ارتباط دانشگاه و صنعت با اجبار و دستور صورت نمی‌گیرد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه  صنعتی شریف گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت زمانی برقرار خواهد شد که هر دو طرف به یکدیگر احساس نیاز داشته باشند. به اجبار نمی‌توان این نیاز را در یکی از طرفین ایجاد کرد.

محمدرضا موحدی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به عدم اعتماد صنعت به دانشگاه در راستای سپردن طرح‌های پژوهشی به دانشگاهیان، اظهار کرد: عدم اعتماد صنعتگران به طرح‌های پژوهشی که در دانشگاه توسط دانشجویان و پژوهشگران صورت می‌گیرد از جهاتی صحیح است. به مرور زمان باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود که در حال حاضر این ارتباط به حد مطلوب خود نرسیده است.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته، ارتباط صنعت و دانشگاه بهبود پیدا کرده است. ادامه داد: در راستای اعتمادسازی بین صنعت و دانشگاه، لازم است که صنعت‌گران فرصت‌های پژوهشی را در اختیار دانشگاهیان قرار دهند. در شرایط تحریم که امکان تامین پژوهشگر و مواد اولیه از خارج کشور امکان‌پذیر نبوده؛ اعتماد دوطرف بهتر از گذشته شده است، از طرفی باید به این نکته توجه داشت که ایجاد ارتباط نیازمند زمان است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید فرصت آزمون و خطا در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد تا دانشجویان بتوانند برخی از حوزه‌ها را تجربه کرده و به نیازهای دیگران به‌درستی پاسخ دهند. البته در بسیاری از حوزه‌ها شاهد آزمون و خطا و کسب تجربه دانشجویان هستیم.

وی افزود: ارتباط دانشگاه و صنعت زمانی برقرار خواهد شد که هر دو طرف به یکدیگر احساس نیاز داشته باشند. به اجبار نمی‌توان این نیاز را در یکی از طرفین ایجاد کرد.

موحدی با ذکر مثالی یادآور شد: به عنوان مثال شرایط تحریم را در نظر بگیرید، صنعت در چنین شرایطی نمی تواند برخی از اقلام خود را از خارج کشور تامین کند. معمولاً در چنین مواردی سراغ دانشگاه می‌آیند و در نهایت ارتباط میان دانشگاه و صنعت شکل می‌گیرد، حتی اگر تحریم‌ها نیز برداشته شوند این ارتباط به قوت خود باقی خواهد ماند و ادامه می‌یابد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: پژوهشگاه‌های دستگاه‌های دولتی در راستای ایجاد اعتماد در صنعت و دانشگاه تلاش می‌کنند. دولت نیز به این نتیجه رسیده که هر چه پژوهش‌ها را به دانشگاه ها واگذار کند، نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود. در حال حاضر دولت اهتمام دارد که موسسات پژوهشی وابسته به وزارتخانه‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ماهیت پژوهش به گونه‌ای است که در محیط اداری کمی دشوار است، بیشتر مراکز و دفاتر پژوهشی که در وزارتخانه ها یا شرکت ها وجود دارند باید به عنوان رابط وزارتخانه و مراکز پژوهشی عمل کند، خودشان نباید به طور مجزا به صورت پژوهش بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029591

وب گردی

وب گردی