زبان فارسی در آستانه انحطاط است/ ناکارآمدی فرهنگستان‌ها در تولید واژه‌ها

یک استاد دانشگاه و نویسنده با اشاره به ناکارآمدی فرهنگستان‌ها گفت: باید پرسید چند درصد از واژگان ارائه شده مورد پذیرش جامعه قرار گرفته است. زبان فارسی توانایی تولید ۲۲۵ میلیون کلمه را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا سنگری در نشست علمی «زبان و ادبیات فارسی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که با حضور استادان، نویسندگان و پژوهشگران در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم در ایام دهه کرامت میزبان چنین نشستی هستیم و امیدوارم صحبت‌های سودمند و سازنده‌ای داشته باشیم. محور گفت‌وگوی ما فرصت‌ها و چالش‌ها و خطرگاه‌های فراروی زبان و ادبیات فارسی است.

وی ادامه داد: در نشست‌های پیشین ادبیات دفاع مقدس را بررسی کردیم. کتاب امین زبان و ادب پارسی به کوشش محمدحسن مقیسه جمع‌آوری شده که راهکارهای علمی و عملی مقام معظم رهبری را در هفت فصل سامان داده است. رهبری به خطرهای پیش روی زبان و ادبیات فارسی و خطر فرسودگی زبان ما اشاره کرده‌اند که بهانه ما برای برگزاری این نشست شد.

این استاد و نویسنده با بیان اینکه مقام معظم رهبری ادیب و زبان‌شناس است و زمانه خود و شاعرانش را به خوبی می‌شناسد، گفت: اگر به کشورهای مجاور سفر کنیم، آه و افسوس از نشانه‌های روشنی سر می‌دهد که زبان فارسی در آستانه انحطاط است. زبان فارسی در زمان عثمانی، زبان دیوانی بوده است.

سنگری خاطرنشان کرد: دلیل اول چالش موجود، بی‌علاقگی است که به گریز و ستیز می‌انجامد و امکان دارد به بیزاری ختم شود. علت دیگر تنبلی و سستی در یادگیری است؛ در حالی که اگر مطالعه کنند به کم‌دانی و نادانی خود پی خواهند برد. حتی در برنامه زنده می‌بینیم مجریان و مهمانان از خوانش صحیح غزلی از حافظ عاجز هستند.

وی افزود: نکته دیگر ناکارآمدی فرهنگستان‌هاست. باید پرسید چند درصد از واژگان ارائه شده مورد پذیرش جامعه قرار گرفته است. زبان فارسی توانایی تولید ۲۲۵ میلیون کلمه را دارد؛ حتی مقام معظم رهبری فرمودند زبان عربی، ظرفیت زبان فارسی را ندارد.

این استاد ادبیات تاکید کرد: خودباختگی فرهنگی، یکی دیگر از مشکلات ماست. در واقع زمانی فرا می‌رسد که مردم یک جامعه به خود و زبان‌شان افتخار نمی‌کنند و ارزش‌ها را در دیگران می‌بینند.

سنگری ادامه داد: اهداف سیاسی را هم نباید فراموش کرد؛ چون عده‌ای معتقدند نظام، عربی‌گراست. باید بپذیریم کلماتی که وارد یک زبان می‌شوند، بعد از مدتی هویت زبان جدید را می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1020828

وب گردی

وب گردی