مقاومت در برابر نوآوری باعث عقب‌ماندگی کشور می‌شود

عضو مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: اگر در برابر نوآوری مقاومت کنیم در واقع در برابر پیشرفت دنیا مقاومت کرده‌ایم که باعث عقب افتادگی کشور نسبت به علم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین شیخ رضایی در کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری که امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، با بیان اینکه علم ابزار مورد نیاز برای پیشرفت است، گفت: علم باید قابل تست باشد و بتواند چرایی سوالات را پاسخگو باشد.

عضو مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: مشاهده، طبقه‌بندی و قابل استنباط بودن سه مشخصه و فاکتور علم است. ترویج علم یعنی مسیر دو طرفه بین افراد علمی و افرادی که از این علم سررشته‌ای ندارند.

وی ادامه داد: ترویج علم تاریخچه طولانی دارد از سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ دانشمندان تلاش کردند افراد ارتباط یکسو نداشته باشند و بتوانند علم را به افراد غیرمتخصص انتقال دهند و ترویج علم از این برهه تاریخی آغاز شد‌.

رضایی تصریح کرد: درک و آگاهی عموم از علم بسیار مهم است؛ یعنی فقط انتقال حقایق به افراد مهم نیست بلکه روش‌های به‌دست آوردن علم نیز مهم است.

این عضو هیئت علمی بیان کرد: همکاری بین دانشمندان و غیرمتخصصان که در علم به آن درگیری عموم گفته می‌شود نیز فاز مهمی از علم است؛ چراکه به اجرایی کردن علوم دیپلماتیک بسیار کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پایش نیز نقطه عطف تاریخ علم در جهان است. این رویه باعث می‌شود دانشمندان به صورت تخصصی به یک حوزه خاص بپردازند.

رضایی درباره رویکرد بالا به پایین گفت: در علم این رویه رایج است و تولید علم باید از بالا و توسط دانشمندان به عموم مردم و عامه جامعه انتقال یابد.

این مسئول عنوان کرد: انتقال تکنولوژی یعنی انتقال استفاده و درک علم به مردم تا علم قابل استفاده باشد. فرایند طراحی را برای درک باید به جامعه غیرعلمی تشریح کرد به ویژه فناوری‌های جدید.

وی گفت: محصول، دانشمند متخصص در یک حوزه و ترویج نوآوری سه مولفه اصلی در شکل‌گیری علم است.

رضایی با تاکید بر نوآوری گفت: ما باید فرهنگ نوآوری را در کشور ارتقا دهیم. اگر در برابر نوآوری مقاومت کنیم در واقع در برابر پیشرفت دنیا مقاومت کرده‌ایم که باعث عقب افتادگی کشور نسبت به علم خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1008417

وب گردی

وب گردی