مرادی: بیانیه گام دوم، جوانگرایی و شفافیت مطالبه دانشجویان/ صبوری: شعارزدگی بزرگ‌ترین اجحاف به دیدار رهبری با دانشجویان/ بکتاشی: اهمیت گفتمان سازی توسط تشکل‌های دانشجویی

میزگرد بررسی مطالبات رهبری از تشکل‌های دانشجویی با حضور دبیران و نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی در ایسکانیوز برگزار شد که به مباحثی همچون ضرورت پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب و همچنین دغدغه‌های دانشجویان پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مقام معظم رهبری هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزبان دانشجویان فعال در تشکل‌های انقلابی هستند. دیداری صریح و صمیمی که دانشجویان به بیان دغدغه‌ها، مطالبات و انتقادات خود در حضور رهبر انقلاب می‌پردازند و در ادامه نیز ماموریت‌های خود برای یک سال را از ایشان دریافت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) میزگردی با موضوع «بررسی مطالبات رهبری از تشکل‌های دانشجویی» را با حضور پیام مرادی دبیر کل اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، محسن صبوری دبیر کل اتحادیه جنبش عدالتخواه، حسن بکتاشی دبیر کل اتحادیه دوم دانشگاه آزاد اسلامی، محمد نوری دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و مسئول سابق بسیج دانشگاه آزاداسلامی واحد شرق و مژگان صلاحی دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت برگزار کرد.

در ابتدای این میز گرد درخصوص اهمیت دیدار مقام معظم رهبری، ویژگی‌ها و تأثیرگذاری آن پرسشی مطرح شد.

نگاه ویژه رهبری به دانشجویان و جوانان

حسن بکتاشی در خصوص اهمیت دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان در ماه رمضان گفت: دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان در ماه رمضان هر سال ویژگی‌های خاص خود را دارد و از معدود دیدارهایی است که نه تنها در کشور بلکه در جهان می‌توان بدون هیچ‌گونه حاشیه‌ای مطالب خود را با عالی‌ترین مقام کشور بیان کرد و اطمینان داشت که نقطه نظراتشان ترتیب اثر داده می‌شود.

دبیر اتحادیه دوم دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: حضرت آقا هر زمانی که صحبت مهمی دارند یا در حوزه‌ای قصد خاص خط دهی دارند در جلسات ماه رمضان با دانشجویان و نخبگان یا در صحبت‌هایشان در جمع جوانان بیان می‌کنند که نشان‌دهنده این است که موتور محرک این کشور به دست دانشجویان و جوانان روشن و هدایت می‌شود و حضرت آقا به خوبی به این مطلب واقف هستند و همیشه به سایر مسئولان نیز استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی دانشجویان را توصیه و ابلاغ می کنند.

تعیین ماموریت از سوی رهبری؛ بزرگ‌ترین دستاورد دیدار رمضانه

محمد نوری نیز درباره نتایج مثبت و وجه تمایز دیدار رهبری با دانشجویان نسبت به سایر دیدارها گفت: دیدار هر ساله مقام معظم رهبری در ماه رمضان با دانشجویان به بیان خود ایشان یکی از ناب‌ترین و صمیمی‌ترین دیدارهاست و از جمله دیدارها و جلساتی است که بسیار هم طولانی مدت و گاهی به درخواست دانشجویان به بعد از مراسم افطار نیز کشیده می‌شود. در این دیدار نکات خیلی خاص و کلیدی مطرح می‌شود که راهگشای جریان دانشجویی برای فعالیت در سال آتی است. صمیمیت مهم‌ترین رکن این دیدار است. دانشجویان چه آنان که سخنران هستند و چه کسانی که دغدغه‌مند هستند مقابل بالاترین مقام نظام مطالباشان را به راحتی بیان می‌کنند که این موضوع حاکی از مناعت طبع رهبر انقلاب دارد.

وی ادامه داد: تعیین ماموریت و چراغ راه به فعالان دانشجویی و انتظاراتی که ایشان از جنبش دانشجویی به عنوان سرمایه‌های انقلاب دارند مهم‌ترین رهاورد این دیدار است. هرسال که در محضر مقام معظم رهبری هستیم ایشان یک ماموریت خاص به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی ابلاغ می‌کنند که در مسیر تمدن‌سازی و گفتمان‌سازی بسیار اهمیت دارد. یکی از ماموریت‌های مهمی که مقام معظم رهبری تاکید دارند، این است که تشکل‌های دانشجویی به سمت روشنگری و تبیین گری حرکت کنند. چیزی که کمتر در فضای عمومی دانشگاه شاهد آن هستیم و جریان دانشجویی کمتر به آن پرداخته است.

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاههای استان تهران عنوان کرد: متاسفانه فضای عمومی دانشگاه‌ها به سمتی رفته است که دیگر هدایت فکری درستی روی این جریان انجام نمی‌شود که بخشی از این امر هم به دلیل تغییر ماهیت تشکل‌های دانشجویی است و بخش دیگر آن به‌خاطر هجمه فعالیت های دشمن است؛ یعنی دشمن لحظه‌ای غفلت ندارد و از هر ابزاری برای ضربه زدن به بدنه متفکر و نخبگانی کشور نهایت استفاده را می برد.

جریان‌های دانشجویی تحلیل داشته باشند

محمدحسین صبوری در رابطه با دیدار سالانه حضرت آقا با دانشجویان تصریح کرد: اول باید به تفاوت این دیدار با دیدارها و جلسات با مسئولان دیگر اشاره کرد. اولین نکته‌ای که در چهارچوب مطالبات دانشجویان برای این جلسه می‌توان بیان کرد، این است که این جلسه با جلسه‌ای که با مسئولان دیگر داریم، متفاوت است. در برخی از مواقع صحبت‌هایی که در این دیدار مطرح می‌شود به شکلی هستند که همان صحبت‌ها در مقابل رئیس جمهور هم می‌توان انجام شود.

دبیر اتحادیه عدالتخواه دانشجویان افزود: به نظر من این کار هم هدر دادن وقت است و هم قدر نشناسی نسبت به وقت کم و ارزشمند جلسه است. از این منظر فکر می‌کنم که مطالبه ما در آن جلسه باید تناسبی با جلسه با حاکم اسلامی داشته باشد. لذا نمی‌توان حرف خود حضرت آقا را به خودش برگرداند یا شعاری صحبت کرد.

سه ویژگی مهم دیدار رهبر انقلاب با دانشجویان

پیام مرادی نیز در خصوص اهمیت دیدار تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: جریان دانشجویی گاهی اوقات اثرگذار و گاهی اوقات اثرپذیر است. اثرگذار است چون دانشجو عضوی از جامعه است و متأثر از اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد. از طرف دیگر ممکن است دانشجو فراغت بیشتر و دغدغه کمتری داشته باشد و این امر سبب شود که تحلیلش یک درجه از تحلیل جامعه فراتر رود که البته امروز با افزایش تعداد دانشجویان این مسئله کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: حال با توجه به این تعاریف و تعابیر کارکرد دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در کجاست؟ چند کارکرد اساسی دارد که یکی از آن‌ها این است که این دیدار، کانالی برای اثرگذاری و نقد است. این دیدار موثرترین، دقیق‌ترین، پررنگ‌ترین و ماندگار‌ترین کانال اثرگذاری است. رهبری تأکید دارند که تحلیل جریان دانشجویی را بشنوند و این مسئله برای ایشان مهم است و چنین موضوعی در تاریخ کشور ما کم‌یاب بوده است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجیان مستقل عنوان کرد: در حضور مقام معظم رهبری صداوسیما، دولت، قوه قضاییه، مجلس و سایر ارکان نظام با صراحت نقد می‌شود. پس این اولین کارکرد دیدار دانشجویان با رهبری است که هیچ بدیلی هم برای آن پیدا نمی‌شود. این مسئله خودش راهی برای سرریزی مطالبات و نگاه‌های دانشجویان به جامعه می‌شود. چون به واسطه حضور رهبر انقلاب در آن جلسه و به واسطه اینکه این دیدار در طول سال‌ها به یک دیدار شاخص تبدیل شده، ضریب نفوذ پیدا کرده است. رسانه‌ها و صدا‌وسیما جلسه را پوشش می‌دهند و مردم می‌بینند؛ یعنی حرفی که آنجا زده می‌شود، در جاهای دیگر چندان دیده نمی‌شود.

مرادی اضافه کرد: ویژگی دوم دیدار این است که فرصت و بستری برای بروز یکی از شاخص‌های انقلاب است. این دیدار در باب گفت و گوهای سیاسی، اجتماعی، فراهم کردن بستر مذاکره، فراهم کردن بستر اندیشه و رشد استعدادها، چقدر مترقی و نسبت به قبل از انقلاب متفاوت است. خود این دیدار به نوعی دستاورد انقلاب محسوب می‌شود.

وی گفت: کارکرد سومش هم محصول همین نگاه است؛ یعنی همین مسئله یک کارکرد سومی پیدا می‌کند و آن عبارت است از این که وقتی فردی با جسارت، شجاعت و توانمندی در حضور رهبری در خصوص مسائل کلان کشور صحبت می‌کند، سطح مدیرانی که پرورش پیدا می‌کنند افزایش پیدا می‌کند.

سخنان تشکل‌ها با کارشناسی دقیق باشد

مژگان صلاحی در ادامه این نشست با توصیه به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: تشکل‌های دانشجویی و نمایندگان آنان که در محضر رهبر انقلاب قصد صحبت دارند باید توجه داشته باشند که این فرصت سالی یکبار در اختیارشان قرار می‌گیرد پس باید با کارشناسی دقیق مطالب قابل عرض خود را محوریابی و بیان کنند. تخصص‌گرایی جریان دانشجویی در حوزه‌های خاص مطالبه دفتر تحکیم وحدت از جنبش دانشجویی است. مشارکت اجتماعی و مردم‌سالاری از نکات دیگری است که ما از مسئولان مطالبه داریم.

در ادامه میزگرد «بررسی مطالبات رهبری از تشکل‌های دانشجویی» نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به مهم‌ترین مطالبه‌ای که هر تشکل و اتحادیه داشته و اصلی‌ترین دغدغه‌ای که باید در حضور رهبری مطرح شود اشاره کردند.

اقتصاد و معیشت مهم‌ترین دغدغه اتحادیه دانشگاه آزاد اسلامی

بکتاشی با بیان اینکه امسال مهم‌ترین مسئله و دغدغه‌ای که می‌تواند در دیدار مطرح شود بحث معیشت و اقتصاد مردم است، گفت: اتفاقاتی که در طی یک سال اخیر با تحریم‌های مجددی که با ناعدالتی علیه ایران رقم خورد باعث ایجاد مشکلات فراوانی در کشور شد اما افراد مسئول که باعث شدند این تحریم‌ها به کشور تحمیل شود، قصور خودشان را نمی‌پذیرند و با انکار به درستی مسئله پافشاری می‌کنند، قبول مسئولیت اشتباه دولتمردان مطالبه بعدی ما از دولت در محضر رهبر انقلاب است.

دغدغه مجموعه بسیج همگام با عموم مردم

نوری تصریح کرد: اگر فرصت و سعادت ایراد عرض مقابل رهبر معظم انقلاب باشد مهم‌ترین دغدغه مجموعه بسیج دانشجویی مطمئنا همسو با دغدغه‌های عمومی مردم است؛ چراکه در مجموعه بسیج دانشجویی معتقد هستیم که بسیج پرچم‌دار عدالت خواهی است، بسیج در مسیر مطالبات عمومی مردم حرکت می‌کند و عَلَمدار مستضعفین است.

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران افزود: متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل سوء مدیریت‌هایی که از سوی دولتمردان شد حجم عظیمی از وقت و انرژی کشور صرف برجام و مذاکره با آمریکا شد و هجمه‌ای روانی را در کشور ایجاد کرد که باعث شد برخی از کارگزارن ناکارآمد نتوانند سکان کشور را در دست داشته باشند و به خوبی مدیریت کنند که این مسئله نیز یکی از دغدغه‌های مردم و به تبع مجموعه بسیج است.

وی تاکید کرد: دغدغه دیگری که در حال حاضر مطرح است پاسخ به این پرسش است که چگونه باید از پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم و از چه طریق می‌توان فضای عمومی را به این سمت حرکت داد که با توجه به اتفاقاتی که در کشور افتاده مردم امید خود را از دست ندهند.

سازمان خصوصی‌‌سازی در تیررس جنبش عدالتخواه

صبوری نیز به بیان دغدغه‌های خود پرداخت و افزود: اگر جنبش عدالتخواه دانشجویی واقعا به دنبال حل مسئله باشد و بخواهد در داخل آن جلسه یک طرح مسئله جدی صورت بگیرد، نمی‌تواند این انتقاداتی که در طول این سال‌ها به سازمان خصوصی‌سازی، وزارت اقتصاد و غیره داشت را در این چهارچوب مطرح کند. نهایت صحبت این است که حضرت آقا هم می‌گویند من هم به همین مسائل نقد دارم.

تخصص‌‌گرایی توصیه رهبری به دانشجویان

صلاحی در ادامه به ضرورت پیگیری مطالبات رهبری تأکید و عنوان کرد: حضرت آقا در یکی از دیدارهای خود با دانشجویان به تخصص گرایی دانشجویان اشاره کردند و به آنان ماموریت دادند که در یک یا چند حوزه متخصص شوند. در پی مطالبه ایشان از دانشجویان، تصمیم بر آن شد که تشکل‌های دانشجویی به ابعاد مختلف در یک یا چند موضوع دست پیدا کنند و صاحب‌نظر شوند.

وی ادامه داد: ما از سال 97 شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان یکی از کارگروه ها و کارویژه ها قرار دادیم، در گام اول نقش و جایگاه شورا و پیشبرد مصوبات آن در دانشگاه ها را بررسی کردیم. در گام دوم از بین اسناد مختلفی که تدوین شده است، سند اسلامی شدن دانشگاه ها را انتخاب کردیم. ابعاد مختلف نظیر راهبردها و راهکارهای این سند با فضای واقعی دانشگاه را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدم که مهمترین علت اجرایی نشدن این سند نبود ضامن اجرایی و مشخص نبود مسئول نظارت بر پیاده سازی این سند در دانشگاه هاست.

بیانیه گام دوم، جوانگرایی و شفافیت خواست دانشجویان مستقلی

مرادی نیز دغدغه و مطالبه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل را تشریح و عنوان کرد: دیدار امسال اولین دیدار دانشجویی بعد از بیانیه گام دوم است که برگزار می‌شود و طبیعی است که محور اصلی بحث ما در مقابل رهبر انقلاب، حول بیانیه گام دوم خواهد بود. در این بیانیه، دو نکته ذکر شده است. اول، ارزیابی واقع‌بینانه از گذشته؛ یعنی گذشته را واقع بینانه توصیف کنیم. پس این مسئله باید در متن سخنرانی ما قید شود؛ چون یکی از کارکردهای دیدار این بود که می‌تواند تحلیل جریان دانشجویی را به جامعه سرریز کند نه فقط برای مردم، بلکه حتی برای مسئولان.

وی ادامه داد: دوم، ترکیب ساختار مدیران کشور و جوانگرایی است. برخی می‌گویند که در این بیانیه حرف تازه‌ای نیست. چه حرفی تازه‌تر از اینکه چهل سال از عمر انقلاب گذشته است و هنوز برخی تصور می‌کنند که جز آن‌ها کسی نمی‌تواند کشور را مدیریت کند. چه حرفی تازه‌تر از اینکه به آن مدیران بگوییم که شما در اشتباهید و یک نسلی از جوانان با استعداد وجود دارد که می‌توانند در دستگاه‌های مدیریتی قرار بگیرند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: مسئله شفافیت از دیگران مواردی است که اهمیت بسیار زیادی است و در صدر تمام مسائل قرار می‌گیرد.

پیگیری مطالبات رهبری از تشکل‌های دانشجویی عنوان موضوع دیگری است که نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی مباحثی درخصوص آن مطرح کردند

تشکیل جبهه متحد دانشجویان جهان اسلام

تشکیل جبهه واحد از دانشجویان جهان اسلام مطالبه‌ای بود که در سال‌های گذشته رهبر انقلاب توصیه فرمودند و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در جهت پیگیری آن فعالیت‌هایی انجام دادند.

