ساخت اقلام استراتژیک صنعت نفت در کشور/ مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی صنعت

مدیر بازاریابی و فروش این شرکت دانش‌بنیان از ساخت اقلام استراتژیک صنعت نفت در این شرکت خبر داد و گفت: ساختار کشور برای بومی‌سازی صنعت با مشکلات بسیاری مواجه است؛ زیرا اکثر سازندگان تجهیزات صنعت نفت به علت کمبود نقدینگی و برگشت مطالبات از وزارت نفت تحت فشار مالی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، صنعت دانش‌بنیان یکی از ارکان کلیدی اقتصاد مقاومتی در صنایع نفت و گاز است و اتصال دانشگاه و تحقق آن در این صنعت می‌تواند به پویایی صنعت نفت و گاز کمک کند، هرچند در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده؛ اما همچنان کاستی‌هایی در این زمینه به چشم می‌خورد.

با قدیمی شدن چاه‌های نفتی کشور، فشار در مخازن نفت و گاز کاهش یافته و در بخش بالادست توانمندی میادین رو به افول گذاشته، در نتیجه تولید هیدروکربور کشور نیز کاهش یافته است و تکنولوژی‌هایی که برای استخراج و فرا‌زآوری چاه‌ها در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد به مرور پیچیده‌تر می‌شود، لذا ورود این تکنولوژی‌ها به‌منظور افزایش سود، کاهش ریسک و مدیریت صنعت اهمیت دارد.

در همین رابطه یک شرکت دانش بنیان با همکاری ستاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به ساخت تجهیزات کلیدی درون‌چاهی و پمپ‌های صنعتی کرده است.

فریبرز حمزه‌پور مدیر بازاریابی و فروش شرکت همراه پوشش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان اولین تولیدکننده انوع سیستم‌های کنار گذر ویپ‌استاک(ویپ استاک در چاه باز قابل‌بازیابی است و معمولاً برای ایجاد یک انحراف عمیق درچاه‌های با حرارت بالا و یا دکل‌های کوچک مورد استفاده است. در چاه جداری شده برای ایجاد انحراف از مسیر اولیه از درون جداری‌ها به کارمی‌رود، درون جداری محکم و ثابت می‌شود تا اجازه انحراف از درون آن را بدهد و سپس در پایان کار همان جا، رها می‌شود) است که تا به امروز نزدیک 400 دستگاه ویپ‌استاک ساخته و از این تعداد نزدیک 300 مورد آن در چاه‌های نفتی نصب شده است.

حمزه‌پور ادامه داد: در حال حاضر حدود چهار قلم کالای اساسی صنعت نفت را برون‌سپاری کردیم. یکی از این کالاها سیستم کنترل شن توری منبسط شونده است که قبلا تکنولوژی آن در انحصار آمریکا بوده که اکنون در کشور بومی سازی شده است.

وی افزود: توری منبسط شونده یک قطعه فلزی سه لایه قابل انبساط است که به درون چاه رانده شده و منبسط می‌شود. این دستگاه منجر به افزایش تولید متوسط روزانه هزار تا هزار و 500 بشکه نفت در کشور می‌شود که در نوع خود دستاورد بزرگی است. بنابراین اگر سالانه 40 تا 50 حلقه چاه از این نوع چاه‌ها داشته باشیم با کمک این دستگاه می‌توانیم نزدیک 20 میلیون بشکه نفت ازدیاد برداشت داشته باشیم.

مدیر بازاریابی و فروش این شرکت دانش‌بنیان گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات تولید از مخازن و یا لایه‌هایی که جنس سنگ آنها ماسه سنگ است تولید ماسه همراه با سیال تولیدی از این لایه‌ها است. این مشکل از دیر‌باز وجود داشته و باعث بروز مشکلاتی همچون انسداد چاه، آسیب جدی به تجهیزات درون چاهی و برون چاهی شده است.

حمزه‌پور گفت: این معضل به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی فکر و اندیشه افراد را به خود معطوف داشته و در همین راستا تکنیک‌های بسیاری وارد بازار شده و رشد تکاملی قابل ملاحظه‌ای داشته است. بنابراین یکی از این تکنیک‌ها استفاده از توری‌های ماسه قابل انبساط برای کنترل شن در چاه‌های نفت است.

وی تکنولوژی آویزی آستری در صنعت نفت را یکی دیگر از تولیدات این شرکت مطرح کرد و افزود: همچنین ساخت مته‌های حفاری و پمپ‌های درون چاهی در دست اجراست که این دو از اقلام ده‌گانه استراتژیک صنعت نفت است.

حمزه‌پور تأکید کرد: ساختار کشور برای بومی‌سازی مشکل دارد. هم‌اکنون اکثر سازندگان تجهیزات صنعت نفت به علت کمبود نقدینگی و برگشت مطالبات از وزارت نفت و شرکت‌های نفتی در فشار هستند و برای بومی‌سازی تجهیزات تولیدی نیاز به منابع مالی دارند تا به فعالیت خود ادامه دهند.

گفتنی است؛ ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین دارندگان ذخایر نفت و گاز دنیا برای داشتن عملکرد بهتر در سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌های نفتی نیازمند به‌روزرسانی تجهیزات و توانمندی‌ها و روش‌های انجام پروژه خود توسط شرکت‌های بین‌المللی نفتی است تا از این طریق بتواند از بهترین فناوری‌های موجود برای انجام عملیات تحقیق و توسعه استفاده کند یا زمینه انتقال آن‌ها را فراهم آورد.

طراحی، تأمین، ساخت و ارائه خدمات کنار گذر، مسدود کننده‌های حفاری، توپک‌های منبسط شونده، تکمیل چاه، خدمات لوله‌های آستری و سیستم مهار شن قابل انبساط از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت است.

حوزه نفت و گاز به‌ عنوان لوکوموتیو توسعه کشور می‌تواند با حرکت به سمت تولید دانش و فناوری در حوزه تجارت نقش‌آفرینی کند. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند آنها را در عرصه رسیدن به تکنولوژی و فناوری‌های جدید کمک کند. بنابراین شرکت‌های سازنده نیاز به حمایت‌های مالی دارند که برای توسعه پایدار به فعالیت خود ادامه دهند در غیر این صورت این شرکت‌ها قادر به ادامه فعالیت خود نخواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026172

وب گردی

وب گردی