حجازی: بذر هیبرید خیار به شیوه دانش‌بنیان در واحد دهاقان تولید می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان گفت: در گلخانه این واحد دانشگاهی که در آن تولید بذر انجام می‌شود در گذشته صیفی‌‌جات تولید می‌‌شد؛ اما بعد از مأموریت جدید برای توسعه کشاورزی اقدام به تولید بذر هیبرید خیار‌ گلخانه‌‌‌‌ای به شیوه دانش‌بنیان کردیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد واحد دهاقان در حوزه کشاورزی را در این گزارش می‌‌‌خوانیم.

سیدحسن حجازی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در این مسیر گفت: درحال حاضر، یک گلخانه 8 هزار متری در واحد دهاقان داریم که در اسفند‌‌ماه سال گذشته تاسیس شد و با مشارکت دانشگاه آزاد خوراسگان کار تولید بذر در این فضا انجام می‌شود که در مردادماه امسال به تولید انبوه می‌‌رسد. با توجه ویژه‌‌‌ای که دانشگاه آزاد در دوره مدیریت جدید به توسعه صنعت کشاورزی دارد در تلاش هستیم حدود 60 هکتار زمین از منابع طبیعی بگیریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر، رشته کشاورزی در واحد دهاقان وجود ندارد؛ اما با تاکید دکتر طهرانچی به توسعه صنعت کشاورزی توسط دانشگاه آزاد، درصددیم در مقطع ارشد رشته تولیدات گلخانه‌‌‌ای که یکی از شاخه‌‌‌های کشاورزی است را ایجاد کنیم.

حجازی یادآور شد: صنایع فعال حاضر در شهر دهاقان متصل به گلخانه است. در گلخانه این واحد دانشگاهی که در آن تولید بذر انجام می‌شود در گذشته صیفی‌‌جات تولید می‌‌شد؛ اما بعد از مأموریت جدید برای توسعه کشاورزی اقدام به تولید بذر هیبرید خیار‌ گلخانه‌‌‌‌ای به شیوه دانش‌بنیان کردیم. این محصول تجاری‌‌سازی شده و در مردادماه امسال به تولید انبوه می‌‌رسد.

وی تاکید کرد: واحد خوراسگان یک گروه کشاورزی فعال دارد که برای بهره‌‌‌‌‌مندی از ظرفیت گلخانه‌‌‌ای موجود در واحد دهاقان جهت تولید و توسعه کشاورزی در این واحد دانشگاهی طبق یک توافق همکاری با این واحد دانشگاهی؛ با حضور استادان مجرب در این رشته از ظرفیت گلخانه‌‌ای موجود در آن بهره‌‌مند شده تا در تولید بذر هیبرید که یک دستاورد ملی است همگام شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان یادآور شد: آنچه مسلم است، تولید بذر هیبرید که یک محصول وارداتی است در داخل کشور، علاوه بر کمک به رونق تولید داخلی مانع خروج ارز از کشور شده و بدون تردید، دستاوردی بزرگ در عرصه ملی برای دانشگاه آزاد محسوب می‌‌شود.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

گفتنی است، واحد دهاقان در مهرماه سال ۱۳۹۴ اقدام به افتتاح رسمی گلخانه هوشمند کرد و در آذرماه همین سال این گلخانه اولین محصولش را راهی بازار کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020369

وب گردی

وب گردی