حیدری:  70 تن جو از مزرعه واحد اراک برداشت شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: براساس آخرین آمارها تاکنون 70 تن جو در مزرعه دانشگاه آزاد اراک برداشت شده که برای مصرف دام‌‌پروری همین واحد دانشگاهی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ برخی رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که در زمینه کشاورزی پیشگام هستند. در همین راستا، فعالیت‌‌های دانشگاه آزاد واحد اراک در حوزه کشاورزی را اینجا می‌‌‌خوانیم.

عباسعلی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به وجود رشته مهندسی کشاورزی در واحدهای دانشگاهی استان مرکزی گفت: در اراک و ساوه دو واحد بزرگ دانشگاه آزاد استان مرکزی، مزارع کشاورزی و دام‌‌پروری داریم. براساس آخرین آمارها تاکنون 70 تن جو در مزرعه دانشگاه آزاد اراک برداشت شده که برای مصرف دام‌‌پروری همین واحد دانشگاهی مورد استفاده قرارگرفته است.

وی افزود: بدون تردید، با توجه به وجود مزارع کشاورزی که در واحدهای دانشگاه آزاد استان مرکزی به کاشت و برداشت گندم، جو و ذرت می‌‌پردازند، ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه کشاورزی و دام‌‌پروری این استان مناسب و مطلوب ارزیابی می‌‌شود.

حیدری با توجه به ظرفیت مناسب کشاورزی در واحدهای دانشگاه آزاد استان مرکزی یادآور شد: به دلیل وجود زمینه مناسب برای توسعه کشاورزی در واحدهای دانشگاه آزاد استان مرکزی، سعی داریم با بهره‌‌‌‌مندی از اعضای هیئت علمی توانمند در بخش تولید محصولات ضروری و اولیه زندگی مردم در راستای تقویت کشاورزی عملیاتی در استان، اقداماتی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر کاشت و برداشت جو، گندم و یونجه در واحد اراک در دانشگاه آزاد خمین هم تولید زعفران داشتیم. درصددیم این محصول را با بالابردن ظرفیت تولید به تجاری‌‌سازی هم برسانیم.

وی درباره محصولات حاصل از دام‌‌‌پروری در واحدهای استان مرکزی تاکید کرد: چون بخش دام‌‌پروری ما زیر‌‌‌نظر دانشگاه است این ادعا را داریم که شیر تولیدی دام‌‌‌پروری واحدهای دانشگاهی استان مرکزی، قطعا بهترین شیر در این استان بوده که با کیفیت مناسب و بهترین قیمت به فروش می‌‌رسد.

حیدری در پایان تاکید کرد: صنعت دام‌‌پروری دانشگاه باید متفاوت از دام‌‌‌پروری معمولی باشد و تولیدات دامی ما باید دانش‌‌بنیان شود. برای تحقق این امر، گام‌‌هایی موثر در جهت تولید محصولات دامی برداشته شده است. جهت تجاری‌‌‌سازی مواد لبنی تولید شده در واحدهای دانشگاه آزاد استان مرکزی، درصددیم یک شرکت لبنی تاسیس کنیم.

توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی اراک در ۱۹ دی ۱۳۶۳ راه‌اندازی شد و فعالیت رسمی علمی خود را از مهرماه سال ۱۳۶۴ با پذیرش ۶۰۰ دانشجو از طریق آزمون سراسری در ۱۰ رشته تحصیلی آغاز کرد. مهندسی کشاورزی جزو قدیمی‌‌ترین رشته‌های این واحد دانشگاهی‌ست که زمینه‌‌ساز ایجاد مزارع برای واحد اراک شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020535

وب گردی

وب گردی