شیوع چاقی در دانش‌آموزان و کمبود ۵۰ هزار معلم ورزش

پنج میلیون نفر از دانش‌آموزان ایرانی دچار اضافه وزن هستند و این درحالی است که با کمبود ۵۰ هزار نفری معلمان ورزش در مدارس رو به رو هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده که از هر ۳ دانش آموز، یک دانش‌آموز اضافه وزن دارد یا چاق است. یعنی از حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز ایرانی، نزدیک به پنج میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند. در حال حاضر ۳۴ درصد دختران و ۳۱ درصد پسران دانش‌آموز در ایران با چالش چاقی روبه‌رو هستند.

بیشتر بخوانید

اما و اگرهای طرح آموزش مهارت شغلی به دانش‌آموزان/ تکرار اشتباهات گذشته یا طرحی با قابلیت اجرا؟

این درحالی است که با کمبود جدی معلم ورزش در کشور رو به رو هستیم و در برخی مدارس هم در ساعت تربیت بدنی سایر دروس تدریس می‌شود. صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگویی درباره میزان کمبود معلم ورزش گفت: در حال حاضر حدود ۳۶ تا ۳۷ هزار معلم متخصص ورزش در مدارس داریم اما با این وجود باید گفت با کمبود حدودا ۵۰ هزار معلم ورزش در مدارس مواجه‌ایم.

وی توضیح داد: درواقع برای جبران این کمبود، آموزگاران تربیت بدنی را در پایه‌هایی که قادر نیستیم معلم ورزش آنها را تامین کنیم، آموزش می‌دهیم تا اینگونه بخشی از خلاء کمبود معلم را جبران کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: با این حال اگر بخواهیم فقط معلم متخصص تربیت بدنی را در نظر بگیریم، با فرض اینکه ۳۰ نفر دانش آموز در یک کلاس باشند و هر معلم ۱۲ کلاس را پوشش دهد، باید گفت نیاز ما به مربی تربیت بدنی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در تمام مقاطع تحصیلی است. با این حال بخشی از این کمبود را با آموزش آموزگاران ابتدایی پوشش می‌دهیم و باید این امر را نیز در نظر گرفت که در خصوص کمبود مربی تربیت بدنی در مناطق مختلف، پراکندگی متفاوت داریم.

ساعت ورزش به بقیه دروس اختصاص پیدا می‌کند

یکی از معلمان ابتدایی در این خصوص به ایسکانیوز گفت: به دلیل کمبود معلم ورزش از ما خواسته شده که در ساعت‌هایی مسئولیت این درس را برعهده بگیریم اما ما برای این کار آموزش ندیده‌ایم واحتمال آسیب زدن به بچه‌ها وجود دارد و در نهایت معلمان تصمیم می‌گیرند که در این ساعت درس دیگری را آموزش بدهند یا بازی‌های گروهی ساده با را اجرا کنند.

امید جهانسوز مدیرگروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با ایسکانیوز درخصوص عواقب این کمبود گفت: توجه به تربیت بدنی در مدارس، حکم سرمایه‌گذاری بزرگی را دارد که به حفظ سلامت و رشد اجتماعی جامعه کمک می‌کند. علاوه بر این، رشد شخصیتی افراد هم وابسته به این موضوع است.

وی افزود: هزینه کردن در این حوزه نه تنها بی‌فایده نیست بلکه با این کار می‌توان هزینه‌های درمانی و توانبخشی که افراد در بزرگسالی می‌پردازند را کاهش دهیم. این سرمایه‌گذاری نیازمند باوری است که باید در آحاد جامعه ایجاد شود. این باور باید از سنین پایین و در دوران مدرسه در افراد ایجاد کرد. معلم تربیت‌ بدنی که به خوبی آموزش دیده و اهداف را شناخته است، می‌تواند در ایجاد این باور نقش مهمی داشته باشد.

جذب نیرو براساس افزایش جمعیت دانش‌آموزان نیست

جهانسوز توضیح داد: با رشد جمعیت، تعداد دانش‌آموزان افزایش پیدا کرد و ما نتوانستیم که به میزان رشد جمعیت دانش‌آموزی، معلم تربیت کنیم. این مختص رشته تربیت بدنی نیست و در همه رشته‌ها از افزایش جمعیت عقب افتاده‌ایم. علاوه بر این برخی هم بازنشسته شده‌اند.

مدیرگروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: امروز براساس مصوبات جدید و سیاست دانشگاه فرهنگیان، معلمانی تربیت می‌شوند که توانمندی تدریس همه دروس را دارند و برای آموزش تربیت بدنی هم آموزش می‌بینند اما این اقدام در آینده نتیجه خواهد داد و در حال حاضر دچار کمبود معلم تربیت بدنی هستیم. از نظر روانشناسی هم این نکته مهمی است که دانش‌آموز دوره ابتدایی با یک معلم مواجه باشد و همه دروس برعهده آن معلم باشد.

