مجلس یازدهم به تعطیلی «شنبه» رای می‌دهد؟ / اعضای کمیسیون اجتماعی به جز یک نفر طرح تعطیلی شنبه را امضا کردند

بهروزی‌فر گفت: امضاء یک نماینده به معنی رای او است. همه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به جز یک نفر تعطیلی روز شنبه را امضاء کردند بنابراین عملا اعضای کمیسیون این طرح را مصوب کردند. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ طرح کاهش تعطیلی ساعت کار کارکنان دولت از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت و انتخاب تعطیلی روز شنبه و جمعه و یا پنج‌شنبه و جمعه در هفته‌های اخیر به یکی از موضوعات پربحث ساختمان سبز بهارستان نبدیل شده است. موافقان تعطیلی روز شنبه ادله اقتصادی را حجت قرار داده‌اند مخالفان آن هم، بیم تاهمگونی تعطیلی روز شنبه با فرهنگ و سنن دینی و جامعه ایرانی را دارند.

بیشتر بخوانید:

تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟

امروز ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و در روزهای پایانی مجلس شورای اسلامی یازدهم، طرح کاهش ساعات کاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی و تعطیلی یکی از روزهای شنبه یا پنجشنبه دوباره در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و نمایندگان نظرات موافق و مخالف خود را مطرح کردند. با نظز به این که این طرح فوریت دارد، به نظر می‌رسد تا پیش از اتمام کار مجلس یازدهم تعیین تکلیف خواهد شد.

در ادامه گفتگو با سید سلمان ذاکر و بهروز خلیلی‌فر، دو تن از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس را درباره جزییات این طرح می‌خوانید:

ذاکر به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: با توجه به این که دولت اذعان کرده است به کاهش ساعت کاری کارکنان دستگاه های اجرایی به ۴۰ ساعت قانع است بنابراین بحث بر سر تعداد روزهای تعطیل پایان هفته خاتمه یافته است. در طرحی که به صحن خواهیم برد آمده است: «دولت از یکشنبه تا پنجشنبه، پنج روز می‌تواند روز کاری داشته باشد» و در متن آمده است جمعه و شنبه تعطیل است. این متن در کمیسیون اجتماعی رای گیری شده و به صحن مجلس می‌آید.

این نماینده مجلس درباره نتیجه استعلام اتاق بازرگانی از دفتر مقام معظم رهبری گفت: هنوز چیزی درباره نتیجه استعلام نشنیده‌ام اما می‌دانم اتاق بازرگانی تهران در حالی پیگیری نتیجه استعلام است.

وی درباره احتمال به سرانجام رسیدن این طرح در مجلس یازدهم گفت: بله، این موضوع فردا تمام می‌شود و به نظر من مجلس به تعطیلی شنبه رای می‌دهد. البته پیشنهادهایی هم مبنی بر تعطیلی روز پنجشنبه وجود دارد و فردا ممکن است این پیشنهادات در صحن مطرح شود.

ذاکر درباره کاهش ساعات کاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی نیز تصریح کرد: قصد نداریم با کاهش ساعات کاری در دستگاه‌های اجرایی تنبل‌خانه ایجاد کنیم زیرا بهره وری کارکنان صرفا با افزایش تعطیلی پایین نمی‌آید.

وی درباره خبری که در برخی رسانه مبنی بر امضاء گرفتن از نمایندگان مجلس برای تعطیلی یکی از روزهای آخر هفته منتشر شده بود، گفت: جمع‌آوری امضاء را تکذیب می‌کنیم.

بیشتر اعضای سایر فراکسیون‌ها با تعطیلی شنبه موافق هستند

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت: علاوه بر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، بیشتر اعضای سایر فراکسیون‌ها نیز با تعطیلی شنبه موافق هستند.

ذاکر درباره دلیل عقب‌نشیتی دولت برای کاهش ساعات کارکنان نیز گفت: دولت بار مالی این طرح را پذیرفته است زیرا یک مطالبه ملی است اما برخی پیشنهادات مانند کاهش ساعت کار برخی بانوان شاغل به بیست ساعت در هفته، افراطی است و تایید نخواهد شد. در حال حاضر شاهد نوعی تشتت درباره تعطیلات در کشور هستیم به گونه‌ای که در تهران دو روز تعطیلی آخر هفته داریم اما در شهرستان‌ها یک روز تعطیلی داریم و باید همسان‌سازی صورت گیرد.

اگر تعطیلی شنبه با فرهنگ و شرع مغایرتی داشت حتما مراجع عظام ورود می کردند

وی در ادامه گفت: اگر تعطیلی شنبه با فرهنگ و شرع مغایرتی داشت حتما مراجع عظام به این موضوع ورود می کردند.

بهروزی‌فر یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در رد ایرادات دینی حول تعطیلی روز شنبه به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: به واسطه مناسبات تجاری و اقتصادی در سطح جهانی باید اختلاف تعطیلاتمان با جهان را دو روز کمتر کنیم تا ضررهای حوزه بانکی و تجاری را کاهش دهیم. هنگامی که این طرح مطرح شد برخی مخالفان، شبهات شرعی مطرح کردند در صورتی که در استفتاء مراجع چنین شبهاتی رد شده است. چنانچه برخی می گویند روز ۱۳ روز نحسی است در صورتی که در روز ۱۳ رجب، ولادت امیرالمومنین را داریم.

وی افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس با ادله به تعطیلی روز شنبه رای داد و فکر نمی‌کنم کشوری در جهان وجود داشته باشد که دو روز پنجشنبه و جمعه را تعطیل کرده باشد.

این طرح قید فوریت دارد و بنابراین در مجلس یازدهم تصویب خواهد شد

بهروزی‌فر درباره احتمال به تعویق افتادن تصویب این طرح به مجلس آتی گفت: طرح مذکور قید فوریت دارد و بنابراین در مجلس یازدهم تصویب خواهد شد و ممکن است در دستور کار فردا قرار گیرد زیرا امروز بخشی از پیشنهادات نمایندگان درباره آن مطرح شد و بخش دیگری از پیشنهادات مانده است و قطع به یقین باید در این مجلس تصویب شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در نحوه قانع کردن مخالفان تعطیلی شنبه گفت: وقتی کسی شبه‌ای را مطرح می‌کند باید دلیلی داشته باشد. اگر کسی می‌گوید تعطیلی شنبه شرعا مشکل دارد باید ایرادی که وارد می کند را از منابع چهار گانه استخراج کند و مطرح کند. کارشناسان دینی ما مراجع تقلید ما و علمای ما هستند نه کسانی که شبهه مطرح می کنند.

وی تاکید کرد: کاهش ساعت کاری به ۴۰ ساعت، شامل همه کارکنان بخش خصولتی و خصوصی نیز می‌شود و استثنایی ندارد. در حال حاضر هشت ساعت را برای کار کارکنان در یک روز در نظر گرفته‌ایم اما این هشت ساعت، چقدر بهره وری دارد؟ اضافه کردن ساعت کاری نمی‌تواند بهره وری را بیشتر کند. بهره‌وری به توان فرد، خلاقیت و دانش و تعهد او بر می‌گردد. ما در سطح جهان به کم کارترین افراد در دستگاه‌های اجرایی معروف هستیم.

بهروزی‌فر تصریح کرد: امضاء یک نماینده به معنی رای او است. همه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به جز یک نفر تعطیلی روز شنبه را امضاء کردند بنابراین عملا اعضای کمیسیون این طرح را مصوب کردند.

به گزازش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، هر چند قاطبه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با کعطیلی روز شنبه موافق هستند اما امروز محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در جریان مخالفت با پیشنهاد کاهش ساعات کار کارکنان مجلس تاکید کرد: در نظام سنتی و فرهنگی ما ایرانیان پنجشنبه را چه بخواهید چه نخواهید برخی از خانواده‌ها به مسائل درونی خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: در صورت تعطیلی شنبه‌ها، عملاً تعطیلات آخر هفته به ۴ روز افزایش می‌یابد. باید از این امور با مردم مشورت کنیم و اجاره دهیم در فضای رسانه مردم در این باره نظر خود را ارائه دهند.

با وجود ومخالفت‌هایی از این دست در داخل و خارج از مجلس با تعطیلی روز شنبه باید دید سرانجام بهارستان نشینان دوره یازدهم به طرح تعطیلی روز شنبه رای اعتماد می دهند یا خیر؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1230684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =