از شفاف سازی آرای قضات تا برخورد با کم کاری ها

اعضای تشکل‌های دانشجویی در روز گذشته با رئیس قوه قضائیه دیدار کردند؛ دیداری صریح که ساعت‌ها به طول انجامید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران با دانشجویان فعال در تشکل‌های دانشجویی شرایطی را فراهم می‌سازد تا قشر نخبه جامعه که دغدغه مسائل مهم کشور و مردم را دارند موضوعات متعددی را با آنها در میان گذاشته و یا پیشنهادهایی برای حل مشکلات کشور ارائه دهند.

روز گذشته تشکل‌های دانشجویی در نشستی مشترک با حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه به ارائه مسائل متعدد در حوزه این قوه پرداختند. به‌صراحت می‌توان گفت پس از مدت کوتاهی از انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به این سمت، این اولین نشست وی در کسوت ریاست قوه با دانشجویان است که نشان از اهمیت قشر جوان کشور در نظر وی دارد. این در حالی است که وی در زمان تصدی تولیت آستان قدس رضوی نیز پذیرای دانشجویان برای هم‌نشینی و بررسی مسائل آن بود.

می‌توان گفت نشست‌های مشترک با تشکل‌های دانشجویی یکی از صریح‌ترین نشست‌ها در کشور است چراکه دانشجویان با نکته‌سنجی تمام به ارائه مسائل مختلف آن حوزه پرداخته و پاسخ‌ها را مطالبه می‌کنند تا جایی که حتی برخی از مسئولان قوا و کشور حاضر به برگزاری این جلسات نبوده و از نقد و انتقاد تند و تیز دانشجویان استقبال نمی‌کنند. با در نظر گرفتن این مؤلفه باید اذعان کرد که اولین گام حجت‌الاسلام رئیسی در راستای جوانگرایی و شنیدن نظرات دانشجویان بسیار استوار بوده و باید ادامه‌دار باشد. چراکه در غیر این صورت به یک نمایش ویژه تبدیل خواهد شد.

این نشست در حالی برگزار شد که دانشجویان به ارائه نظرات خود پرداخته و سپس حجت‌الاسلام رئیسی نکاتی را به آن‌ها بیان کرد.

عملکرد قوه قضائیه در نگاه مردم به حاکمیت مؤثر است

بنا بر این گزارش به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، محمدامین مهدی‌پور، دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان به رابطه مستقیم قوه قضاییه با احساس عدالت در جامعه اشاره کرد و عملکرد آن را در نگاه مثبت مردم به حاکمیت و کارآمدی نظام مؤثر دانست. وی سپس به طولانی بودن و هزینه‌بر بودن روند دادرسی‌ها انتقاد کرد.

وی با انتقاد از عنوان‌سازی و بزرگنمایی در مورد برخی پرونده‌ها، بر تأثیر این امر در عملکرد قوه قضاییه تأکید کرد.

مهدی‌پور با حمایت از سفرهای استانی ریاست قوه قضائیه، این سفرها را موجب بهبود روحیه مردم و باعث رصد وضعیت دادگاه‌ها توسط رئیس دستگاه قضا و همچنین ایجاد احساس نظارت در مجموعه قوه قضائیه دانست.

سیدعلی صالح‌پور دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز به‌ضرورت ایجاد امید در مردم نسبت به دستگاه قضائی، تأیید تحول‌گرایی در قوه قضاییه و انتقاد از تأخیر در این مورد و ضرورت افزایش تعامل با نهادهای تربیتی مثل وزارت علوم و آموزش و پرورش اشاره کرد.

دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت نیز موضوع توجه به آزادی‌های مشروع،در کنار گسترش عدل و عدالت را مورد توجه قرار داد.

یکی دیگر از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت با اشاره به حضور زنان در مناصب قضائی و عمدتاً در سمت دادیاری، ضرورت ارتقاء فعالیت آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

در ادامه این نشست صریح و صمیمی، صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به ضرورت جلوگیری از فعالیت قضاتی که صلاحیت آن‌ها رد می‌شود، در بخش خصوصی و وکالت پرونده‌ها پرداخت و خواهان مبارزه با فسادِ صاحب‌منصبان و آقازاده‌های متخلف شد.

پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی، جنگل‌ها و باغات شهری نکته دیگری بود که دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با توجه به سابقه خوب رئیس قوه قضائیه در آستان قدس رضوی به آن اشاره کرد.

در ادامه اسکندری عضو دیگر جنبش عدالتخواه دانشجویی خواهان تعیین بازه‌های زمانی برای اجرای برنامه‌های ریاست قوه قضائیه در دستگاه قضایی شد و با اشاره به تصمیمات اشتباه برخی مسئولان که ضررهای فراوانی به بیت‌المال وارد می‌کند، به ضرورت جرم‌انگاری در این مورد اشاره کرد و خواستار ورود جدی قوه قضائیه برای پیگیری پرونده‌های نقض حقوق بشر در دادگاه‌های بین‌المللی از جمله موضوعات مربوط به مسلمانان نیجریه و میانمار شد.