وی افزود: بر این اساس دانشجویان رشته آموزش ابتدایی درس‌هایی مرتبط با تربیت بدنی دارند که مجموعا چهار واحد درسی است و در آن دوره برای تدریس تربیت بدنی آموزش می‌بینند. در مجموع ما باکمبود معلم متخصص تربیت بدنی در کل کشور مواجه هستیم که می‌تواند آسیب‌های جدی به پیکره سلامت جامعه وارد کند.

در مدارس با کمبود امکانات هم مواجه هستیم

جهانسوز با بیان اینکه موضوع تنها کمبود معلم نیست بلکه در مدارس با کمبود امکانات هم مواجه هستیم، گفت: دانشجویان ما برای کارورزی به مدارس می‌روند و گزارش‌های آن‌ها نشان می‌دهد که حتی در تهران مدارس با کمبود امکانات مواجه هستند. تعداد محدودی از مدارس امکانات خوبی دارند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که مشکل اصلی کمبود معلم آگاه است؛ چراکه معلم آگاه می‌تواند با وجود کمبود امکانات هم با حداقل‌های موجود، دانش‌آموزان را آموزش داده و آن‌ها را وادار به فعالیت کند. البته وقتی امکانات فراهم باشد، حتی معلم‌هایی که آگاهی کمتری دارند، انگیزه می‌گیرند که فعالیتی انجام دهند. متاسفانه بسیاری از مدارس تهران حتی یک توپ ندارند و این حداقل چیزی است که باید در مدارس وجود داشته باشد.

مدیرگروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: آموزش و پرورش باید در کنار تقویت مسابقات دانش‌آموزی و تیم‌های دانش‌آموزی به تامین تجهیزات هم توجه خاص داشته باشد. آموزش و پرورش باید تولیدکنندگان را به تولید تجهیزات مورد نیاز فعالیت‌های مختلف وادارد. برخی فعالیت‌های ورزشی در راستای تقویت فعالیت‌های بنیادی دانش‌آموز هستند و تولیدکنندگان باید امکانات مورد نیاز را با قیمت مناسب تامین کنند.

وی اضافه کرد: تمام دروسی که دانش‌آموزان ابتدایی می‌خوانند، با محوریت مباحث شناختی است و تنها دروسی که از این قالب خارج هستند، درس تربیت بدنی و هنر است. اگر به این ۲ درس توجه شود، نه تنها مانعی برای یادگیری دانش‌آموزان ایجاد نمی‌شود بلکه عامل محرک و تقویت‌کننده مباحث شناختی هستند و به یادگیری دانش‌آموز کمک می‌کند.

جهانسوز بیان کرد: ما بیشتر دانش‌آموزان را افرادی ذهنی بار می‌آوریم تا افرادی که اهل عمل باشند. از نظر شناختی دانش‌آموزان ما با استعداد هستند اما در مباحث عملی رشد لازم را ندارند. در تمام دنیا هم بخش مهمی از یادگیری دانش‌آموزان معطوف به فعالیت‌های بدنی است اما حتی آنچه که مصوب شده برای داشتن سه ساعت ورزش در هفته هم اجرا نمی‌شود و حداکثر ۲ ساعت به تربیت بدنی اختصاص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در برخی مدارس هم در ساعت تربیت بدنی، دروس دیگر تدریس می‌شود و مدیران برای اینکه دانش‌آموزان را به استانداردهای شناختی برسانند، از ساعت تربیت بدنی کم می‌کنند. این درحالی است که هیچ درسی به اندازه تربیت بدنی برای فرد تا آخر عمر فایده ندارد اما ما جایگاه آن را درک نکرده‌ایم. تربیت بدنی اگر ارزش واقعی خود را داشته باشد، در بسیاری از مسائل اجتماعی موفق‌تر خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز، کارشناسان می‌گویند با شروع سال تحصیلی معمولا به آمار کودکان چاق یا دارای اضافه وزن افزوده می‌شود. چراکه خیلی از کودکان تغذیه و خواب مناسب ندارند، در بوفه‌های مدارس خوراکی‌های پرکالری به فروش می‌رسد، مدارس، برنامه درستی برای زنگ ورزش ندارند و نیمی از دانش‌آموزان کشور معلم ورزش ندارند، تعدادی از کودکان نیز دچار اضطراب هستند و همین‌ها از عوامل مهم چاق شدن آنها است.

از طرفی بی‌توجهی به موضوع زنگ ورزش باعث می‌شود که کیفیت یادگیری سایر دروس کاهش پیدا کند و آموزش و پرورش باید نسبت به اصلاح این شرایط اقدام کند که حداقل مدارس امکانات کافی داشته باشند و به مرور هم معلمان متخصص تربیت شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1230677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =