حضور ۱۸ دانشگاه ایران در رتبه بندی‌های جهانی/دنیا بدون دخالت آمریکا آرام تر و سالم تر است

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: در آغاز جمهوری اسلامی هیچ دانشگاهی جزء دانشگاه برتر ایران نبود اما حالا ایران ۱۸ دانشگاه برتر دارد، به طوری که ایران رتبه ۱۶ در اسکوپوس و رتبه ۱۸ در وب او ساینس را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیه نخستین مجمع نوآوری آسیا اقیانوسیه با بیان اینکه ایران سرزمین نوآوری است، گفت: اگر دنیا بدون هوا نمی‌تواند ادامه یابد زندگی هم بدون نوآوری ممکن است. نوآوری آمده تا نیکی ها را خلق کند، نوآوری رها شده جز تخریب محیط زیست و رشد تک سویه چیزی به جا نمی گذارد.
وی تاکید کرد: اگر ما به سمت نوآوری حرکت کردیم به این دلیل است که توسعه بی رویه و بدون علم کارآرایی چندانی نداشته و سبب تخریب می‌شود. بنابراین از دل نوآوری می‌توان سلاح های کشنده را خارج کرد یا مواد صلح آمیز تولید شود. بنابراین برای نوآوری باید هدف مشخص باشد.

عاملی افزود: فضای نوآوری و فناوری فضای دیجیتال است که قابلیتی را در درون خودش دارد تا آنچه در ذهن ماست به عمل تبدیل کند. به همین دلیل عصر جدید را عصر الگوریتم عنوان کردند لذا جهان جدید جهان سیستم هاست.

وی گفت: نوآوری در تعریف مشترک همگان خلق جدید برای حل یک مساله است. فناوری های نو خصوصیات زیادی دارد.

عاملی افزود: ایجاد بستر انبوه به اندازه کل مردم جهان با همان نگاه سازمان ملل که کسی نادیده گرفته نشود از طریق نوآوری مهم است و هر فردی می‌تواند موضوع یک شرکت دانش بنیان باشد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ما امروز باید به قابلیت همه بشریت توجه کنیم. فرهنگ های مختلف ارزش های مبتنی بر ارزش های دینی، بومی و تمدنی دارند. به میزان اینکه یک فرد قدرت تعامل با فرهنگ ها را دارد، بنابراین سرمایه فرهنگی بسیار مهم است؛ اما متاسفانه در دنیایی زندگی می‌کنیم که به جای تعامل فرهنگی سلطه فرهنگی آورده است. استثنایی گرایی امریکا سبب بروز سردرد برای جهان شده است، جهان بدون دخالت امریکا قطعا جهان ارام تر و سالم تری است.

وی تصریح کرد : شورایعالی انقلاب فرهنگی ظرفیت های زیادی را فراهم کرده در حوزه علمی در حوزه خلق سیاست های سرمایه ساز فعالیت کرده است.استقلال علمی امروز حرف گزافی است همه جهان به هم نیاز دارند و هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند مشکلاتش را حل کند اما در شرایطی که نظام سلطه تلاش می کند مردم را زیر سلطه قرار دهد. جمهوری اسلامی سعی می کند که مواد مورد نیاز خود را از طریق نوآوری تامین کند. لذا امروز رتبه بالایی در تولید دارو و تولید علم داریم.در آغاز جمهوری اسلامی هیچ دانشگاهی جزء دانشگاه برتر ایران نبود اما حالا ایران ۱۸ دانشگاه برتر دارد، به طوری که ایران رتبه ۱۶ در اسکوپوس و رتبه ۱۸ در وب او ساینس را دارد.

عاملی در پایان خاطر نشان کرد :آسیا ظرفیت بزرگی در جهان دارد اما قدرت باید بتواند قابلیت های لازم را برای همگان فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1007836

وب گردی

وب گردی