سی‌تی‌اسکن 4بعدی ایران‌ساخت به کمک درمان سرطان آمد

جوانان همدانی کشور با تاسیس یک واحد فناوری در پارک علم و فناوری همدان، اقدام به طراحی نرم افزار دستگاه سی تی اسکن 4 بعدی مبتنی بر مفهوم واقعیت افزوده کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از طریق این دستگاه می توانند به سلول های سالم همزیست در کنار سلول های سرطانی کمک کنند و میزان آسیب دیدگی آنها را کاهش دهند.

« سعید بیات » مدیر عامل شرکت « بیتا نگار افزار » درباره محصول تولیدی شرکت گفت: این نرم افزار در ابتدا عنوان پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد بود که مورد استقبال قرار گرفت و تبدیل به ایده ای برای تولید نرم افزار شد. البته مدل خارجی این دستگاه در دیگر کشورها تولید شده است، اما تا چند سال پیش به ایران وارد نمی شد. در حال حاضر نیز نمونه خارجی آن تنها در شهر مشهد با قیمت بسیار بالایی خریداری شده است.

وی افزود: 12 نفر از جوانان همدانی همت کردند و این ایده را به واقعیت تبدیل کردند. در حال حاضر نیز نمونه اصلی این نرم افزار تولید شده است و در حال ارتقای آن هستیم. این دستگاه می تواند جایگزین دستگاه های فعلی با ضریب خطای کمتر باشد.

صرفه جویی دو میلیون دلاری

به گفته بیات، این دستگاه ایرانی حرکات تومور را شبیه سازی می کند و در اختیار فیزیک پزشک قرار می دهد. این کار کمک می کند که سلول های سالم اطراف سلول های سرطانی، آسیب کمتری ببینند. نمونه خارجی این دستگاه، حدود 2 میلیون دلار قیمت دارد که قیمت تمام شده دستگاه تولید شده در شرکت ما حدود 300 میلیون تومان است، رقمی حدود 24 هزار دلار.

وی همچنین تصریح کرد: ساختار این دستگاه از همان ابتدا بومی سازی شده بود؛ اما هنوز مدل آن بومی سازی نشده است که در حال ارتقای این دستگاه برای بومی سازی مدل آن هستیم. این نرم افزار در بخش واقعیت افزوده فقط در صنعت پزشکی کاربرد ندارد بلکه در برخی صنایع مانند صنعت تبلیغات نیز از این نرم افزار استفاده می شود.

این فعال دانش بنیانی در ادامه عنوان کرد: نمونه اصلی آن توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خریداری شده است و پس از ارتقای مدل، برای فروش بیشتر آن تبلیغات خواهیم کرد.

بیات درباره کمک های معاونت علمی به این شرکت، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از معدود نهادهایی است که به شرکت های نوپا و واحدهای فناور کمک می کند؛ اما ما هنوز برای دریافت خدمات، درخواستی به معاونت علمی و فناوری ارائه نکرده ایم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به صادرات محصول تولیدی شرکت، بیان کرد: یکی از اهداف ما برای تولید این نرم افزار و دستگاه، صادرات آن است؛ اما در حال حاضر با توجه به نوسانات شدید دلار و ارز نمی توانیم به این هدف برسیم، اما حتما با ثبات بازار، اقدام به صادرات محصول خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004509

وب گردی

وب گردی