در این جلسه نماینده دانشجویان بورسیه‌ای نیز بر پیگیری حق این دانشجویان از سوی دستگاه قضائی تصریح کرد.

برخورد بی تعارف با فساد

سیدابراهیم رئیسی نیز در ادامه این نشست در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در برخورد با مفاسد به‌ویژه مفاسد اقتصادی هیچ خط قرمزی را قائل نیستیم، گفت: هرکسی در هر جایگاهی اعم از اقتصادی و اجتماعی و سیاسی باشد، اگر مرتکب فساد شود باید مورد رسیدگی قرار گیرد و در این رابطه هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

وی گفت: به همکارانمان صریحاً اعلام کرده‌ایم و این اعلام را مسئولان و مردم نیز بدانند که در برخورد با فساد هیچ خط قرمزی نداریم.

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز همه بخش‌های کشور باید باور داشته باشند که بنای ما در دستگاه قضائی بدون توجه به خط و جریان و وابستگی و پیوستگی، سلامت در نظام اداری کشور است؛ لذا هیچ خط قرمزی را در امر مبارزه با فساد برای خود نمی‌شناسیم.

شفاف‌سازی آرای قضات

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در این دوره تحولی به دنبال شفاف‌سازی هستیم، گفت: بر مبنای اصل شفاف‌سازی اعلام کرده‌ایم که آرای قضات در منظر و مرئای همگان قرار گیرد و در سامانه‌ای همه آرای قضائی بدون ذکر نام درج شود؛ البته در مواردی که قانون الزام کرده نظیر پرونده‌های فساد اقتصادی، بعد از قطعی شدن حکم، آن حکم صادره بنا بر تصریح قانونی با ذکر نام اعلام خواهد شد.

دانشجویان بورسیه احقاق حق می‌شوند

رئیسی با اشاره به موضوع بورسیه‌ها گفت: مقام معظم رهبری چندین بار نسبت به احقاق حق دانشجویان تأکید داشتند. در این رابطه پیگیری‌هایی صورت گرفته است؛ اما این پیگیری‌ها اگرچه لازم بوده، کافی نبوده و ما مصمم به پیگیری و احقاق حق دانشجویان بورسیه هستیم.

وی افزود: تلاش ما این است که اگر در رابطه با پرونده بورسیه‌ها حکمی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده، اما مورد اجرا قرار نگرفته، از سازوکارهایی که در قانون برای اجرای احکام صادره از طرف دیوان عدالت اداری پیش‌بینی شده، بهره بگیریم تا در قضیه بورسیه‌ها از طرف دستگاه قضائی احقاق حق صورت گیرد؛ البته خود دوستان و دانشجویان بورسیه نیز باید در این رابطه به ما کمک کنند و پیگیری‌های لازم را صورت دهند و من نیز به همکاران در دیوان عدالت اداری تاکید خواهم کرد که این موضوع بورسیه‌ها را به یک سامانی برسانیم.

با کم‌کاری‌ها برخورد خواهد شد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برخورد با متخلفینی که در حراست از مرزهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور قصور می‌کنند، گفت: گاهی ترک فعل‌ها خسارت بیشتری از انجام فعل‌ها دارند. فردی در دوره‌ای مسئولیت دارد و کاری را که بر عهده دارد انجام نمی‌دهد و خسارت‌هایی متوجه کشور می‌شود؛ ضرورت پیگیری این ترک فعل‌ها کمتر از فعل‌ها نیست؛ بلکه بیشتر است.

حضور زنان در بدنه قوه قضائیه

وی در ادامه در خصوص نقش زنان و حضور آنها در جامعه گفت: ما در قوه قضائیه در بخش‌های مختلف از زنان کمک گرفته‌ایم. اکنون قضات زن را در قوه قضائیه داریم و حتی در دیوان عالی کشور قاضی زن داریم؛ اما این که از زنان بیشتر استفاده شود، یک مسئله قابل توجه است و ان‌شاءالله این مسئله را پیگیری می‌کنیم. در خصوص اشتغال زنان و حمایت از اشتغال آنها ما باید بر اساس قانون عمل کنیم و باید قانون و مقرراتی برای حمایت از آنان وجود داشته باشد.

پرونده مؤسسات مالی در کارویژه قوه قضائیه

رئیس قوه قضائیه افزود: ما معتقد هستیم که مشکلاتی که برای مردم در پرونده‌هایی مثل پدیده یا مؤسسات مالی به وجود آمد، امکان پیشگیری دارد؛ لذا نباید اجازه داد مدت‌های زیادی بگذرد و سرمایه‌های مردم توسط عده‌ای جمع شود و پس از آن بخواهیم اقدام کنیم. مردم حرف درستی می‌زنند و می‌گویند ما به مجموعه سازمان‌های داخلی اعتماد داریم و وقتی جلوی آن‌ها گرفته نمی‌شود، ما به آن‌ها اعتماد می‌کنیم و وقتی تبلیغ آن‌ها در صدا و سیما یا جاهای دیگر دیده می‌شود، به آن‌ها بیشتر اعتماد می‌کنیم .

