ارتقای 4 پله‌ای  جایگاه «ایران» در شاخص‌های جهانی نوآوری

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: براساس تازه ترین گزارش شاخص جهانی نوآوری (GII)، جمهوری اسلامی ایران در عرصه نوآوری شاهد بهبود وضعیت بود و بین کشورهای جهان با 4 رتبه افزایش، در جایگاه 61 قرار گرفت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، از رشد جایگاه کشورمان در شاخص‌های جهانی نوآوری خبر داد و گفت: جدیدترین گزارش منتشر شده از شاخص جهانی نوآوری (GII)، جمهوری اسلامی ایران در عرصه نوآوری شاهد بهبود وضعیت بود و بین کشورهای جهان با 4 رتبه افزایش، در جایگاه 61 قرار دارد. گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری که توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی سازمان ملل متحد (WIPO) منتشر می‌شود در قالب 7 بعد و 80 شاخص، به تحلیل وضعیت نوآوری و اقتصاد در سطح ملی حدود 130 کشور دنیا می پردازد.

ستاری، با قدردانی و سپاسگزاری از خانواده و اعضای تشکیل دهنده اکوسیستم فناوری و نوآوری ایران، از حرکت روبه رشد زیست‌بوم نوآوری ایران گفت و ادامه داد: در میانه تهدیدها و تحریم هایی که آمریکا و اروپا در مقابل جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند و کشورمان را با محدودیت‌ها و چالش های فراوانی روبه رو کرده اند، انتشار تازه‌ترین گزارش شاخص جهانی نوآوری(GII) توسط نهادی که به سازمان ملل متحد وابسته است، ارتقای 4 پله‌ای ایران نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که گزارش شاخص جهانی نوآوری، یکی از مطرح‌ترین رتبه بندی‌های بین‌المللی کشورها بر مبنای توانمندی نوآوری آن‌ها است، افزود: این گزارش به صورت سالیانه منتشر می شود و کشورها را با مدلی متوازن و وضعیت نوآوری را در بستر اقتصاد و تابعی از توسعه زیرساخت، ملاحظات نهادی، قانونی، کسب و کاری، تولید صنعتی، تولید علم، صادرات صنعتی و دانش‌بنیان بررسی می کند.

رشد شتابان ایران بر اساس شاخص‌های جهانی در دولت یازدهم و دوازدهم

رییس بنیاد ملی نخبگان، رشد ایران بر مبنای داده‌های این گزارش، شتابان عنوان کرد و گفت: در گزارش جدید شاخص جهانی نوآوری که برای سال 2019 منتشر شده است، جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که با رشد بالا در عرصه نوآوری، ارزیابی شده و به جایگاه 61 رسیده است. این در حالی است که طبق گزارش این نهاد در سال 2014 که همزمان با آغاز کار دولت یازدهم بود، کشورمان در جایگاه 120 قرار داشت و اکنون این رتبه به 61 رسیده است که ارتقای 60 پله ای را در دولت یازدهم و دوازدهم از نظر شاخص های جهانی نوآوری نشان می دهد.

وی افزود: گزارش شاخص جهانی نوآوری دارای دو بعد ورودی و خروجی است. در بعد ورودی، 5 موضوع مورد ارزیابی قرار می گیرد: نهادها، سرمایه انسانی و پژوهشی، زیرساخت، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار. در بعد خروجی نیز مباحث مربوط به دانش و فناوری و خلاق مورد ارزیابی قرار می گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری وضعیت ایران در خروجی‌های نوآوری را مطلوب دانست و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ابعاد خروجی های نوآوری، در بین 130 کشور جهان، رتبه 47 را به دست آورده است و در ابعاد ورودی های نوآوری، جایگاه 86 را. که در نهایت رتبه کل ایران در این گزارش، 61 ارتقا یافته است.

بر این اساس، ایران رتبه 13 در بین کشورهای با درآمد میانی به بالا که در مجموعه 34 کشور بودند و نیز رتبه 2 در بین 9 کشور ارزیابی شده در آسیای مرکزی و جنوبی را به خود اختصاص داده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از بهبود جایگاه جمهوری اسلامی ایران ایران در 9 دیگر نسبت به سال گذشته گفت و ادامه داد: این شاخص ها شامل: استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات، خدمات برخط دولت، مشارکت برخط، عملکرد لجستیک مربوط به صادرات و واردات، هزینه کرد دولت در آموزش، هزینه کرد سرانه دولت به ازای هر دانش آموز، پتنت های ثبت شده در دست کم دو پایگاه بین المللی، واردات با فناوری پیشرفته و در آخر نیز صادرات خدمات فناوری های اطلاعات و ارتباطات است.

ستاری، حمایت زیرساختی از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در سال‌های اخیر را در پیشرفت ایران اثرمند دانست و افزود: قابل توجه این است که رتبه کشورمان در عرصه زیرساخت و خروجی های خلاق، نسبت به سال گذشته، جهشی چشمگیر داشته است. به طوری که به ترتیب 19 و 14 رتبه ارتقا یافته است.

وی افزود: با توجه به تحریم های ظالمانه ای که طی یک سال گذشته نسبت به نهادها و سازمان های مختلف کشور اعمال شده است، در بخش نهادها، جمهوری اسلامی ایران رشد منفی را داشته است که با توجه به شدت تحریم ها، این عدد قابل توجه نیست.

رشد شاخص‌ها به مدد رونق زیست‌بوم نوآوری

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از رونق زیست بوم کارآفرینی و نوآوری با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر به عنوان گامی اثرمند در ارتقای چشمگیر جایگاه کشورمان یاد کرد و افزود: توجه به رویکرد جدید جمهوری اسلامی ایران بر مبنای گریز از اقتصاد نفتی و شتاب بخشیدن به سرعت فرآیند زیست بوم فناوری و نوآوری، در آینده نزدیک شاهد، ارتقای چشمگیر کشورمان در شاخص جهانی نوآوری خواهیم بود.

ستاری، از نقش پررنگ فعالیت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی در اقتصاد کشور و تحول ساختارهای قدیمی گفت و ادامه داد: به اینکه نزدیک به 4500 شرکت دانش بنیان در داخل کشور فعالیت می کنند و بیش از 6هزار استارتاپ طی سال های اخیر ظهور کرده اند و از فعالیت های خدماتی به سمت فناوری و صنعتی متمایل شده اند، رشد نوآوری در ایران، به زودی تاریخ ساز خواهد بود.

وی در پایان از تمامی عناصر تشکیل دهنده زیست بوم نوآوری شامل دانشگاه ها، مراکز نوآوری، پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان، اساتید، دانشجویان و فعالان استارتاپ ها، برای تلاش در این رشد و ارتقا، تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1022317

وب گردی

وب گردی