دانشگاه‌های مادر اجازه توسعه به سایر مراکز آموزشی نمی‌دهند/ ماموریت‌گرایی تنها راه برون‌رفت از شکست

رئیس دانشگاه گرمسار معتقد است که ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها تنها راه برون‌رفت از شکست طرح آمایش آموزش عالی است. چرا که دانشگاه‌های مادر اجازه توسعه به سایر مراکز دانشگاهی استان‌ها نمی‌دهند.

مجتبی حسینی فرد رئیس دانشگاه گرمسار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آمایش آموزش عالی اظهار کرد: متاسفانه برخی آمایش سرزمینی را مساوی با حذف و ادغام می‌دانند؛ اما آمایش به معنای ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌های کشور است.

بیشتر بخوانید:

گذر از بحران مالی زندگی دانشجویی با هوش مصنوعی/ فشار اقتصادی دانشجویان را فرسوده می‌کند

وی افزود: بدون شک در هر استانی، دانشگاه‌های مادر بر اساس پتانسیلی که وجود دارد، تاسیس شده‌اند.
هرچند تعداد دانشجویان کاهش یافته؛ اما تعطیلی این دانشگاه‌های مادر امکان‌پذیر نیست. البته می‌توان مانع توسعه بی‌رویه دانشگاه‌ها شد. برای مثال دانشگاه‌های علمی-کاربردی، فنی‌وحرفه‌ای و پیام‌نور نه تنها توسعه بی‌رویه داشته‌اند، بلکه در راستای ماموریت خود هم حرکت نکرده‌اند. ساماندهی و جمع‌بندی این دانشگاه‌ها ضروری است.

حسینی فرد خاطرنشان کرد: اگر آمایش سرزمینی بر اساس ماموریت‌گرایی انجام شود، بسیار مفید و موثر خواهد بود. اینکه گفته می‌شود در ایران ۲هزار و ۵۰۰ دانشگاه وجود دارد، واقعی نیست. در واقع، شعبات متعدد این دانشگاه‌ها هستند که سبب انباشت دانشگاه شده‌اند.

رئیس دانشگاه گرمسار تصریح کرد: به نظر من ادغام برخی دانشگاه‌ها به دلیل خالی ماندن فضاهای فیزیکی و بیکار شدن نیروی انسانی آن دانشگاه، شدنی نیست. به همین دلیل، راهکار این است که دانشگاه‌های موجود را ماموریت‌گرا کنیم. برای مثال چه لزومی دارد که در یک استان، ۲ دانشگاه صنعتی یا چند دانشگاه علوم انسانی وجود داشته باشد. درست این است که اگر در یک استان چهار دانشگاه وجود دارد هر کدام ماموریت منحصر به فردی بگیرند. شامل ماموریت علوم پایه، هنر، علوم انسانی و فنی و مهندسی. در حالی که هم‌اکنون دانشگاه‌های مادر همه این چهار ماموریت را بر عهده گرفته‌اند و هیچ ماموریتی برای دانشگاه‌های کوچکتر باقی نگذاشته‌ایم.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: دانشگاهی مانند دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابلی نمونه خوبی از یک دانشگاه در حال توسعه است که توانسته در سال‌های گذشته رشد خوبی داشته باشد. متاسفانه دانشگاه‌های مادر اجازه توسعه به سایر دانشگاه‌ها نمی‌دهند و همه ماموریت‌ها را گرفته‌اند. تقسیم ماموریت مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از شکست در طرح آمایش آموزش عالی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =