جریان نواندیشی دینی به دلیل نداشتن پایگاه مردمی محکوم به شکست است

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش «روشنفکر مطهر مطهری؛ نماد روشنفکری انقلاب اسلامی»، گفت: روشنفکران دینی قبل از انقلاب با نواندیشان بعد از انقلاب تفاوت دارند. جریان بعد از انقلاب پایگاه اجتماعی ندارد؛ زیرا مخالف مبانی اسلام است‌.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش کشوری «روشنفکر مطهر مطهری؛ نماد روشنفکری انقلاب اسلامی» به همت بسیج دانشجویی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهید مطهری از تاریخ 14 لغایت 16 اردیبهشت ماه در این دانشکده برگزار شد.

حسن رحیم پورازغدی در این نشست با اشاره به قدمت مبحث روشنفکری دینی در ایران گفت: این حوزه و واژه مختص به یک دوره خاص یا برهه تاریخی در ایران نیست و متعلق یه یک فرد هم نیست که شامل مرور زمان شود بلکه حرف بر سر یک مکتب است.

پورازغدی اضافه کرد: شهید مطهری در زمانی متولد شد که رضاخان کودتا کرد و غرب کاملا مسلط بر ایران شد و جریان ایران ستیزی و اسلام ستیزی در دنیا شکل گرفته بود، انقلاب مشروطه به شکست رسیده بود و به دست جریان روشنفکر افتاده بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: زمان نوجوانی ایشان توام با مبارزه علنی رضا خان با روحانیت بوده است به طوریکه پدر ایشان خلع لباس شد. عزای امام حسین (ع) ممنوع شد. و برهنه سازی زنان مسلمان در ایران با شعار دین ارتجاع است در ایران شکل گرفته بود؛ اما در این شرایط سخت ایران که همه چیز بر علیه روحانیت بود ایشان به کسب علم در حوزه علاقمند شدند و به تحصیل در حوزه علمیه مشهد و قم پرداختند.
وی با بیان اینکه شهید مطهری از شاگردانش خوب امام راحل بود، گفت: شهید مطهری از شاگران خاص علامه طباطبایی نیز بود که به مبارزه با مارکسیست و طرفداران این مکتب فکری از طریق مواجهه علمی پرداخت.
پورازغدی شهید مطهری را جزو اساتید برجسته حقوق عقلی و نقلی دانست و ابراز کرد: ایشان با سخنرانی در جمع های کوچک دانشجویی و معلمان شروع کرد، جمع هایی که علی رغم کوچکی مباحث بسیار علمی و دقیقی در آن مطرح می‌شد که همین سخنرانی ها تبدیل به کتاب و جزواتی از ایشان شد و الان تحت عنوان سیر مطالعاتی در اختیار دانشجویان قرار دارد.
این فعال فرهنگی اذعان کرد: در سال ۵۴ ایشان ممنوع کار و ممنوع منبر شد و به اجبار به نجف نزد امام راحل رفت و در کنار ایشان به مبارزه علیه شاه پرداخت و به صورت مخفیانه شورای فرهنگی را تشکیل داد.
به گفته وی: شهید مطهری در آن زمان با جریان های فکری متعددی نظیر ؛ چپ گرایان غربی، اسلام آمریکایی، مارکیست، خط تحجر و نفی اجتهاد، مبارزه کرد و به‌خاطر همین مورد اتهاماتی مانند اسلام ستیزی و مدرنیته بودن قرار گرفت و بسیار مظلوم واقع شد.
پور‌ازغدی در خصوص روشنفکری دینی یا مذهبی، گفت: ایشان با مقوله ضرورت روشنفکری دینی موافق بودند؛ اما معتقد بودند باید براساس یکسری اصول و پایبندی بر مبانی اسلام صورت گیرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: روشنفکران ناخواسته خدمت هم کردند مانند اینکه برای مقابله با اقتصاد مارکیستی، اقتصاد اسلامی را مطرح و شکل دادند که بعد از انقلاب نیز بسیار مورد توجه واقع شد.
وی افزود: جریان روشنفکران مذهبی که بعد از انقلاب به روشنفکران دینی و نواندیشی دینی نام گرفت، شهید مطهری اعتقاد داشت باید خدمات و صدمات این جریان مورد نقد و بررسی قرار گیرد‌.
پورازغدی ابراز کرد: شهید مطهری نقدی که به روشنفکران دینی زمان خود داشت این بود که اسلام را درست بشناسید. اگر روحانی و مبلغان دینی اسلام درست و علمی نشناسند چگونه در جامعه و دانشگاه می خواهند از اسلام در برابر سکولار و لیبرالیسم یا مارکیست دفاع کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اما شهید مطهری گوشزد هم می کنند که مبادا نوگرایی به نوپرستی و نوآوری به نودوستی تبدیل شود.
وی در خصوص جریان متحجر دین و روحانی در آن زمان گفت: این استاد شهید به روحانیون زمان خود تاکید می کرد که ما نیازمند نواندیشی درست و اصلاح فکر دینی و مبارزه با تحجر هستیم تا اسلام را حفظ کنیم. اگر دوام دین در ایران را می خواهیم باید ابتکار اصلاحات عمیق را در دست بگیرد و نگذارید دیگران این کار را انجام دهند‌.
پور ازغدی پیرامون درک دین توسط روحانیون، گفت: روحانیون نباید از جامعه دانشگاهی فاصله بگیرد بلکه مانند استاد شهید به میان دانشجویان برود و پاسخگوی شبهات آنان باشند.
این فعال فرهنگی گفت: حفظ اسلام با حذف روحانیت یعنی قطع کردن اسلام اما اصلاح حوزه کار صحیحی است و این مبانی درست نواندیشی است.
وی گفت: شهید مطهری به جریان نواندیشی زمان خود تاکید داشت که اسلام در ذات و حقیقت خود ببینید . اسلام ابزار نیست بلکه هدف است. اسلام حلقه واسط بین برهه سنت و مدرنیته و سکولار نیست.
پورازغدی با تاکید بر روشنفکری دینی و عدم سو استفاده از دین، تصریح کرد: تنها اسلامی کارآمد است که مبانی آن تحریف نشده است؛ اما اسلامی که دست خورده و مبانی آن به اسم نو اندیشی تکه تکه شده ناکارآمد است.
این سخنران دانشگاهی ابراز کرد: پایگاه انقلاب مساجد و حوزه های دینی در کشور بودند. توده مردم ایران متدین و مذهبی هستند پس صدای روحانیت را می شنوند. روشنفکران دقت کنند اسلام را نمی توان از دست روحانیت درآورد و خود بافته و تغییر داده تحویل جامعه داد.
وی اضافه کرد: بعد از انقلاب و شهادت شهید مطهری جریان های مختلف و مکاتب مختلفی به اسم روشنفکری در کشور به راه افتاده است که پایه و اساس اسلام ناب محمدی ندارد پس نتیجه ای جز شکست ندارند چرا که این جریان های فکری پایگاه و بدنه مردمی و اجتماعی ندارد.
پورازغدی با اشاره به اینکه جریان روشنفکری قبل انقلاب نظیر بازرگان و شریعتی با روشنفکری الان زاویه دارد، گفت: نو اندیشی دینی قبل از انقلاب دفاع از اسلام و مخالف با لیبرالیسم بود؛ اما الان نو‌اندیشان مبانی دینی را قبول ندارند و با حمایت از رسانه های معاند غرب ترویج پیدا کردن تا ریشه دین و اسلام را قطع کنند.
عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تفاله های جریان نواندیشی که در دهه ۷۰ شکل گرفت و در دهه ۸۰ به اوج خود رسید، گاهی حتی در راس دولت نیز قرار گرفت‌. روحانیون نواندیشی که حتی هیچ سواد حوزوی کامل و درستی هم نداشتند.
انتهای پیام/
کد خبر: 1004149

وب گردی

وب گردی