دولت از سیطره بانک مرکزی خارج شود/ مشکلات خودروسازی به دلیل عدم اتکا به ظرفیت‌های داخلی است

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز در حوزه مسائل دفاعی و نظامی جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم؛ اما نمی توانیم ماشین تولید کنیم و این موضوع نتیجه نگاه به خارج مرزها برای حل مسائل است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحریم ها همواره به عنوان ابزاری برای فشار استعمارگران برای ضربه زدن به کشورهای هدف، استفاده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران نیز در چهل سال گذشته به دلیل اتخاذ سیاست های ضد استعماری، در حوزه های مختلف از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا مورد تحریم قرار گرفته است.

موضوعی که بیش از هر چیز اهمیت دارد، تبدیل کردن شرایط تحریمی به فرصتی برای توسعه و ترقی کشور است. در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران با انواع و اقسام تحریم های ظالمانه دست و پنجه نرم می کند، مسئولان ذی ربط وظیفه دارند با به‌کار‌گیری راهکارهای عملی تا حد امکان با استفاده از ظرفیت های داخلی، تهدید ناشی از تحریم ها را به فرصت تبدیل کنند.

خبرگزاری ایسکانیوز در پرونده ویژه ای تحت عنوان «تحریم فرصتی برای تحول اقتصادی» با استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به گفت و گو خواهد پرداخت تا ابعاد و زوایای مختلف اقتصاد کشور در شرایط تحریم را بررسی کند.

در همین راستا، مسعود احمدی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره راهکارهای مقابله با تحریم های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی در راستای حل مسائل اقتصادی اظهار کرد: مهم ترین چالش اقتصاد ایران، اتکا به درآمدهای نفتی است و مسئولان مربوط باید این مشکل را هرچه سریع‌تر برطرف کنند.

وی افزود: طی چند سال گذشته سیاست های نادرستی در حوزه اقتصاد اعمال شده است؛ اقتصاد کشور تاب آور نیست و در شرایط بحرانی مانند تحریم، بسیار آسیب پذیر است.

احمدی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال 1389، موضوع تاب آوری اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و تا به امروز، همواره بر اهمیت مسائل اقتصادی و مقاوم سازی آن، تاکید کرده اند.

این کارشناس تصریح کرد: امروز تحریم اقتصادی آمریکا، نوعی ترور اقتصادی محسوب می‌شود؛ در واقع جنگ امروز، جنگ اقتصادی است و به همین دلیل اقتصاد کشور بایستی تاب آوری لازم را در شرایط تحریم داشته باشد.

وی با اشاره به کلید واژه های مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد گفت: اقتصاد دانش بنیان، درون زایی اقتصاد، مردمی بودن و عدالت محور بودن اقتصاد، از جمله مهم ترین کلید واژه های رهبر انقلاب در حوزه مسائل اقتصادی است؛ این موارد مورد تایید علم اقتصاد قرار گرفته است و کشورهای پیشرفته دنیا از آن بهره می گیرند.

احمدی اذعان داشت: متاسفانه دولتمردان به جای آن که برای حل مسائل اقتصادی به ظرفیت های داخلی اتکا داشته باشند، رویکرد برون نگری و اتکا به غرب را در پیش گرفته اند؛ تغییر نگاه سیاسی مسئولان و دولتمردان، می تواند در حل و فصل مسائل اقتصادی اثر قابل توجهی داشته باشد.

این کارشناس ارتباط دانشگاه با صنعت را یکی از راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: توانمند سازی افرادی که در حوزه مسائل اقتصادی کشور اثر گذار هستند، اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از راه های حل مشکلات اقتصادی خروج بانک مرکزی از سیطره دولت است؛ یعنی دولت نتواند بانک مرکزی را به طور مستقیم فرماندهی کند. در واقع دولت باید یکی از بازیگرانی باشد که با بانک مرکزی در ارتباط است.

احمدی با بیان این که دولتمردان باید نگاه خود را در حل مشکلات اقتصادی تغییر دهند و به ظرفیت های داخلی توجه داشته باشند یادآور شد: امروز در حوزه مسائل دفاعی و نظامی جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم؛ اما نمی توانیم ماشین تولید کنیم و این موضوع نتیجه نگاه به خارج مرزها برای حل مسائل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009833

وب گردی

وب گردی