نمایش ۱۵ پرده نقاشی قهوه‌خانه‌ای در "شور عاشورا»

نمایشگاهی از پرد‌ه‌های عاشورایی نقاشان مکتب قهوه‌خانه‌ای با عنوان «شور عاشورا» در فرهنگسرای گلستان گشایش یافت.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نمایشگاهی از پرد‌ه‌های عاشورایی نقاشان مکتب قهوه‌خانه‌ای با عنوان «شور عاشورا» عصر روز گذشته (شنبه ۱۶ شهریور) در فرهنگسرای گلستان گشایش یافت.

در این نمایشگاه، ۱۵ پرده نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع عاشورا و هنرنمایی دو تن از نقاشان این مکتب؛ محمدرضا حسینی (از شاگردان زنده‌یاد عباس بلوکی‌فر) و مهدی طالعی‌نیا (جوان‌ترین هنرمند این مکتب) به مناسبت ایام سوگواری محرم در معرض تماشای علاقمندان قرار گرفت.

این نمایشگاه با هدف تکریم هنر و هنرمند ایرانی، هنر عاشورایی و همچنین تلاش برای رونق گرفتن این شیوه مهجور مانده، برگزار شده است.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای را از نظر موضوع کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد: نقاشی‌های مذهبی و نقاشی‌های غیرمذهبی. نقاشی‌های مذهبی این شیوه، مجموعه‌ای از چهره‌های پیشوایان و بزرگان دین و مذهب، صحنه‌هایی از جنگ‌های پیامبر(ص)، امیرالمومنین (ع) و وقایع کربلا را در بر می‌گیرد.

نقاشی‌های غیرمذهبی این شیوه، مجموعه ای بزرگ از داستان های رزمی و بزمی ایران را شامل می‌شود که حاوی رخدادهای افسانه‌ای، حماسی، تاریخی و پرتره هایی از پادشاهان و قهرمانان شاهنامه و صحنه هایی از میدان های جنگ و عرصه های عشق ورزی و دلدادگی قهرمانان و بزم گاه های پادشاهان ایران است.

علاقه مندان به تماشا و بازدید از این نمایشگاه می توانند تا ۲۸ شهریورماه از ساعت ۹ تا ۱۹ به نگارخانه گلستان به نشانی: خیابان جانبازان غربی، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027037

وب گردی

وب گردی