دیجیتالی‌شدن نشریات سبب دسترسی آسان به مطالب می‌شود

مدیر‌مسئول نشریه افق راه روشن گفت: یکی از مزایای دیجیتالی‌شدن نشریات می‌تواند دسترسی آسان به مطالب برای افرادی که نیازمند مطالعه در خود حوزه نشریات هستند، باشد.

محمد امین غلامی فرد مدیر مسئول نشریه علمی_فرهنگی افق راه روشن در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت این نشریه اظهار کرد: با همکاری بخش فرهنگی دانشگاه توانستیم این نشریه را راه‌اندازی کنیم. بیشتر فعالیت نشریه افق راه روشن در زمینه مسائل علمی_فرهنگی بوده که با راه اندازی تیم تحریریه موفق به انجام بخشی از امور مربوط به حوزه علمی_فرهنگی شده ایم.

وی افزود: سال گذشته هم چند شماره از این نشریه به چاپ رسیده و همچنان مشغول فعالیت در این زمینه هستیم. لازم به ذکر است در نظر داریم که دفتر و پایگاهی جهت فعالیت بیشتر در حوزه نشریات ایجاد کنیم که اقدامات اولیه این امر انجام و در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر‌مسئول نشریه علمی_فرهنگی افق راه روشن درباره میزان موفقیت نشریات در پرداختن به عقاید و دیدگاه دانشجویان، تشریح کرد: نشریات دانشجویی سهم قابل توجهی در نزدیک کردن دیدگاه دانشجویان به مسئولان و سطح خارج از دانشگاه دارد؛ همچنین در خود نشریه افق راه روشن هم بخشی را تحت عنوان صدای دانشجو در نظر گرفته ایم تا با قرار دادن تمام عقاید، نظرات و دیدگاه های دانشجویان در چارچوب مورد نظر بتوان خواسته و نظرات آن ها را به مسئولان دانشگاه و حتی در سطح وسیع تر مانند جامعه نزدیک کرد.

غلامی فرد از مشکلات موجود در حوزه نشریات خبر داد و گفت: مشکلات و محدودیت های بسیاری در حوزه نشریات وجود دارد که می توان به نبود پایگاه داده اینترنتی در اختیار نشریات اشاره کرد؛ به این معنا که متأسفانه یک پایگاه اینترنتی در قالب سایت برای انتشار مطالب و نشریات خود با وجود حمایت های بسیار از فعالیت های نشریات، نداریم.

وی ادامه داد: علاوه بر مورد ذکر شده می توان به نبود مکانی جهت فعالیت در حوزه نشریات اشاره کرد که طبق گفت و گو ها و بررسی های انجام شده، این مسئله هم به زودی حل خواهد شد. در زمینه مسائل مالی نشریات دانشجویی هم متأسفانه با حمایت مالی کمی روبه رو هستیم. لازم به ذکر است فعالیت های مربوط به چاپ هم توسط خود دانشگاه انجام می شود.

مدیر مسئول نشریه افق راه روشن درباره معایب و مزایای افزایش تعداد نشریات در سال گذشته اظهار کرد: افزایش تعداد نشریات طی سال های گذشته مزایای بسیاری می تواند داشته باشد، البته این امر بستگی به این موضوع دارد که نشریات در چه زمینه هایی فعالیت می کنند. اگر بتوانیم یک نشریه با پایه و اساس قوی داشته باشیم می تواند بسیار در سطح جامعه و دانشگاه مؤثر واقع شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: از معایب افزایش تعداد نشریات طی سال های گذشته می توان به عدم اطلاع رسانی به موقع و جذب مخاطبان به دلیل کیفیت نامناسب مطالب اشاره کرد که می تواند مشکلات بسیاری را به‌وجود آورد.

غلامی فرد درباره نقش نشریات بر تحولات فکری دانشجویان تشریح کرد: درصورت اطلاع رسانی به موقع، نشریات دانشجویی می تواند بسیار تأثیر گذار بر افکار دانشجویان باشد. به عبارت دیگر اگر نشریات مطابق با اهداف دانشگاه فعالیت کنند، می تواند در هدایت افکار، عقاید و دیدگاه دانشجویان نسبت به خود نشریات تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

مدیر مسئول نشریه افق راه روشن تأکید کرد: آیین نامه و شیوه نامه های مربوط به این حوزه می تواند سبب ایجاد مشکلات و محدودیت هایی در خود نشریات و چاپ مطالب آنها شود و درحال حاضر آیین نامه و شیوه نامه های موجود، مانع از انتشار و بسیاری از موارد دیگر شده که ما با اقدامات انجام شده تا حدی توانسته ایم این مشکلات را کنترل کنیم.

وی با اشاره به دسترسی آسان مطالب به عنوان یکی از مزایای دیجیتالی شدن نشریات تصریح کرد: اگر از حوزه اینترنت به این مسئله بپردازیم، سبب دسترسی آسان به مطالب برای افرادی که نیازمند مطالعه در خود حوزه نشریات هستند، می شود که می توان این موضوع را یکی از مزایای دیجیتالی شدن نشریات نام برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044509

وب گردی

وب گردی