ظهور دانشمندان برجسته نیازمند وجود زیست بوم است

سورنا ستاری در همایش گرامیداشت حکیم خیام نیشابوری گفت: آنچه که باعث بروز دانشمندان و تجربه موفق برتری علمی می شود، زیست بومی مساعد است که همه بخش های آن به خدمت تبلور نوآوری و خلاقیت‌های نیروی انسانی در می‌آید.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در همایش گرامیداشت حکیم خیام نیشابوری که با حضور جمعی از دانشگاهیان و مسئولان در دانشگاه نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که باعث بروز دانشمندان و تجربه موفق برتری علمی می شود، زیست بومی مساعد است که همه بخش های آن به خدمت تبلور نوآوری و خلاقیت‌های نیروی انسانی در می‌آید.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که باید به این باور برسیم که نوآوری و فناوری خریدنی نیست بلکه آموختنی است، ادامه داد: دانشمندان بزرگی چون خیام و عطار نیشابوری از هزار سال پیش میراث ارزشمندی را برای کشور به ارمغان گذاشتند که تا کنون ماندگار بوده و به عمق دیگر فرهنگ و تمدن‌ها نفوذ یافته است. این ماندگاری و اثرگذاری به واسطه وجود یک محیط مساعد، بروز و تبلور خلاقیت‌های این دانشمندان ممکن شد.

ستاری، از قدرت نرم و صنایع فرهنگی به عنوان ابزاری کارآمد نام برد که می‌تواند تحول آفرین فرهنگ و اقتصاد باشد و در ادامه گفت: قدرت نرم و صنایع فرهنگی می تواند مرزها را در نوردد و ضمن نفوذ ذر فرهنگ ما اقتصاد را تحول بخشد.

تکرار تجربه پیشرفت

رییس ستاد فناوری های نرم و هویت ساز، تکرار دوباره دوران درخشان پیشرفت‌های علمی با ظهور دانشمندانی چون خیام نیشابوری را در گروی شکل گیری زیست‌بوم مساعد بروز خلاقیت‌های جوانان کشورمان دانست و گفت: امثال خیام، عطار،حافظ، سعدی فارابی و ابن‌هیثم‌ اکنون در میان فرزندان ما حضور دارند؛ ما همان ملت میزبان و پرورش دهنده این چنین دانشمندان و فرهیختگانی هستیم اما باید زیست‌بومی فراهم کنیم تا این ظرفیت‌های نهفته توانایی بروز و ظهور پیدا کنند.

به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، اگر می خواهیم شاهد چنین دانشمندان برجسته‌ای باشیم، به زیست بومی نیاز داریم که همه اجزای آن در هماهنگی و تعامل با یکدیگر کار کنند.

ستاری با بیان این که دانشگاه نقطه آغاز حل مشکلات جامعه در عرصه‌های گوناگون از جمله اقتصاد است، افزود: دانشجویان ما با پول مالیات و دولت درس خوانده‌اند تا مشکلات همین کشور را حل کنند . دانشگاه استان باید بتواند با تربیت دانشجوی خلاق و کارآفرین، گامی برای حل مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مشکلات بومی و کشور بردارد. رسالت مهم مسئولان استان و مردم فراهم کردن محیط مساعدی است که جوان تحصیل کرده، با انگیزه و با اشتیاق بازگشت به بوم خود، گامی برای حل مشکلات بومی بردارد.

وی افزود: قرار بود دانشگاه های ما محصولات و فرآورده های خود یعنی دانشگاهیان خلاق را برای حل مشکلات عمده با ظهور و بروز بخشیدن ایده های نوآورانه و بلندپروازانه جست و جو کنند.

ضرورت بازتعریف مفهوم توسعه

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بر اهمیت توسعه بر مبنای ویژگی ها و مزیت های بومی تأکید کرد و گفت: باید ببینیم که توسعه را چگونه و بر چه مبنایی تعریف می کنیم. صنایع فرهنگی و خلاق، مزیتی منحصر به فرد است که با وجود یک فرهنگ و شناخت درست، به اقتصاد تبدیل می شود.

به گفته وی، باید از گذشته بیاموزیم و به آینده بنگریم و از اندوخته ها گذشته، توشه ای ارزنده برای توسعه فراهم کنیم. آینده این شهر و کشور با توسعه ای تحمیل شده از بیرون محقق نمی شود و توسعه زیست بوم کارآ،رینی با کم کردن معضلات آن و فراهم کردن یک محیط مناسب برای نوآوری جوان ها است.

وی با بیان این که نسل جدیدی از کارآفرینان جوان و خلاق رشد قابل قبول خود را بدون تکیه به درآمدهای دولتی به دست آورده اند، اظهار کرد: این چنین رشدی به واسطه وجود یک محیط اتفاق می افتد و امیدوارم نگرش بخش های گوناگون استان به سمت و سویی باشد که محیط لازم برای این کارآفرینان فراهم شود.

ستاری، تعریف نادرست مفهوم توسعه را عارضه‌ای ناشی از سایه گستراندن فرهنگ اقتصاد خام‌فروشی و نفت محور دانست و گفت: به طور مثال در شهر اصفهان با فرهنگ غنی و نوآوری، مسیر توسعه را به اشتباه پیمودیم و با نیت خیر، علیرغم ایجاد انواع صنایع و شهرک های صنعتی، جزو دارندگان رتبه در درصد بیکاری است. در حالی که می توانستیم با پرورش صنایع نرم و فرهنگی این شهر را صاحب یک توسعه پایدار و درون‌زا کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پیشرفت را با اصلاح و تحول در نوع نگرش نسبت به فرهنگ، توسعه و مهم تر از همه آموزش دانست و گفت: توسعه یک امر درونی است و به واسطه نیروی انسانی خلاق، حذف بروکراسی ها، ارزش و بها بخشیدن به کار آفرین اتفاق می‌افتد. مهم ترین رکن توسعه، ارج نهادن و بازتعریف جایگاه کارآفرین است. برای این کارباید نوع دیدگاه ما که با سایه گستردن اقتصاد نفتی تغییر کرده است به جایگاه پیشین بازگردد.

به گفته ستاری، جوانان باید برای پیشرفت و تحقق آرزوهایشان از استخدام دولتی فاصله جدی بگیرند. دانشگاهی که نفت‌پایه و مدرک‌محور باشد از تأثیرگذاری بازمی ماند.این اتفاق هنگامی اصلاح می شود که نگرش و جهت‌گیری دانشگاه تغییر کند به طوری که نگاه تمنایی به درآمدهای دولتی نداشته باشد. دانشگاه بخش مهمی از درآمدهای خود را از محل فروش فناوری، قراردادهای ارتباط با صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی دانشگاهیانش کسب کند.

ستاری با بیان اینکه شهر بزرگی مانند نیشابور جوانان مستعدی دارد که می‌تواند با هم دلی برای ایجاد یک محیط مساعد، تجربه ظهور دانشمندان برجسته و خلق نوآوری را تکرار کند، افزود: به طور کامل آمادگی داریم تا معیارها و باورهای توسعه را بر مبنای یک اقتصاد خلاق، نوآور و متکی به جوانان تحصیل کرده برآمده از دانشگاه بازتعریف کنیم.

پارک علم و فناوری نیشابور صاحب مرکز نوآوری شد

ستاری، با حضور در پارک علم و فناوری نیشابور، مرکز نوآوری این پارک را افتتاح کرد. شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های حوزه فین تک، صنایع شیمیایی، صنایع دستی، محصولات غذایی، دارویی و برق والکترونیک در مرکز نوآوری پارک علم و فناوری نیشابور استقرار دارند.

معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری همچنین از فرآیند احداث مجتمع فرهنگی افلاک نمای خیام دیدن و افلاک نما را افتتاح کردکرد. این مجتمع فرهنگی و علمی، با زیربنای دو هزار و ۸۸۹ متر مربع شامل دو هزار و ۸۰۰ متر مربع سقف محصور، ۳۷ متر مربع رواق کناری، ۵۲ متر مربع کنسول و پیشامدگی ساختمان و سردر ورودی است که در سه طبقه احداث شده‌است.

ستاری همچنین با حضور در آرامگاه حکیم خیام، عطار نیشابوری و کمال الملک به بزرگان شهر نیشابور ادای احترام کرد.

دانش بنیان‌ها میزبان کاروان علم و فناوری شدند

همچنین با حضور در شهرک صنعتی خیام از دو شرکت دانش‌بنیان شرق صنعت نیشابور و متالوژی پودر خراسان دیدن می‌کند تا دغدغه‌ها و لازمه‌های رونق تولید را از زبان فعالان فناور این کسب و کارها بشنود.

شرکت دانش‌بنیان شرق صنعت نیشابور تولید قالب‌های صنعتی، قطعات خودرو و شرکت متالوژی پودر خراسان پودرهای فلزی و غیر فلزی مورد نیاز صنایع را تولید می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005591

وب گردی

وب گردی