پشت پرده محرومیت دانشگاه آزاد درفینال سوپر لیگ کاراته/ تخلف مشکوک توسط آقای رئیس!

مسئولان فدراسیون کاراته واکنشی به اتفاقات اخیر در مسابقه فینال سوپر لیگ نشان نداند.

به گزارش خبرنگار ورزشی گروه دانشگاه ایسکانیوز، شب گذشته فینال سوپرلیگ کاراته با حضور تیم دانشگاه آزاد و پاس ناجا برگزار شد و تیم پاس از سوی داوران قهرمان مسابقات اعلام شد.

فینال مسابقات در حالی برگزار شد که نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی به نحوهٔ قضاوت داوران چندین بار اعتراض کردند و بحث و جدال های فنی در طول مسابقات ادامه داشت تا جایی که سرداور مسابقه جواد سلیمی نظر خود را در یک صحنه که به سود تیم حریف بود تغییر داد.

گفتنی است سرداور مسابقه فینال که رییس کمیته داوران هم هست در مسابقه پنجم نظارت را رها کرد و خودش وارد تاتامی شد. در صورتی که جواد سلیمی به عنوان سرداور نمی توانست نظر 4 داور اصلی را تغییر دهد.

زمانی که قصد داشتیم برای پیگیری ماجرا با خود سرداور مسابقه صحبت کنیم تمایلی برای انجام مصاحبه نداشت و با اعلام اینکه در جلسه حضور دارد تلفن خود را قطع کرد. وی به خبرنگار ایسکانیوز گفت: درحال حاضر مشغول صحبت با رئیس فدراسیون هستم و یک ساعت دیگر پاسخگوی سوالات هستم.

پس از این مکالمه جواد سلیمی تلفن همراه خبرنگار ما را در لیست سیاه تلفن خود قرار داد.

درحالیکه سلیمی تلفن همراه خود را از دسترس خارج کرد با رئیس فدراسیون تماس گرفتیم اما طباطبایی هم حاضر به پاسخگویی نشد و گفت: برای پیگیری حواشی فینال سوپر لیگ بهتر است با دبیر فدراسیون گفت و گو کنید.

معلوم نیست دلیل این هماهنگی مسئولان فدراسیون کاراته برای عدم شفاف سازی حواشی این مسابقه چه موضوعی است.

درگیری و تنش در فینال سوپر لیگ

طبق قوانین مسابقات کاراته در 10 ثانیه پایانی بازی اگر ورزشکاری مرتکب خطا شود داور بازی باید به فرد خاطی اخطار بدهد. در جریان بازی فینال در وزن 75 کیلوگرم بازیکن پاس ناجا برای فرار از امتیاز دهی از روی تشک تاتامی خارج می شود و داوران یک اخطار به بازیکن پاس می دهند؛ اما سرداور مسابقه خودش وارد زمین می شود و حکم اخطار را باطل می کند.

همین موضوع باعث به وجود آمدن تنش میان دو تیم شد و اعتراض قانونی تیم کاراته دانشگاه آزاد اسلامی مورد قبول جواد سلیمی سرداور و رئیس کمیته داوران قرار نگرفت.

حسن زاده: بازیکن پاس باید اخراج می‌شد

حسن زاده سرپرست تیم کاراته دانشگاه آزاد اسلامی در این باره به ایسکانیوز، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی هیچ تخلفی در جریان مسابقه فینال انجام نداد و بازیکن پاس ناجا طبق قانون باید از زمین اخراج می شد. چون این بازیکن اخطار داشت با کارت چهارم نتیجه را واگذار می کرد.

وی افزود: داوران هم امتیاز را به دانشگاه آزاد دادند؛ اما سرداور مسابقه با رای امتیازات را پس گرفت و فرصت برای اعتراض نگذاشت. همین موضوع باعث شد تا زمان را از دست بدهیم و دیدار های پایانی انجام نشود.

حسن زاده ادامه داد: در وزن های باقی مانده ذبیح الله پورشی و خدابخشی دو ملی پوش تیم ملی که عضو دانشگاه آزاد اسلامی هستند 80 درصد حریفان خود را شکست می دادند و به همین خاطر بازیکن پاس ناجا را اخراج نکردند.

صافی: تخلف آشکار داوری قهرمانی را از دانشگاه آزاد گرفت

احمد صافی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حواشی بازی فینال سوپرلیگ گفت: در جریان مسابقه فینال با پاس ناجا تخلف آشکار داوری روزنه امید را برای قهرمانی تیم دانشگاه آزاد بست و به همین خاطر قهرمانی را از دست دادیم.

وی افزود: یک تصمیم اشتباه در مسابقه، تیم کاراته دانشگاه آزاد اسلامی را از قهرمانی دور کرد. بازیکنان ما کاملا آماده بودند و با توجه به اعتراضی که کردیم سرداور مسابقه بازی را نیمه تمام گذاشت و از حضور در ادامه رقابت محروم شدیم.

صافی ادامه داد: تمام بازیکنان ما به دلیل حضور در اردو تیم ملی از نظرجسمانی وضعیت خوبی نداشتند و تعدادی از ملی پوشان پس از شرکت در مسابقات تیم ملی با مصدومیت مواجه شدند. با این حال هیچ فرصتی برای ریکاوری وجود نداشت و با همان وضعیت از بازیکنان استفاده کردیم.

سرمربی تیم کارته دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در تمام مسابقات بین المللی زمانی که داوران مسابقه نظر نهایی خود را اعلام می کنند سرداور نمی تواند به صورت مستقیم ورود کند؛ اما در این مسابقه تصمیمی گرفته شد که تخلف و خارج از عرف بود. 4 داور فینال رای به اخراج بازیکن پاس ناجا دادند و اما ناگهان با نظر سرداور رای تغییر کرد و حقمان را نگرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: تخلف داوری کاملا آشکار بود و ما اعتراض کردیم و به جای اخراج سرمربی یا تغییر نتیجه همان مسابقه سرداور مانع برگزاری ادامه مسابقه در دیگر وزن ها شد و با این تیصمیم تیم کاراته دانشگاه آزاد اسلامی به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کرد.

جوانمرد: 2 اشتباه فاحش در فینال سوپر لیگ رخ داد/ تغییر چیدمان داوری خلاف مقررات

کمال جوانمرد مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در این باره اظهار کرد: کمیته داوران و دپارتمان داوری نقش زیادی در این ابهامات و تنش ها داشته است. فدراسیون کاراته هم باید به این مسئله ورود کند تا مشکلات داوری حل و شأن کاراته حفظ شود. داوران کشور در این رشته، داوران بسیار خوب و جهانی هستند و در دنیا هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما متأسفم که در سوپر لیگ کاراته این همه اشتباه داوری صورت پذیرفته است. ابهامات داوری در این سطح و به این مقدار کم نظیر بوده است. اشتباه داوری در فینال و در یک جدال حساس و سرنوشت ساز بین دانشگاه آزاد اسلامی و پاس ناجا جای تعجب دارد؛ جای تعجب است که یک تیم داوری در این سطح غیرحرفه‌ای عمل کند، و نظرشان را در یک صحنه که به سود تیم حریف بود، کاملاً تغییر دهند.

وی ادامه داد: واقعاً از این اتفاقات تعجب می‌کنم چون داوران کاراته این توانایی را دارند که بهترین عملکرد را داشته باشند و جای شگفتی است که سرداور مسابقات که در تیم داوری قرار نداشته و به عنوان ناظر و سرداور بوده است، در فینال بازی پنجم سوپر لیگ که حساس‌ترین بازی لیگ محسوب می شد، خود به میدان می‌آید و داوری را بر عهده می‌گیرد و نظارت را رها می‌کند. این خلاف مقررات است که داوری جدید به چیدمان داوری اضافه شود. در اینجا 2 اشتباه فاحش صورت پذیرفت اول آنکه چیدمان داوری نباید در بازی پنجم عوض شود و دوم آنکه سرداور که حکم ناظر داوری را دارد، نباید خود داوری کند و امر حساس نظارت را رها کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004139

وب گردی

وب گردی