طرح مهارت‌افزایی دانشگاهیان و دانش‌افزایی رسانه‌ها اجرایی می‌شود

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌ مرکزی از راه‌اندازی طرح مهارت‌افزایی دانشگاهیان و دانش‌افزایی رسانه‌ها خبر داد.

اکبر نصراللهی کاسمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره راه‌اندازی طرح مدار گفت: در دانشکده علوم ارتباطات دو طرح را به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ارائه و همچنین در شورای روسای واحد استان نیز مطرح کردیم. نام این دو طرح، مهارت‌افزایی دانشگاهیان و دانش‌افزایی رسانه‌هاست.

او ادامه داد: در شرایطی هستیم که قدرت رسانه‌ها و تعدد آن‌ها مطرح، حلقه رقابت میان رسانه‌ها تنگتر می‌شود و مخاطبان نیز با دسترسی و انتخاب‌های متنوع و متعددی مواجه هستند. در چنین شرایط رقابتی، مطالعات و آموزش‌های صرف برای دانشگاه و دانشجویان کافی نیست و این مطالعات نمی‌تواند پاسخگوی نیاز دانشجویان و تامین کننده اهداف دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که دانشگاه‌ها نمی‌توانند به دانشجویان آموزش نظری صرف دهند ادامه داد: دانشجویان باید در محیط کار از طریق آزمون و خطا موضوعاتی را تجربه کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم طرحی جدید را در دانشگاه راه‌اندازی کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی، رشته‌های مختلف علوم ارتباطات در مقاطع ارشد و دکتری داشته و تنها جایی است که چندین رسانه اعم از روزنامه، خبرگزاری و صدها سایت و روابط عمومی را در اختیار دارد.

او اضافه کرد: بنابراین به این فکر افتادیم تا در کنار آموزش‌های نظری که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود، ارتباط دانشگاهیان و دانشجویان را با روزنامه و خبرگزاری‌های دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر کنیم. این ارتباط باعث می‌شود دانشجویان در کنار فراگیری آموزش‌های نظری، کار روزنامه‌نگاری را نیز تجربه کنند و وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند برای کار کردن مهارت قابل توجهی داشته باشند.

نصراللهی کاسمانی معتقد است این موضوع فرصتی ایجاد می‌کند تا دانشجویان آموزش نظری را در محیط واقعی یعنی روزنامه و خبرگزاری فرا گرفته و همچنین استادان نیز اگر به دلایل مختلف از تجربه عملی ناکافی برخوردار بودند و با خبرگزاری‌ها کار مستمر نکردند نیز بتوانند مهارت خود را افزایش دهند.

او تاکید کرد: با این طرح خبرنگاران و روزنامه نگاران که کار تجربی آموخته‌اند نیز می‌توانند از اندوخته‌های نظری دانشجویان استفاده کنند. اگر این کار انجام شود برای اولین بار مدل موفقی در کشور اجرا می‌شود و مثل رشته‌های پزشکی که دانشجویان در کنار آموزش‌های نظری مربوط به علم پزشکی به اتاق عمل نیز رفته و در بیمارستان آموزش عملی نیز می‌بینند اینجا برای اولین بار در حوزه‌های مربوط به علوم انسانی نیز این تحول ایجاد می‌شود.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است این طرح باعث می‌شود دانشجویان فقط به آموزش‌های نظری بسنده نکنند.

او در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو از لزوم تغییر چارت رشته‌ها هم صحبت به میان آورد و گفت: نیاز به تغییر چارت رشته‌ها کاملا محسوس است و نه تنها خواص، بلکه دانشجویان و افراد عوام نیز نیاز به این تغییر را احساس کردند. در حال حاضر عناوین و موضوعاتی که برای رشته‌های مختلف از جمله رشته‌های علوم ارتباطات و مدیریت رسانه تدریس می‌شود، عناوینی است که چند دهه قدمت دارد. این در حالی است که الان همه چیز تغییر پیدا کرده، نیاز دانشجویان و کشور متحول شده و سوژه های جدید ارتباطی آمده است.

نصراللهی کاسمانی با بیان این که بنابراین باید رشته‌های جدیدی طراحی شوند اظهار کرد: معتقدم عناوین و موضوعات قبلی باید بازنگری شوند؛ چرا که این موضوع نیاز اساسی دانشگاه‌ها است و البته غیر ممکن هم نیست و این راه باز است اما تشریفات اداری آن طولانی و امکانات آن مهیا نیست. این تشریفات اداری باعث می‌شود عملا سرفصل‌های چند دهه قبل در دانشگاه‌های ما تدریس شود.

او معتقد است عزم و اراده جدی لازم است تا این عناوین درسی تغییر پیدا کند. او تاکید کرد: مثلا در رشته ارتباطات و مدیریت رسانه، درسی به نام مدیرت بحران نداریم؛ این در حالی است که کشورمان با بحران های مختلفی سرو کار دارد، 50 بحران در جهان شناسایی شده و ایران مستعد حدود 30 بحران است. بنابراین در شرایطی که با بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی روبرو هستیم نیاز به درس مدیریت بحران داریم. یا به طور مثال درسی به نام سواد رسانه ای که مربوط به مردم، رسانه ها و مسئولان است در رشته های دانشگاهی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: درس مطالعات فضای مجازی نیز تنها در مقطع ارشد و دکتری در برخی از رشته‌ها تدریس می‌شود؛ اما ضرورت دارد این رشته، برای دوره لیسانس و حتی دبیرستان نیز طراحی شود؛چرا که مصرف رسانه ای مردم تغییر کرده و از حدود 7 ساعت مصرف رسانه‌ای مردم دنیا، حدود 4 ساعت مربوط به فضای مجازی است که در ایران این آمار بیشتر است. در چنین شرایطی مردم باید در مورد فضای مجازی، فرصت و تهدیدات آن آموزش ببینند و این در حالی است که دانشجویان رشته ارتباطات در مقطع لیسانس چنین درسی ندارند.

نصراللهی کاسمانی در پایان تاکید کرد: باید قوانین معمول و مرسومی که برای تاسیس رشته‌های جدید وجود دارد مقداری تعدیل پیدا کرده و انعطاف داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043245

وب گردی

وب گردی