رشته‌های علوم پایه نقش اساسی در توسعه جامعه دارند/ شانس پایین فارغ التحصیلان علوم پایه در اشتغال و استخدام

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان معتقد است برای توسعه کشور باید در رشته های علوم پایه که نقش اساسی در توسعه هر جامعه دارند، سرمایه گذاری کرد.

مهدی رهنما در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌های رشته های علوم پایه گفت: مهمترین چالشی که فارغ التحصیلان علوم پایه با آن درگیر هستند بحث اشتغال و بیکاری است. موضوعی که باعث میشود اشتیاقی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نداشته باشند. همچنین از آن جایی که این رشته‌ها تئوری است در بخش خصوصی نیز نمی‌توانند جذب شوند.

رهنما معتقد است نقش مدارس در معرفی رشته‌های علوم پایه به دانش آموزان برای انتخاب به عنوان یک رشته دانشگاهی نمی‌تواند چندان نقش پررنگی باشد. او توضیح داد: باید به دانش آموزان یک دورنمایی از رشته‌های علوم پایه نشان داده شود تا ترغیب شوند تا در این رشته‌ها مشغول به تحصیل شوند. به طور مثال رشته‌های علوم پزشکی دورنمای بسیار خوبی دارند. یک پزشک کار و رفاه اجتماعی دارد ولی از آنجایی که رشته‌های علوم پایه وضعیت خوبی در کشور ندارند نمی توان دورنمای خوبی به دانش آموزان نشان داد.

او اضافه کرد: با توجه به گرایش دانش‌آموزان به ادامه تحصیل در رشته‌های درآمدزا همچون رشته‌های علوم پزشکی، این خطر وجود دارد که کمبود نیروی انسانی در حوزه علوم پایه، به عنوان یکی از ارکان مهم پژوهش، در آینده رخ دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با بیان این که مشکل را باید در جامعه حل کرد گفت: نخبگان نیز تمایلی برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه ندارند. برای رسیدن به دکتری در یک رشته علوم پایه حداقل باید 12 سال تحصیل کرد اما این در حالی است که این رشته‌ها برآیند لازم را ندارد. ما برای توسعه کشور باید در حوزه رشته‌های علوم پایه که نقش اساسی در توسعه هر جامعه دارند، سرمایه گذاری کنیم.

رهنما معتقد است: البته دانشگاه‌ها و اساتید ما در تئوری ما از دنیا عقب نیستند اما در تکنولوژی‌ها از آن‌ها فاصله داریم که البته این فاصله هم زیاد نیست. فارغ التحصیلان علوم پایه در ایران از کمترین شانس اشتغال و استخدام برخوردار بوده و عموما در جامعه از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1043624

وب گردی

وب گردی