100 آزمایشگاه فعال در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران فعالیت دارند/ کمبود کلاس درس و فضای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید خود تلاش کرده است تا بتواند نواقص و کمبودهای وزارت بهداشت را به نحوی پوشش دهد، به شکلی که زیرساخت و تجهیزات آزمایشگاهی رشته‌های پزشکی دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه‌های دولتی وضعیت مطلوب‌تری دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز-سارا طاهری، بیشتر داوطلبان گروه علوم تجربی، قبل از کنکور حداقل یک بار به پزشک شدن خود فکر کردند؛ اما شاید ندانند تحصیل در رشته پزشکی به همین راحتی ها هم نیست. از آن جایی که رشته‌های پزشکی نقش مستقیمی در تامین سلامت و بهداشت جامعه داشته، اهمیت دوچندانی نسبت به بسیاری از حوزه ها دارند.

یکی از مقدمات توسعه رشته های پزشکی، ایجاد زیرساخت ها و ظرفیت های لازم است. این روزها دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت با فقر تجهیزات و زیرساخت ها مواجه هستند. کمتر دانشجوی پزشکی را پیدا می کنید که از کمبود تجهیزات گله مند نباشد؛ کمبودی که در وهله اول حوزه آموزشی را درگیر کرده است. این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت بارها بر توسعه منابع و زیرساخت های پزشکی تاکید کرده اند اما در عمل اتفاقی نیفتاده و همه وعده ها روی کاغذ باقی مانده است.

در این میان اما دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید خود تلاش کرده تا بتواند نواقص و کمبودهای وزارت بهداشت را به نحوی پوشش دهد. این دانشگاه گرچه عرصه و میدان پزشکی را از همان ابتدای تاسیس خود خالی نگذاشته است؛ اما حال تلاش دارد تا آزمایشگاه ها، کلاس ها و هر آن چه یک دانشجوی پزشکی به آن نیازمند است را تامین کند تا به قطب علمی کشور در این رشته تبدیل شود. هدفی که چندان هم از آن دور نیست و در حال حاضر بیش از 40 درصد آموزش عرصه پزشکی کشور را به دوش می کشد. تمام هم و غم مدیران جدید دانشگاه آزاد اسلامی هم ارتقای حوزه علوم پزشکی است. آنان اعتقاد دارند ارتقای علوم پزشکی در گروی ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات سلامت است.

در اینجا بد نیست نگاهی به ظرفیت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران که قدمتی 85 ساله دارند داشته باشیم.

سهراب پور: با کمبود کلاس مواجهیم

امیرعلی سهراب‌پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او در گفت و گو با ایسکانیوز از واقعیت تلخی سخن می گوید که این روزها بچه های علوم پزشکی این دانشگاه را درگیر کرده است. به گفته او در 15 سال گذشته برای زیرساخت آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی آن طور که باید و شاید تلاش نشده است.

سهراب در خصوص کیفیت آموزش گفت: در بخش آموزش در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که مرجع پزشکی ایران محسوب می شود با کمبود کلاس مواجه هستیم. حدود 5 سال پیش، 6 کلاس با عنوان «مجموعه کلاس های 6 تایی دانشکده» ساخته شد که در حال حاضر آموزش تمام دروس در این 6 کلاس برگزار می شود که متاسفانه از نظر امکانات در شرایط بسیار بدی قرار دارد.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آموزش در پزشکی شامل اتاق تشریح و آزمایشگاه‌های علوم پایه می شود که دانشگاه علوم پزشکی تهران در این حوزه نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. او در این باره می گوید: دانشجویان ما باید گروه گروه پشت در ازمایشگاه منتظر باشند تا بتوانند از آزمایشگاه استفاده کنند.

کمبود فضای آموزشی در بیمارستان های علوم پزشکی

سهراب پور در زمینه دوره های بالینی تشریح کرد: دانشجویان در دوره بالینی در بیمارستان ها آموزش می بینید که بخش مهمی از آموزش آن هاست؛ اما متاسفانه در بیمارستان نیز کلاس های درس نداریم. دانشجویان صبح ها به بخش داخلی بیمارستان رفته و ظهر استاد باید درباره همان موضوع برای آن ها کلاس بگذارد اما فضای آموزشی در بیمارستان های آموزشی نیز نداریم.

او در مورد برگزاری دوره های انترنی گفت: در دوره انتری با مشکلاتی مواجه هستیم. دوره انترنی یعنی دانشجوی پزشکی عمومی در یک سال آخر دوره 7 ساله خود علاوه بر این که در بیمارستان حضور دارد به عنوان یک کارورز کشیک می دهد و علاوه بر این که کار درمانی می کند باید آموزش نیز ببیند. این در حالی است که بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی تهران با بحران خوابگاه برای پزشکان خود رو‌‌به‌رو هستند.

شرایط افزایش ظرفیت پزشکی را نداریم

به گفته او دانشگاه های علوم پزشکی شرایط افزایش ظرفیت پزشکی را ندارند. او توضیح می دهد: اگر می خواهیم ظرفیت دانشگاه را دو برابر کنیم باید ابتدا ظرفیت ها را افزایش دهیم و کسانی که معتقد به افزایش ظرفیت پزشکی هستند معلوم است گذرشان به بیمارستان های دولتی نیفتاده است و از نزدیک با شرایط پزشکان آشنا نیستند.

سهراب پور ادامه داد: ما با بحران خوابگاه و آزمایشگاه مواجه هستیم. برای آموزش علوم پزشکی دانشگاه تهران بودجه بسیار کمی وجود دارد تا بتوانیم آموزش دانشجویان علوم پزشکی را دنبال کنیم. برای به‌روز‌رسانی تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیاز به 400 میلیارد تومان بودجه داریم؛ برای این که تنها تجهیزات آموزشی این دانشگاه را به‌روز کنیم.

جمال الدینی: همکاری هزار و 100 عضو هیئت علمی با دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی

سید حمید جمال الدینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در گفت و گو با ایسکانیوز از ظرفیت ها و زیرساخت های این دانشگاه سخن گفت.

به گفته او نزدیک به هزار و 100 هیئتعلمی با این مجموعه تحت عنوان مدرس، حق التدریس و هیئتعلمی ثابت همکاری می کنند که نزدیک به 50 درصد از این عدد، هیئتعلمی ثابت در صد گروه آموزشی است. ظرفیتی که بی شک نمی توان آن را نادیده گرفت چرا که نسبت استاد به دانشجو و حضور هیئتعلمی توانمند اولین فاکتوری است که باید در هر دانشگاهی مد نظر قرار داد.

جمال الدینی افزود: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در 8 دانشکده در 70 گروه آموزشی نزدیک به 20 هزار دانشجو دارد؛ نزدیک به 25درصد استادان دانشگاه، استاد‌ تمام هستند که نشان از رشد چند برابری نسبت به سال های قبل است که با آیین نامه های وزارت بهداشت ارتقا پیدا کردند.

حضور 100 آزمایشگاه فعال در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی

او از یک ظرفیت خاص دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز صحبت به میان آورد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای سه بیمارستان فعال است که 2 بیمارستان آموزشی و بیمارستان فرهیختگان هم به زودی به چرخه آموزش اضافه خواهد شد. نزدیک به 40 بیمارستان و مجتمع درمانی با دانشگاه آزاد ارتباط دارند و از نظر دیگر امکانات دانشگاه مثل ارتباط با مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و سایر امکاناتی که مرتبط با حوزه دانشجویی است نیز در وضعیت مطلوبی قرار داریم. همچنین نزدیک به 100 آزمایشگاه فعال در این دانشگاه وجود دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران افزود: اما چیزی که شاید دانشگاه علوم پزشکی تهران را از سایر دانشگاه های پزشکی کشور متمایز کند چند ظرفیت خاص باشد. با توجه به نزدیک 50 رشته تحصیلی در دانشگاه از رشته های وزارت علوم که مرتبط با سلامت هستند در کنار رشته های مرتبط با وزارت بهداشت این ظرفیت خاص تعامل بین بخشی را فراهم کرده است. افرادی که در رشته های وزارت علوم شروع به تحصیل می کنند، استادان مرتبط با وزارت بهداشت بخشی از تدریس آن ها را بر عهده دارند و برعکس و در کنار دانشکده های وزارت علوم یا بعضا در چارچوب یک دانشکده، رشته های وزارت بهداشت موجود است. این موضوع زمینه آشنایی دانشجویان وزارت علوم در چارچوب این رشته ها را با حوزه سلامت و برعکس آشنایی دانشجویان وزارت بهداشت را با حوزه علوم و فناوری فراهم می کند.

او در خصوص طرح پایش نیز تشریح کرد: جهت دهی پایان نامه ها در چارچوب نظام موضوعات با اولویت میان رشته ای و بین رشته ای یکی دیگر از ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است. به طور مثال دانشجویان رشته شیمی در این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی از طریق عنوان پایان نامه هایی که بیشتر مرتبط با حوزه دارویی، مواد غذایی و لوازم آرایشی بهداشتی است با توجه به این که با دانشکده داروسازی قرابت دارد توانسته افرادی را که می خواهند در اینده با این صنایع ارتباط داشته باشند را به خود جذب کند. از سوی دیگر با تغییراتی که اعمال شده، دانشجویان گروه های پزشکی با توجه به وجود گروه های مثل مدیریت بازرگانی و حوزه های ای تی، ریاضی و آمار زیستی با مفاهیم کسب و کار و برنامه نویسی مرتبط با این حوزه آشنا می شوند که بعضا این ها جزو اجزای سرفصل های مصوب نیست؛ ولی با توجه به ظرفیت اختیاری دانشگاه ها مطابق با بخشنامه های مربوط این موضوعات گنجانده شده است.

جمال الدینی ادامه داد: همچنین با تغییرات اعمال شده به زودی دانشجویان رشته های علوم آزمایشگاهی یا سلولی ملوکولی یا ژنتیک در چارچوب مهندسی پزشکی، بخشی از دروس مرتبط با دستگاه های خود را به صورت عملی و تئوری طی می کنند که این موضوع مهارت آن ها را به هنگام ورود به بازار کار افزایش داده و زمینه اشتغال بهتر در فضای رقابتی را فراهم می کند.

به گفته او این موضوع می تواند مقدمه ایجاد رشته های میان رشته و بین رشته ای باشد. در چارچوب یک دانشگاه نحوه برنامه ریزی درسی و شکل و شیوه ارائه خدمات آموزشی در هر دو سیستم آموزشی وزارت علوم و وزارت بهداشت متفاوت است ولی با وجود هر دو سیستم فعال در دانشگاه این امکان زمینه مساعدتری دارد. همین موضوع در گروه های آموزشی با رعایت حداقل استانداردهای وزارتین لحاظ شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: به طور مثال در یک گروه آموزشی استاندارد وزارت بهداشت وجود 3 الی 5 عضو هیئتعلمی از وزارت بهداشت است؛ برای کسب رشته در وزارت علوم نیز این استاندارد بیان شده است. بنابراین با توجه به ادغام گروه های آموزشی بر اساس نظام موضوع، زمینه حضور اعضای هیئتعلمی از دو ساختار فراهم شده است. این ویژگی خاصی است که دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی را از سایر دانشگاه ها متمایز کرده است.

رونمایی از سامانه جامع آزمایشگاهی

جمال الدینی همچنین از رونمایی یک سامانه آزمایشگاهی خبر داد و افزود: در چند روز آینده از سامانه جامع آزمایشگاهی که با همکاری مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام با تدوین و طراحی شده است رونمایی خواهد شد. در این سامانه مدیریت مواد ، مدیریت امور و کسب، دوره های مهارتی و برنامه ریزی اموزشی، سیستم افکار سنجی و سیستم اعتبار سنجی داخل یک مجموعه و بخشی از آموزش های الکترونیک لحاظ شده است که از امسال زمینه رصد و پایش فعالیت های مهارتی دانشجویان را فراهم می کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1026861

وب گردی

وب گردی