گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین با همتای اوکراینی درباره مناطق تحت مناقشه

رئیس‌جمهور اوکراین در تماس تلفنی با همتای روسی خود، خواهان کاهش تنش در منطقه تحت مناقشه «دونباس» شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکران در تماسی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود درباره مناطق تحت مناقشه «دونباس» گفت رویکرد فعلی به صلح منتج نمی‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، زلنسکی صبح چهارشنبه و پس از کشته شدن چهار سرباز اوکراینی به وسیله خمپاره در شرق منطقه دونباس، در تماسی تلفنی با پوتین از او خواست از قدرت تأثیرگذاری خود بر روی جنگجویان دونباس استفاده کند.

زلنسکی درباره این تماس تلفنی بیان داشت:‌ «گفتم که این [روند فعلی] ما را به صلح نزدیک‌تر نمی‌کند. به شما التماس می‌کنم بر روی طرف دیگر تأثیر بگذارید تا آن‌ها کشتن مردم ما را متوقف کنند».

کرملین نیز اعلام کرد پوتین در گفت‌وگو با زلنسکی گفت نظامیان اوکراینی باید به‌منظور رفع درگیری و تنش، از شلیک کردن به سوی افراد محلی ساکن دونباس دست بردارند.

وی همچنین بیان داشت دو طرف درخصوص تسریع بازگرداندن اوکراینی‌های بازداشت‌شده در روسیه به توافق رسیده‌اند.

درگیری بین اوکراین و نیروهای تحت حمایت روسیه در منطقه دونباس منجر به کشته شدن بیش از ۱۳ هزار نفر از سال ۲۰۱۴ میلادی شده است. با وجود اعلام آتش‌بس در سال ۲۰۱۵، همچنان درگیری‌های کوچکی در این منطقه رخ می‌دهد.

۲۵ نوامبر ۲۰۱۸، سه کشتی نیروی دریایی اوکراین، با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آب‌های منطقه‌ای روسیه شده و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند، که در ادامه نیروهای روس مجبور به استفاده از سلاح‌ برای متوقف کردن این کشتی‌ها شدند. در تبادل آتش صورت گرفته سه نفر از نیروهای اوکراین اندکی زخمی می‌شوند. در مجموع ۲۴ ملوان اوکراینی طی این درگیری دستگیر شدند.

کد خبر: 1024112

وب گردی

وب گردی