وزیر دفاع آمریکا از عفو قاتلان 2 شهروند افغان توسط ترامپ دفاع کرد

وزیر دفاع آمریکا در واکنش به اقدام ترامپ برای عفو سربازان این کشور که مرتکب جنایت جنگی در افغانستان شدند، گفت به سیستم کیفری نظامی آمریکا برای پاسخگو دانستن سربازان این کشور اعتماد دارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در واکنش به اقدام ترامپ برای عفو سربازان که مرتکب جنایت جنگی در افغانستان شدند، گفت به سیستم کیفری نظامی آمریکا برای پاسخگو دانستن سربازان این کشور اعتماد دارد.

روز گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا 2 نظامی آمریکایی متهم به جنایت جنگی در افغانستان، را تبرئه کرد.

به نوشته رویترز، اسپر در پاسخ به اینکه چگونه عراق و افغانستان را در مورد این اقدام ترامپ توجیه خواهد کرد، گفت: «ما یک سیستم کیفری نظامی بسیار کارآمد داریم و من اعتماد کامل به آن دارم.»

بر اساس این گزارش، منتقدان اعلام کردند که این اقدام ترامپ زیر سوال بردن سیستم کیفری آمریکا بوده و پیامی به نظامیان این کشور است که جنایت جنگی آنها تحمل خواهد شد.

«کلینت لورنس» و «متیو گلستاین» دو نظامی آمریکایی در افغانستان و «ادوارد گالاگر» عضو دیگر ارتش ایالات متحده در سوریه مشمول عفو ترامپ قرار گرفته‌اند.

لورنس در سال 2012 در افغانستان به نیروهای خود دستور داده بود با سلاح سنگین به 3 غیرنظامی موتور سوار افغان شلیک کنند. در اثر این اقدام، دو موتور سوار کشته و دیگری مجروح شد.

این نظامی آمریکایی پس از محاکمه مجرم شناخته شده و در حال گذراندن 19 سال حکم زندان خود بود، اما با عفو ترامپ از زندان آزاد شد.

گلستاین دیگر نظامی آمریکایی متهم به کشتن یک عامل انتحاری طالبان در سال 2010 قرار بود ماه دیگر محاکمه شود، اما این دستور رئیس جمهوری آمریکا وی را از ادامه محاکمه رها کرد.

ترامپ در صفحه توئیتر خود در مورد وی نوشت: گلستاین در حالی که در خارج از کشور یک توریست را از پای در آورده از سوی نظام ما به مرگ محکوم شده و من به درخواست تعداد زیادی این پرونده را بازنگری کردم.

وی در سال 2011 به کشتن عامل طالبان اعتراف کرد، اما ارتش آمریکا پس از تحقیقات وی را تبرئه و پرونده‌اش را مختومه کرد. با این حال، گلستاین در سال 2016 بار دیگر این موضوع را در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز پیش کشید که منجر به بازگشایی پرونده وی در محاکم آمریکایی شد.

کد خبر: 1043399

وب گردی

وب گردی