مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 27 آبان ماه

«همه فرصت‌های کسب‌وکار استارتاپی حوزه علوم انسانی، تکمیل‌ظرفیت آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۸» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 27 آبان به شرح زیر است:

همه فرصت‌های کسب‌وکار استارتاپی حوزه علوم انسانی

روزنامه فرهیختگان در این عنوان، فرصت‌های کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان را بررسی کرده است. طبق تحقیقات انجام‌شده در آمریکا، تحصیل در رشته هنر و علوم انسانی دانشجویان را با مهارت‌های کلیدی آشنا می‌کند تا بتوانند از آن در هر شغل یا صنعتی استفاده کنند، مثل مهارت‌های حل مشکلات، تفکر انتقادی و ارتباطات.

این مهارت‌ها دانشجویان را پس از فارغ‌التحصیلی، به سمت راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی پردرآمد سوق می‌دهد. شیوه درآمدزایی، نحوه عملکرد و میزان موفقیت استارتاپ‌ها در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از استارتاپ‌‌های جهانی موفق در حوزه گردشگری استارتاپ «حلال‌تریپ» است. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران بازار، مسافرت و سفر سهم قابل‌توجهی از پرداخت‌ها و هزینه‌های مسلمانان دنیا را تشکیل می‌دهد. همچنین این نکته ضروری است که هتل‌ها، رستوران‌ها و تورهای مختلف در سراسر دنیا باید ابعاد اخلاقی و مذهبی مسلمانان را در طول سفرشان مد‌نظر قرار دهند. در نتیجه ارائه‌ خدماتی که برای مسلمانان به‌عنوان خدمات حلال باشد، یکی از مهم‌ترین نکات این سهم از بازار جهانی گردشگری است. شاید همین موضوع بهانه‌ای بود تا استارتاپ «حلال‌تریپ» در سال ۲۰۰۸ پایه‌گذاری شد.

بر اساس پژوهش‌های مراکز اروپایی، تنها 29 درصد از والدین این کودکان، آگاه از مشکلات فرزندان خود هستند. همین موضوع زمینه ایجاد استارتاپی به نام «کایتیاکی» شده است. کایتیاکی یک استارتاپ پیشرو در زمینه‌ توجه و رفع مشکلات مربوط به خشونت مجازی و زورگویی مجازی است که در جهت کاهش خطرات موجود در وب و ارائه خدماتی در این حوزه در حال تکاپوست. کایتیاکی یک ربات خودکار آنلاین است که مکالمات کودکان را کنترل کرده و در زمانی که خطری متوجه کودک باشد، والدین او را از طریق یک پیام متنی آگاه می‌کند و آنها را مجبور به مداخله می‌کند.

کاهش سرانه مطالعه در کشور و پیامدهایی که این امر در گذر زمان می‌تواند در جامعه برجای بگذارد، ایده اولیه راه‌اندازی یک استارتاپ به نام «کتاب‌پلاس» بوده است. عموم مردم را به کتابخوانی تشویق کنند، می‌‌تواند تاثیرات مهمی را برجای بگذارد. کتاب‌پلاس تلاش کرده است فناوری را به کتاب فیزیکی و سنتی پیوند بزند. کتاب پلاس معتقد است صنعت نشر در ایران نیاز به یک جهش ژنتیکی و حضور بیشتر در دنیای اینترنتی دارد.موسس استارتاپ کتاب‌ پلاس، حدود سه سال در صنعت نشر فعال بوده و این ایده را ابتدا در قسمت نشر دانشگاهی و سپس در بخش کتب عمومی مطرح کرده است. در این نرم‌‌افزار، مزایایی در اختیار خریدار کتاب قرار می‌‌گیرد که این مزایا به‌طور غیرمستقیم علاوه‌بر حمایت از ناشر باعث فروش بیشتر آثار او می‌‌شود.

استارتاپ‌ نیکزی یکی از کسب‌وکارهای اینترنتی است که در حوزه آموزش توانسته است ارتباط خوبی میان اساتید و دانشجویان برقرار کند. نیکزی همان‌طور که از نام آن مشخص است یعنی زندگی بهتر. هدف اصلی این استارتاپ کمک به آموزش با کیفیت و آموزش آنلاین در کشور عنوان شده است. نیکزی پلتفرمی است که استاد و شاگرد را در هرجا و در هر زمان در یک بستر آموزشی به یکدیگر معرفی می‌کند. با ورود به سایت این استارتاپ و انتخاب دوره آموزشی مورد‌نظر موبایل یا کامپیوتر شخصی هر فردی تبدیل به یک دانشگاه می‌شود.

دانشگاه آزاد به دنبال تبدیل شدن به دانشگاهی کارآمد است

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش ملی «پنجه‌های کارآمد، سربازان ماهر» که صبح دیروز در مرکز همایش‌های امام علی(ع) برگزار شد، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در گام اول، نقش مهمی در گسترش آموزش سرزمینی داشت و در گام دوم خود نیز به دنبال تبدیل شدن به دانشگاهی کارآمد است و بر این اساس شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. در این رویکرد، به دنبال آن هستیم که تجاری‌سازی را از همان زمانی که دانشجو وارد دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود، تحت عنوان سراهای نوآوری، به آنها بیاموزیم.»

وی با اشاره به تعامل دانشگاه آزاد اسلامی با ستادکل نیروهای مسلح، گفت: «این دانشگاه همکاری‌های متنوعی با ستادکل نیروهای مسلح آغاز کرده است تا بتواند در دو حوزه مهارت‌ورزی جوانان و آشنا کردن آنها با مفاهیم نوآوری، فعالیت‌های مشترکی داشته باشند. در این راستا تلاش داریم فعالیت‌هایی ازجمله برگزاری استارتاپ در محیط سربازی و کمک به تربیت نیروی ماهر داشته باشیم تا بتوانیم افق گسترده‌ای طراحی کنیم که ان‌شاءالله بتوانیم در اقتدار جمهوری اسلامی ایران موثر باشیم.»

تکمیل‌ظرفیت آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۸

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش در این عنوان روزنامه فرهیختگان گفت: «ظرفیت پذیرش در مرحله تکمیل‌ظرفیت آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۸ تعداد ۵۷ هزار نفر است که این میزان به‌جز ظرفیت دانشگاه آزاد است. برای آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۸ تعداد ۶۱۵ هزار و ۴۵۲نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۳۰۸هزار و ۲۶۳ نفر زن و ۳۰۷هزار و ۱۸۹نفر مرد بودند. این تعداد ۱۲۰هزار نفر کمتر از تعداد داوطلبان سال ۹۷ بود. آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۸ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی کشور ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی در ۶ گروه و ۱۳۱ کدرشته در روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد ۹۸ برگزار شد و در جلسه آزمون تعداد ۵۲۲ هزار و ۸۷۳ نفر حاضر و ۹۲ هزار و ۵۷۹ نفر غایب بودند. از تعداد ۵۲۲ هزار و ۸۷۳ نفر حاضر در جلسه آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۸ تعداد ۴۵۶ هزار و ۸۶۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. از این تعداد ۴۳۲ هزار و ۷۶۷ نفر در یک کدرشته و ۲۴ هزار و ۹۷ نفر در دو کدرشته مجاز شدند.»

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 27 آبان در تصویر فوق آمده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043430

وب گردی

وب گردی