تولید واگن مترو بومی نشان از توان بالای علمی ایران است

مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران با اشاره به توانمندی‌های سازندگان داخلی و مراکز علمی و دانشگاهی در طراحی و ساخت قطعات واگن در کشور گفت: تولید واگن مترو بومی نشان‌دهنده توان بالای علمی ایران در این حوزه همچون سایر حوزه ها است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ‌مجتبی گلشنی مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران، گفت: با بررسی‌های انجام شده، سطح دانش فعلی تولید داخلی قطار مترو ۳۳ درصد است که در نظر داریم با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی عمق دانش بومی خود در این زمینه را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: در همین راستا با شرکت‌های مختلف مذاکراتی انجام داده‌ایم و پیشنهادهای مختلفی نیز دریافت کرده‌ایم، در نظر داریم با جمع‌بندی مباحث علمی و اجرایی بتوانیم قطعات مختلف واگن شهری را در کشور بوم‌سازی کنیم.

گلشنی با بیان اینکه در شرایط ایجاد شده اقتصادی برای کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در زمینه طراحی بخش‌های مختلف واگن و نیز سیستم رانش واگن مترو کمک کنند، افزود: در واقع سیستم رانش واگن‌های مترو بخش مهمی از حمل و نقل ریلی را به خود اختصاص می‌دهد که افزون بر ۳۴ درصد از قیمت یک واگن مترو به سیستم رانش آن اختصاص دارد.

وی یادآور شد: البته برخی از قسمت‌های ساخت واگن را به دلیل غیر اقتصادی بودن نمی‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم به همین منظور این اقلام باید از خارج کشور وارد شود، در همه جای دنیا این امر وجود دارد و اقلامی که صرفه و توجیه اقتصادی ندارد، از سایر کشورها تهیه می‌شود.

وی یادآور شد: در چند روز گذشته با توجه به توان داخلی، قرارداد ساخت یک رام قطار مترویی برای استفاده در خطوط مترو و نیز تولید انبوه ۴۲۰ دستگاه واگن مترو، در قالب یک کنسرسیوم بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت واگن‌سازی تهران وچند شرکت فعال در زمینه واگن‌سازی منعقد شد.

گلشنی گفت: بعد از تولید این رام قطار متروی بومی و انجام تست، در تیرماه سال ۱۴۰۱ شاهد تولید پیوستن یک رام قطار مترو بومی با ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات به قطار شهری خواهیم بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1010064

وب گردی

وب گردی