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: در این خصوص بانک مرکزی و نهادهای نظارتی باید به وظیفه خود عمل کنند و نگذارند این مسائل طی سال‌ها به وجود بیاید؛ چون موضوع پدیده یک‌شبه به وجود نیامده است و در طی سالیان سال ایجاد شده است .

باید با بدنه دانشجویی ارتباط گرفت

وی در رابطه با ادامه برگزاری این جلسات و ارتباط با دانشجویان هم گفت: این جلسه باید آغاز ارتباط‌ها باشد. شما نماینده دانشجویان هستید و البته ارتباط ما علاوه بر نمایندگان دانشجویان، باید با کل بدنه دانشجویی هم برقرار باشد. معتقدم باید با کل بدنه دانشجویی ارتباط گرفت.

با نیم‌نگاهی به صحبت‌های ارائه شده توسط دانشجویان و پاسخ صریح رئیس قوه قضائیه در رابطه با این مسائل به‌راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران گام بزرگی در راستای شفافیت و پاسخگویی برداشته است.

قوه قضائیه در دوران جدید به باور تحولی رسیده است

سیدعلی صالح‌پور دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان در رابطه با دیدار تشکل‌های دانشجویی با حجت‌الاسلام رئیسی به خبرنگار آنا گفت: این جلسه در فضایی بسیار خوب، منطقی و با استقبال آیت‌الله ابراهیم رئیسی برگزار شد و دانشجویان صراحتاً به طرح پیشنهادها و انتقادهای خود پرداختند.

وی افزود: معتقدیم که قوه قضائیه وارد دوره جدیدی شده است و مسئولان قوه به این باور رسیده‌اند که باید تحولی که دانشجویان سال‌ها انتظارش را داشته‌اند، تحقق یابد.

صالح‌پور در خصوص سؤال نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشور از رئیس قوه قضائیه مبنی بر عملکرد سازمان بازرسی کل کشور و قائل نشدن نقش نظارتی مردم برای کشف جرم نیز تصریح کرد: رئیس دستگاه قضا در جواب این سؤال چنین بیان کرد که «اولین سازوکار نظارتی در هر دستگاهی مدیریت همان مجموعه است که جزء وظایف هر مسئول نظارت است و سازمان بازرسی یک نهاد بیرونی است که نظارت بیرونی نیز دارد، البته در حال تهیه سازوکاری هستیم تا به اشخاص حقیقی که دستگاه قضایی را نسبت به جرمی مطلع می‌کنند مورد تشویق قرار بگیرند و نقش مردم را در نظارت پررنگ‌تر ببینیم».

صبر و حوصله رئیس قوه قضائیه در شنیدن نظرات دانشجویان

محمدصادق جعفری عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان نیز در گفتگو با رسانه‌ها به این دیدار اشاره کرد و گفت: در این نشست که سه ساعت و نیم به طول انجامید شاهد طرح مسائل مختلف توسط دانشجویان بودیم و رئیس قوه قضاییه نیز با صبر و حوصله این مباحث را شنیدند و به آنها پاسخ دادند در هر حال این نشست هم با طرح مباحث جدی و و هم با شوخی و مزاح همراه بود.

وی اختصاص سومین نشست رئیس قوه قضاییه با نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی را نشان‌دهنده توجه رئیس این قوه به جوانان دانست و تصریح کرد: در این نشست علاوه بر اینکه آقای رئیسی به ارائه گزارشی از عملکرد خود پرداخت دانشجویان نیز به بیان نقدهای خود نسبت به قوه قضاییه پرداختند.

صبوری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز گفت: کلیت نشست با رئیس قوه قضاییه خوب بود؛ البته با توجه به تجربه‌ای که ما از جلساتی که با رئیس سابقه این قوه داشتیم از آقای رئیسی خواستیم که اخبار این نشست به مانند گذشته به صورت ناقص در رسانه قوه قضائیه منتشر نشوند.

پیام مرادی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل نیز گفت: فضای این نشست که با حضور نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی برگزار شد به مانند سایر جلسات دانشجویی فضای گرم و با نشاطی بود.

با تأمل در این نشست باید اذعان کرد که نشست سران قوا و مسئولان رده اول کشور با دانشجویان می‌تواند گامی به سمت پیشرفت باشد چراکه دانشجویان بدون وابستگی به افراد یا جریان‌ها و صرفاً با دغدغه انقلابی صراحتاً به ارائه نظرات خود می‌پردازند تا مشکلات کشور حل شده و دستگاه‌های کشور با شتاب بیشتری به سمت جامعه آرمانی حرکت نمایند.

البته ناگفته نماند که این فقط روی خوش ماجراست چراکه برخی از سران قوا و مسئولان کشور حاضر به برگزاری چنین جلساتی نیستند و حتی اعتقادی به جنبش دانشجویی ندارند. می‌توان گفت این مسئولان حاضر به شنیدن انتقادات نسبت به عملکرد خود نبوده و یا حتی توان شنیدن حرف‌های صریح و صادقانه را ندارند.

کد خبر: 1005432

وب گردی

وب گردی