معترضان به روند گزینش مدرسان دانشگاه علمی کاربردی حق درخواست تجدیدنظر دارند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در هر فرایندی، احتمال بروز خطا وجود دارد و مدعی نیستیم تمام فعالیت‌های ما صددرصد درست است؛ معترضان می‌توانند درخواست تجدید‌نظر دهند تا در هیئت‌هایی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه جامع علمی کاربردی از مدتی پیش، تصمیم به ارزیابی کیفیت مدرسان این دانشگاه گرفته و فرایندی را برای گزینش تعریف کرده است. هیئت‌های داوری در این فرایند، چندین هزار مدرس را سنجیده‌اند که تعداد قابل توجهی نتوانسته‌اند مجوز لازم برای ادامه همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی کسب کنند.

تعدادی از مدرسان به روند گزینش اعتراض داشته و از تبعیض و ناعدالتی در گزینش گلایه کرده‌اند؛ نقدی که رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌پذیرد؛ اما معتقد است هیچ فرایندی بدون خطا نیست و ممکن است کوتاهی یا سهل‌انگاری رخ دهد.

محمدحسین امید در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره انتقاد چند استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی به روند گزینش اظهار کرد: دانشجویان کشور به‌طور عام و به‌ویژه دانشگاه جامع علمی کاربردی را مستحق بهترین مدرسان، شرایط و کلاس‌ها می‌دانم؛ بنابراین حق دانشجویان بر گردن من و مسئولیتم در قبال آنها این است که برترین مدرسان را انتخاب کنم. طبیعی است وقتی قرار می‌شود 40 تا 50 هزار مدرس که در گذشته بدون هیچ ضابطه‌ای به‌کار گرفته شده‌اند را در زمان محدودی مجدداً ارزیابی کنیم، ممکن است 10 تا 20 مورد و حتی 5‌درصد خطا پیش بیاید.

وی ادامه داد: در هر فرایندی، احتمال بروز خطا وجود دارد. مدعی نیستیم تمام فعالیت‌های ما صددرصد درست است. به‌غیر از قرآن، کلام خدا هیچ نوشته و قانونی، کامل و بی‌نقص نیست. سعی کردیم کار خود را بدون ایراد انجام دهیم، بهترین افراد را برای انجام مصاحبه انتخاب کرده و بی‌تعارف همه متقاضیان را گزینش کنیم. به آنها گفتیم اگر می‌خواهید در دانشگاه جامع علمی کاربردی کار کنید، صرفنظر از شرایط باید در گزینش حاضر شوید.

گزینش استادان قانون هیئت عالی جذب است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: برخی مدرسان، مقام سطح بالایی در کشور داشتند؛ اما گفتیم باید این مسیر را طی کنید؛ مسیری که حرف من نیست و قانون محسوب می‌شود. این مصوبه را هیئت عالی جذب، یکی از زیرمجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است.

امید در پاسخ به این سؤال که آیا بر عملکرد هیئت داوران هم نظارتی انجام می‌شود یا خیر، گفت: تمام داوران را به‌شکل حساب‌شده انتخاب کرده‌ایم. در نظر بگیرید از بین 100 نفر، 80 یا 90 نفر تأیید شده‌اند، طبیعی است 10، 20درصد رد شده، صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند؛ اما همین هیئت داوران، 80 یا 90 نفر دیگر را تأیید کرده است.

وی افزود: هیچ دلیلی وجود ندارد غیرعادلانه عمل کنیم. اصلاً محدودیتی وجود ندارد و اگر 10 هزار متقاضی دیگر نیز صلاحیت لازم را داشته باشند، مورد تأیید قرار می‌گیرند. برای پذیرش بعدی که دو ماه دیگر طی فراخوانی اعلام می‌شود، اگر 20 هزار نفر نیز شرایط لازم را داشته باشند، در زمان نیاز برای تدریس دعوت می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در واکنش به اعتراض برخی استادان این دانشگاه گفت: افرادی که فکر می‌کنند در قبال آنها رفتار درستی صورت نگرفته، راهی برای آنها در نظر گرفته‌ایم و قانون نیز همه جوانب را مشخص کرده است. این استادان درخواست تجدید نظر می‌دهند که در هیئت‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر هیئتی کوتاهی یا سهل‌انگاری داشته و عدالت را رعایت نکرده، درخواست متقاضیان بررسی می‌شود. موارد زیادی در بررسی مجدد، تأیید شده‌اند و برخی بار دوم نیز مورد تأیید قرار نگرفته‌اند.

امید در پایان تأکید کرد: هیچ‌گونه محدودیتی برای افراد وجود ندارد و از طرفی اولویتی برای فردی قائل نشده‌ایم. افراد مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و سعی کرده‌ایم این اتفاق به‌صورت عادلانه رخ دهد. مدعی نیستیم خطایی وجود ندارد و ممکن است خطایی رخ دهد که حتماً در دفعات بعدی رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029718

وب گردی

وب گردی