اوجی: تولید نفت ایران ۶۰ درصد افزایش یافت

وزیر نفت با اشاره به آمادگی افتتاح ۵ پتروشیمی در سال جاری گفت: در دولت سیزدهم تاکنون، ۶۰ درصد به تولید نفت، ۵۴ میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز، ۲۲۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت فرآورش نفت اضافه شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جواد اوجی وزیر نفت امروز در افتتاحیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عنوان کرد: در این نمایشگاه ۱۷۰۰ شرکت ایرانی و ۲۵۰ شرکت خارجی حضور دارند که نشان می‌دهد با وجود تحریم، صنعت نفت ایران پویاست و ما معطل خارجی‌ها نیستیم.

وی افزود: با شروع کار دولت، یکی از اولویت‌ها تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بود و در پایان سال ۱۴۰۲، ۷۹ پروژه نیمه‌تمام با سرمایه‌گذاری ۱۶.۵ میلیارد دلار تکمیل شد و ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۴۷.۵ میلیارد دلار نیز قراردادش امضا شد.

اوجی گفت: در دولت سیزدهم تاکنون، ۶۰ درصد به تولید نفت، ۵۴ میلیون متر مکعب در روز به تولید گاز، ۲۲۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت فرآورش نفت اضافه شد.
وزیر نفت ادامه داد: بعد از ۲۰ سال معطلی، در این دولت فاز ۱۱ پارس جنوبی وارد مدار شد و اکنون روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند که این رقم در آینده‌ای نزدیک به ۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

اوجی اظهار کرد: در دولت قبل می‌خواستند پالایشگاه آبادان را رایگان واگذار کنند اما در سال گذشته این پالایشگاه را به ۱۲ هزار میلیارد تومان سودآوری رساندیم و فاز سوم توسعه این پالایشگاه نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وزیر نفت گفت: ۵ میلیارد دلار قرارداد برای جمع‌آوری گاز همراه امضا کردیم که تاکنون ۱۱.۵ میلیون متر مکعب از آن جمع‌آوری شده و امسال این عدد به ۳۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم بیش از هزار کیلومتر خط لوله گاز احداث شد و گاز به ۶ هزار روستای جدید رسید.

اوجی توضیح داد: هم‌اکنون ۵ پتروشیمی آماده افتتاح است که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را ۱۰ میلیون تن افزایش می‌دهد و اکنون همه گریدهای پتروشیمی در ایران تولید می‌شود.

وزیر نفت افزود: در اواخر سال قبل ۳۳ میلیارد دلار قرارداد برای فشارافزایی پارس‌جنوبی و توسعه ۷ میدان نفتی امضا شد و امسال تاکنون نیز برای توسعه ۲۰ مخزن گازی با سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها تفاهم‌نامه امضا کردیم.

وی اشاره کرد: بیش از ۴۰ میلیارد دلار طرح در شورای اقتصاد برای بهینه‌سازی تصویب شده و با یک ابتکار درست، حساب بهینه‌سازی با منابع حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان ایجاد شده است.

کد خبر: 1229945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =