ایران بزرگ ترین تولید کننده گل محمدی در دنیا

ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق اهداف خود برنامه‌های جامعی را در حوزه کشت و فرآوری اولیه در مجموعه سیاست‌ها و راهبردهای سند ملی گیاهان دارویی قرار داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در حال حاضر ایران با 22 هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی به عنوان بزرگ ترین تولید کننده این محصول در دنیا شناخته می شود. بعد از زعفران که حدود 54 درصد تولید گیاهان دارویی کشور را دارا است، گل محمدی با تولید 12 درصد از کل میزان تولید گیاهان دارویی به عنوان دومین محصول راهبردی این صنعت در زمان حاضر شناخته می شود.

زعفران گیاه بومی ایران که در ادبیات تجاری از آن به عنوان طلای سرخ یاد می شود و در گذشته با نام «زرپران» شناخته می شد.این گیاه خواص زیادی دارد و از ظرفیت بسیار بالایی برای رشد،توسعه،تولید و تجارت برخودار است.

همچنین با استناد به داده های موجود، سطح زیر کشت و میزان تولید زعفران در ایران از یک روند کاملا صعودی برخوردار است. به طوری که در سال 1357 سطح زیر کشت این محصول تنها 3 هزار و 700 هکتار و میزان تولید آن 22.5 تن بود. حال آنکه در سال های اخیر سطح زیر کشت زعفران به بیش از 100 هزار هکتار و میزان تولید آن به 370 تن رسیده است. رشد سطح زیر کشت و میزان تولید طی دهه های 50 و 60 نسبتا آرام و کند بوده اما از دهه 70 به بعد این روند از رشد شتابانی برخوردار شده است.

پس از انقلاب برنامه توسعه کشت و فرآوری اولیه گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفت. در این راستا ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه های جامعی را در حوزه کشت و فرآوری اولیه در مجموعه سیاست ها و راهبردهای سند ملی گیاهان دارویی قرار داده که با همکاری نهادها و دستگاه های ذیربط اقدامات منسجمی صورت گرفته است. در این زمینه می توان به اجرایی سازی اقداماتی همچون برنامه ریزی منطقه ای و تحقیقاتی بر اساس شرایط و توانمندی های اکولوژیک کشور، طرح شناخت مناطق اکولوژیک کشور و گسترش کشت دیم گیاهان دارویی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1006707

وب گردی

وب گردی