هزینه مصرف برق در کشورهای مختلف چقدر است؟

تعرفه مصرف برق در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است. ایران که یکی از ارزانترین تعرفه‌ها را در دنیا دارد، این روزها با گسترش استخراج بیت کوین در کشور، به فکر تغییر تعرفه‌های خود افتاده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تعرفه‌های برق در کشورهای مختلف با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا، زیرساخت‌ها، ویژگی‌های جغرافیایی و… متفاوت است. در واقع شرکت‌های برق در کشورهای مختلف دنیا از روش‌های متفاوتی برای دریافت هزینه برق استفاده می‌کنند. به طور مثال بعضی از این شرکت‌ها مصرف‌کنندگان را تشویق به صرفه‌جویی و کاهش سطح مصرف می‌کنند و از همین رو تعرفه‌هایشان هم شامل تخفیف می‌شود.

در میان کشورهای جهان؛ کشورهای اروپایی از جمله کشورهای توسعه یافته‌ای هستند که هزینه برق در آن‌ها بالاست. شاید تا کنون از ایرانی‌هایی که به اروپا رفت و آمد داشته‌اند شنیده باشید که هزینه برق تا چه حد از درآمدشان را صرف خود می‌کند. افرادی که با وجود درآمدهای بالا؛ باز هم ناچار به صرفه جویی فراوان هستند. در این بین، ایتالیایی‌ها با هزینه برق نزدیک به ۷ / ۱۵ سنتی به ازای هر کیلووات‌ساعت، یکی از گران‌ترین برق را در دنیا دارند.‬ همچنین آلمان با قیمت ۱۵.۲۲ سنت و انگلستان با فروش هر کیلووات ساعت برق به قیمت ۱۴.۱۶ سنت، بیشترین قیمت برق را در سطح جهان دارند. علاوه‌بر این شهروندان کشور بلژیک، پرتغال و اسپانیا به ترتیب با پرداخت ۱۱.۱۷ سنت، ۱۱.۰۵ سنت و ۱۱.۰۴ سنت به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند، این درحالی است که در سال ۲۰۱۷ میلادی ساکنان کشور اسلوواکی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی ۹.۹ سنت و ساکنان آمریکا نیز ۹.۴۳ سنت پرداخت کردند.

تعرفه‌های ثابت یکی از ساده‌ترین نوع قیمت‌گذاری است، در این نوع قیمت گذاری مبلغی ثابت به ازای هر کیلووات‌ساعت برق مصرفی دریافت می‌شود. البته مالیات و سایر عوارض به این نرخ نیز افزوده می‌شود. اما «نرخ طبقه‌ای»، «نرخ زمان استفاده»، «نرخ‌های تقاضا»، «نرخ طبقه‌ای در زمان استفاده»، «نرخ فصلی (۴ فصل)»، «نرخ آخر هفته یا تعطیلات» از جمله روش‌هایی است که بابت دریافت هزینه برق در کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود. در ایران اما بخش‌های مختلفی مانند خانگی، صنعتی، ساختمان‌های تجاری، نهادهای مذهبی، تجهیزات ورزشی و سلامت عمومی، مساجد و مکان‌های عمومی و کشاورزی تعرفه‌های مختلفی دارند.

این روزها اما به دلیل شیوع استخراج بیت کوین در ایران، دولت به فکر تغییری در تعرفه‌های برق خود افتاده است. تاجایی که روز گذشته اعلام کرد افرادی که بیت کوین استخراج می‌کنند تعرفه برق‌شان به صورت صادراتی محاسبه می‌شود که چیزی حدود ۷ سنت است.

گفتنی است بنابر آماری که سال گذشته خبرگزاری مهر منتشر کرده است، قیمت برق در ایران نه تنها از کشورهای همسایه بلکه از ۲۰۰ کشور دنیا ارزان‌تر است.

مجله مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1020552

وب گردی

وب گردی