مرادی در این خصوص اظهار می‌کند: اهمیت نکته‌ای که آقا فرمودند در این بود که اساس تفکر امام (ره) در فضای سیاسی، اجتماعی، محدودیتی از جنس فضای سیاسی و حاکمیتی ندارد؛ یعنی یک ایده است که این ایده مثل همه دیگر مکاتب فکری بزرگ دنیا، ناظر بر ارائه راهکاری برای زندگی بهتر است. به همین دلیل طبیعی بود که در سال‌های اول انقلاب هم چنین نگاهی در میان انقلابیون وجود داشت.

وی ادامه داد: از آن زمان کاری که ما انجام دادیم این بود که دو مسیر را برای حرکتمان انتخاب کردیم. مسیر اول، دانشجویان غیر ایرانی بودند که در ایران در حال تحصیل هستند. دانشگاه‌های مختلفی بودند که دانشجویان غیرایرانی در آن ها تحصیل می‌کردند که ما در آن‌ها دفتر داشتیم. اولین کاری که داشتیم این بود که تمام ظرفیتی که در رابطه با دانشجویان غیرایرانی در دسترس داشتیم را گرد هم جمع‌آوری کنیم، دوره‌های مختلف را برای آن‌ها برگزار کنیم، با آن‌ها گفت‌و‌گو کنیم، به آن‌ها تریبون دهیم، از آن‌ها مطلب بگیریم و به آن‌ها محتوا بدهیم که دو سال در این مسیر حرکت می کنیم. نشست‌هایی که تحت عنوان سفیران انقلاب برگزار می‌شود نیز در همین راستا‌ست. همچنین سعی کردیم که ارتباطی با انجمن‌های اسلامی اروپا برقرار کنیم و با آن‌ها همکاری داشته باشیم.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل عنوان کرد: کار دوم در حوزه نخبگانی در داخل و خارج بود. داخل کشور به این منوال بود که افرادی که در فضای بین‌المللی فعالیت کرده‌اند و محتوایی برای ارائه دارند را مورد توجه قرار دهیم و از آن‌ها محتوا بگیریم و سپس آن محتوا را به اعضای خود آموزش دهیم. شکل دیگر کار، برنامه‌های همایشی بوده که کارهای خوبی در این رابطه انجام شده است.

مرادی گفت: درحال حاضر اگر بستری فراهم شود و مسئولین اجازه دهند این پتانسیل را داریم که ظرفیت دانشجویان دوستدار جمهوری اسلامی را در منطقه فعال کنیم. البته یک کانالی وجود داشته در این رابطه که نیازی به اجازه مسئولین نداشته و آن کانال اربعین بوده که اعضای اتحادیه ما از این کانال به خوبی استفاده کرده اند و برای اربعین سال بعد هم برنامه ریزی خیلی خوبی داریم.

شعارزدگی بزرگ‌ترین اجحاف به دیدار با رهبری

صبوری نیز در ادامه نشست عنوان کرد: باید بازتولیدی از مفهوم ولایت مداری و ولایت پذیری داشته باشیم. تعریف و مقصود ما از ولایت مداری چیست؟ ولایت‌مداری را در این می‌بینیم که همیشه صحبت‌های رهبری را در اولین وقت گوش بدهیم و یا اینکه حرف های رهبری را تکرار کنیم؟ یا این است که پیگیری مطالبات رهبری را در دستور کار قرار بدهیم.

وی ادامه داد: در بحث سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه می توان گفت که این مسئله بعد از سخنان رهبری مبنی بر اینکه از دانشجوها در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه استفاده کنید در دستور کار قرار گرفت. برخی مفهوم اطاعت از دستور ولی را در این دیدند که یک سری از دانشجوها با مشکلات متعدد و پس از پیگیری های متعدد بیایند و در تریبون های نماز جمعه سخنرانی کنند؛ بعد از مدتی هم این مسئله به دست فراموشی سپرده شود.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: رسالتی که جریان دانشجویی دارد این است که، بعد از این جلسه مطالبات رهبری را پیگیری کنند. بزرگ‌ترین اجحافی که به این جلسه و مطالبات رهبری می‌شود این است که ما به این جلسه صرفا یک نگاه شعار زده داشته باشیم.

در ادامه این میزگرد دانشجویان فعال تشکلی انتقاداتی به دولت و برخی مسئولان وارد کردند

سراسری شدن اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در آینده

بکتاشی با ذکر اینکه در دفاتر اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی مشکل خاصی از بعد قانونی وجود ندارند، گفت: در واقع حدود 40 تشکل دانشجویی ذیل اتحادیه‌های این دانشگاه تعریف می‌شوند که حکایت از مرجعیت رسمی این اتحادیه‌ها دارد؛ اما ذکر این نکته لازم است که تشکل‌های دانشجویی سراسری کشور ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارند و اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی زیر نظر مدیریت دانشگاه اداره می‌شوند.

دبیر اتحادیه دوم دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: با مدیریت جدید در دانشگاه آزاد اسلامی جانی دوباره به این اتحادیه‌ها نیز تزریق شد و با برنامه‌‌ریزی‌های دقیق دو سالی است که اتحادیه‌ها جهش چشمگیری در عرصه‌های مختلف داشتند. مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد که اتحادیه‌های این دانشگاه را نیز به عنوان اتحادیه‌های سراسری کشور و ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی ببرد تا همانند تشکل‌های سراسری نقش آفرینی موثر‌تری داشته باشند.

گارد دولتی در برابر فعالان دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی

بکتاشی با بیان اینکه اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیت با مشکلاتی مواجه هستند، تشر یح کرد: این اتحادیه‌ها به دلیل مدیریت ضعیف دانشگاه در گذشته و نوع ساختار متفاوتی که دارند در حقیقت شاید کم توان‌تر در قیاس با سایر اتحادیه‌های سراسری باشند؛ اما در میان ارکان خارج دانشگاه نظیر دولت‌مردان و حاکمیت نیز گارد و مقاومت خاصی در برابر دانشگاه آزاد اسلامی و فعالان دانشجویی آن وجود دارد که بزرگ‌ترین مشکل و سد در برابر شنیده شدن مطالبه و صدای دانشجویان عضو اتحادیه‌های دانشگاه آزاد است.

مخالفت با تضارب آرا در دانشگاه توسط مدیران فرهنگی ترسو

نوری با ذکر این نکته که بسیج دانشجویی در راستای تقویت کرسی‌های آزاداندیشی و تربیون‌های آزاد در جهت تضارب آرا که مورد تاکید رهبر انقلاب است، فعالیت بسیاری انجام داده است، گفت: در حال حاضر فضای عمومی دانشگاه و تیپولوژی دانشجویان تغییر کرده است، پس تشکل های دانشجویی نیز نسبت به این تغییرات باید منعطف باشند و با علم کافی برخورد کنند. رهبری گفتند تشکل‌های دانشجویی «بروند و در تریبون‌های نماز جمعه به ایراد سخنرانی بپردازند» که بسیج داشجویی به خوبی این امر را انجام داده است و از این تربیون نهایت استفاده را می‌برد. در گام اول اینکه بتوانیم ادبیات قشر حزب‌اللهی جامعه را یکی کنیم گام بزرگی است و در مرحله بعد به واسطه برگزاری تریبون آزاد و کرسی‌های آزاد اندیشی بتوانیم صدای دانشجویان غیرهمسو را بشنویم که مجموعه بسیج در دو سال گذشته به صورت کارویژه در این زمینه فعالیت‌های کرده است. تریبون آزاد در واقع سوپاپ اطمینان در دانشگاه را به وجود می‌آورد و دانشگاه را تبدیل به محل تضارب آرا می‌کند.

آسیب‌شناسی تشکل‌های دانشجویی از دیگر سؤالاتی بود که نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی در مورد آن مباحث خود را مطرح کردند

اهمیت گفتمان‌سازی توسط تشکل‌های دانشجویی

بکتاشی با تأکید بر اهمیت گفتمان سازی تصرح کرد: یکی از وظایف مهم و اثرگذار جریان دانشجویی بی‌شک گفتمان‌سازی است که اتحادیه‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز به خوبی به این امر واقف بوده و در حال انجام وظیفه هستند. دانشگاه آزاد اسلامی یک بخش از پیکره نظام مقدس جمهوری اسلامی است پس گفتمان مبارزه با اشرافیت‌ یا ریا مختص و انحصار این دانشگاه نیست بلکه یک مطالبه سراسری است؛ اما گفتمان‌سازی اساسی که دانشگاه آزاد اسلامی به آن نیاز دارد قرار دادن بحث بیانیه گام دوم انقلاب و آرمان‌های اصیل انقلاب در سرلوحه کار است.

صلاحی در خصوص اقدامات دفتر تحکیم وحدت در حوزه گفتمان سازی عنوان کرد: از سه سال قبل دفتر تحکیم وحدت تمرکز و توان خود را بر گفتمان‌سازی در فضای جامعه و ادبیات دانشگاه گذاشته است، دوستان عبارت مردم سالاری دینی را مبنای گفتمان قرار دادند و پیرامون آن به بررسی جزئیات پرداختند. تلاش ما طی این چند سال این است که در این حوزه صاحب تخصص شویم و بتوانیم علاوه بر گفتمان‌‌سازی در نشست‌های مختلف سخنرانی تخصصی کنیم.

مرادی در باره گفتمان سازی اضافه کرد: یک بحثی در جامعه وجود دارد به نام نبرد گفتمان‌ها؛ یعنی رقابت بین افکار و دیدگاه‌های مختلف در جامعه. باید تلاش صورت گیرد که در این رقابت پیروز شد. پیروزی یعنی بخش بزرگ‌تری از جامعه مثل شما فکر کند و باور‌هایش منطبق بر باورهای شما شود. برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد چند شاخصه لازم دارد. یکی از آن‌ها این است که ادبیات شما عامه فهم باشد. یکی دیگر این است که بستر کار فراهم باشد. که البته در حال حاضر این بستر کار فراهم است. لذا ما در طول چند سال اخیر، چند کلید واژه و مفهوم، تولید کردیم که در بحث های پیشین به آن اشاره کردم.

ضعف و هیجان‌زدگی تشکل‌های انقلابی در اقناع فکری عموم جامعه و رفتارهای خودسرانه

نوری ابراز کرد: متاسفانه از سوی جنبش دانشجویی تبیین مواضع در جامعه به خوبی صورت نمی‌گیرد که این هم به نوع ادبیات دانشجویان برمی‌گردد که اشاره شد. به عنوان مثال رهبری مبحث آتش به اختیار را مطرح کردند تشکل‌های دانشجویی در تبیین و قانع کردن مردم نسبت به این کلید واژه حیاتی ناتوان بودند تا جایی که رهبری خود به فاصله کوتاه مدت طی یک سخنرانی دوباره جمله خود را تبیین کردند. پس تشکل‌های انقلابی در این مهم ضعیف عمل کرده است.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شرق افزود: زمانی که در فضای عمومی دانشگاه تجمع‌هایی برگزار می‌شود، طبیعی است با توجه به ذات جوانی و شور و نشاط، هیجانات زودگذر بر منطق غالب شود از سوی دیگر ما نباید انتظار داشته باشیم در یک تجمع در ماه مبارک رمضان جمعی با بطری‌های آب معدنی در دست و روزه‌خواری، شعار ساختار‌شکنانه سر دهند، دانشجوی دلسوز و حزب‌اللهی بی‌تفاوت عبور کند؛ اما در نهایت من منکر اتفاقات هیجان‌زده از سوی برخی نمی‌شود.

پرهیز از اختلاف افکنی و اتهام زنی

صبوری درباره دچار حاشیه نشدن تشکل های دانشجویی ابراز کرد: آیا شما قبول دارید که نقد دولت و نقد بسیاری از مسئولین کشور، اختلاف افکنی است؟ اگر چنین چیزی را قبول دارید، پس ما دیگر نباید هیچ دعوای فکری و گفتمانی با شخص و جریان دیگری داشته باشیم. هرکس مسئولیتی در جمهوری اسلامی دارد، مبرا از نقد محسوب می‌شود؛ چراکه بین بدنه جمهوری اسلامی باید وحدت وجود داشته باشد. اگر کسی قائل به چنین مسئله‌ای باشد، پس هیچ بحثی باقی نمی‌ماند. چراکه بر این اساس نه می‌توانیم کسی را نقد کنیم و نه حتی از کسی تعریف کنیم؛ چون ممکن است که از یک نفر بیشتر تعریف کنیم و این مسئله منافی وحدت شود.

دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه در خصوص تعریف وحدت عنوان کرد: باید تعریف شود که وحدت حول چه چیزی و چه نگاهی است. وحدت در منافع است؟ در تفکر و نگرش است؟ در دنبال کردن و پیگیری آرمان‌های انقلاب است؟ در هم تیمی بودن و هم حزبی بودن است؟ وحدت در چه چیزی است؟ در نمونه‌ای که گفتید و نمونه‌های زیاد دیگری هم که جنبش عدالتخواه داشته است، مسئله قابل توجه این است که وحدتی ارزشمند است که حول مبانی فکری و عمیق انقلاب و مبانی اسلامی و دینی باشد. ما به هر وحدتی قائل نیستیم و هر وحدتی را الزاماً محترم نمی‌دانیم. نمونه‌ای که گفتید شامل همین مسئله می‌شود که ما اگر یک نگاهی را به نام سازش‌کاری و قائل نبودن به اهداف انقلاب نقد می‌کنیم، این را در هر قالبی در مقابل خودمان می‌بینیم، با آن مسئله و مشکل داریم و با آن وحدت نمی‌کنیم و توصیه هم به وحدت نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: مسئله قابل توجه این است که نقد به هر فرد و جریانی، نقد به تفکر او است؛ نه نقد به قیافه، لباس یا حزب آن فرد؛ پس طبیعتا هر فرد دیگری با هر قیافه‌ای، سابقه یا هر لباسی و در هر حزبی، آن تفکر را داشته باشد نقد می‌شود.

رشد کاریکاتوری تشکل‌های دانشجویی عامل حزب‌زدگی دانشجویان

نوری با بیان اینکه تأکید رهبر معظم انقلاب بر این است که از ورود احزاب سیاسی به دانشگاه‌ها جلوگیری شود، گفت: مجموعه بسیج سرباز انقلاب است و این سربازی انقلاب در عرصه‌های مختلف ظهور و بروزش چشمگیر است. از جمله سیل اخیر که شاهد بودیم مجموعه بسیج و در پیشگام آن مجموعه بسیج دانشجویی سریع وارد عمل شد و اقدامات لازم را انجام داد. اینکه مجموعه بسیج دانشجویی را پیرو احزاب بدانیم جفا در حق بسیج دانشجویی است؛ زیرا ماهیت بسیج دانشجویی تشکلی است.

گاهی وجه تشکلی بودن موجب اظهار نظرهایی می‌شود که این نظرها مشابه تفکر یا نظر برخی از احزاب است نباید این نتیجه گرفته شود که بسیج یا جنبش دانشجویی دنباله‌روی از یک حزب یا جریان سیاسی خاص می‌کند. علت اینکه تشکل‌های دانشجویی به سمت احزاب کشیده می‌شوند رشد کاریکاتوری تشکل‌ها دانشجویی در سطح دانشگاه‌هاست و تلاش برای پیشبرد اهداف آرمان‌گرایانه و واقع‌گرایانه در واقع باعث شده از تربیت نیروهای انقلابی و غافل شویم و راه را برای جذب دانشجویان به سوی احزاب سیاسی مهیا کنیم.

سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها ضمانت اجرایی ندارد

صلاحی پیرامون موضوع سند اسلامی شدن دانشگاه ها بیان کرد: ما از سال 97 شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان یکی از کارگروه ها و کارویژه ها قرار دادیم، در گام اول نقش و جایگاه شورا و پیشبرد مصوبات آن در دانشگاه ها را بررسی کردیم. در گام دوم از بین اسناد مختلفی که تدوین شده است، سند اسلامی شدن دانشگاه ها را انتخاب کردیم. ابعاد مختلف نظیر راهبردها و راهکارهای این سند با فضای واقعی دانشگاه را تحلیل و بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدم که مهم‌ترین علت اجرایی نشدن این سند نبود ضامن اجرایی و مشخص نبودن مسئول نظارت بر پیاده سازی این سند در دانشگاه‌هاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005697

وب گردی

وب گردی