شکایت فیسبوک از شرکت اسرائیلی

فیسبوک از یک شرکت اسرائیلی به خاطر سوء استفاده از تماس‌های واتس آپ شکایت کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، فیسبوک از شرکت نظارت سایبری اسرائیلی گروه NSO بخاطر سوء استفاده از واتس‌آپ و هدف قرار دادن روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر شکایت کرده است.

فیسبوک دادخواستی علیه گروه NSO تنظیم و اعلام کرده که این گروه از واتس آپ برای جاسوسی از 1400 دستگاه تلفن همراه در 20 کشور از آوریل تا ماه مه استفاده کرده است. این غول فناوری اظهار کرد که این حملات به دستگاه‌های مستقر در مکزیک، بحرین و امارات متمرکز شده است. واتس آپ آشکار کرد که قربانیان شامل 100 روزنامه نگار برخی از رهبران برجسته زن، فعالان حقوق بشر و مخالفان سیاسی بودند.

گروه NSO طی بیانیه‌ای دست داشتن در این حملات را به شدت انکار کرده است. گفته می‌شود آن‌ها از تکنولوژی به‌نام «Pegasus» که به دولتهای سراسر دنیا فروخته می‌شود، استفاده کرده‌اند.

مهاجمان طی تماس تلفنی با واتس‌آپ پگاسوس را به تلفن قربانیان وارد کردند. در این حملات حتی بدون وصل شدن تماس نیز آلودگی وارد تلفن قربانیان می‌شود. فیسبوک اعلام کرد که نرم افزارهای جاسوسی قادر به شکستن رمزگذاری واتس‌آپ نیستند اما این مورد می تواند پس از رمزگشایی دستگاه گیرنده، به پیام ها دسترسی پیدا کند.

گروه NSO پیشتر تأیید کرده بود که از پگاسوس برای هدف قرار دادن تلفن یک وکیل انگلیسی، که با Citizen Lab تماس گرفته استفاده کرده است. این وکیل شاکیانی را معرفی کرده بود که NSO از ابزاری برای هک تلفن‌های یک مخالف عربستان سعودی و همچنین روزنامه نگاران مکزیکی استفاده کرده بود. با این حال، این شرکت انکار کرد که از فناوری خود برای هدف قرار دادن هر شخص یا سازمانی استفاده کرده است. به گفته دیگر، پگاسوس فقط توسط سازمان های اطلاعاتی و اجرای قانون یا مشتریان آن اداره می شود.

با این حال «ویل کاتکارت» رئیس واتس‌آپ، توضیح داد که این شرکت اطمینان دارد که NSO در حملات منتشر شده توسط واشنگتن پست دست داشته است. وی در ادامه افزود:« تقریبا مطمئن هستیم که مهاجمان از سرورها و سرویس‌های میزبان اینترنت که قبلا با NSO در ارتباط بودند استفاده کرده‌اند و در حالی که حمله آنها بسیار پیچیده بود، تلاش های آنها برای مخفی کاری موفق نبوده است.

نرم افزارهای جاسوسی NSO مانند پگاسوس (Pegasus)، ابزارهایی هستند که می توانند اطلاعات را از تلفن های همراه و سایر دستگاه ها دریافت کرده و تروجان ها را برای حملات سایبری مدیریت کنند. سال گذشته محققان دانشگاه تورنتو کشف کردند که نرم افزار NSO توسط امارات متحده عربی برای جاسوسی بر روی یک فعال حقوق بشر مورد استفاده قرار گرفته است.

پیش از این بنیانگذار شرکت نظارت سایبری اسرائیلی گروه NSO با انتقاد از رسانه ها برای توجه منفی به شرکت، واکنش های عمومی ضد یهودیت را مقصر دانست و اعلام کرد که محصولات شرکت برای خنثی سازی حملات تروریستی و مبارزه با جرایم سازمان یافته به دولت کمک می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1031591

وب گردی

وب گردی