قول معاونت علمی برای افزایش حمایت از فن بازارها

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این که فن بازارها با سرمایه گذاری بخش خصوصی توانستند اختراع را به صنعت متصل کنند، گفت: با توجه به عملکرد فن بازارها تا چند روز آینده تلاش می‌کنیم حمایت‌های این معاونت از فن بازار بیشتر شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری در سیزدهمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه‌ای و تخصصی کشور فن بازارها را بخشی از زیست بوم اقتصاد دانش بنیان دانست و اظهار کرد: فن بازارها با سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی فعال شده‌اند چرا که با پول دولت نمی‌توان فناوری‌ها را تجاری سازی کرد.

وی با تاکید بر این که دولت تنها می‌تواند ریسک سرمایه گذاری را پوشش دهد، گفت: کاهش ریسک شرکت‌های دانش بنیان در زمینه انعقاد قراردادهای تجاری سازی بسیار موثر است. براین اساس ما همکاری‌هایی با دستگاه‌های چون وزارت صنعت در این راستا اجرایی کرده‌ایم.

ستاری با تاکید بر این که این روند باید به عنوان یک فرهنگ جدید برای توسعه فناوری گسترش یابد، خاطر نشان کرد: در این نشست 32 قرارداد با ارزش بیش از 90 میلیارد تومان منعقد می‌شود که این جای خوشحالی دارد زمانی که ما به عملکرد فن بازار در سال‌های اولیه توجه می‌کنیم و امروز به این عدد رسیده‌ایم کار بسیار مهمی است که باید ادامه یابد.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به رشد شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: در حال حاضر 4700 شرکت دانش بنیان در کشور راه اندازی شده است. همچنین الگوی توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان امروز به گونه‌ای تنظیم شده که بسیاری از سازمان‌ها در تلاش هستند تا این الگو را توسعه دهند و ما توانستیم این فرهنگ را با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خدمات توسعه فناوری ایجاد کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی مویرگی شبکه‌های فن بازار در کشور یادآور شد: شرکت‌های فعال در این حوزه امروزه توانستند حتی اختراعات را به بخش‌های صنعتی متصل کنند و این امری بوده است که شرایط تحریمی کم کرده تا ما از این تهدید به عنوان فرصتی برای آینده، استفاده کنیم.

ستاری یادآور شد: باید در این فرصت ایجاد شده فرهنگ بهره برداری از فناوری‌های بومی را توسعه دهیم تا دوباره فرهنگ وارداتی به کشور باز نگردد و این ساختار باید خود را حفظ کند.

به گفته وی، ساختاری می‌تواند پایدار باشد که با محوریت مردم و با کل بخش خصوصی راه اندازی شده باشد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که ما حمایت‌های خود را از فن بازارها بیشتر خواهیم کرد، خاطر نشان کرد: تا چند روز آینده تلاش می‌کنیم حمایت‌های بیشتر از فن بازارها صورت گیرد.

ستاری خطاب به شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: باید حواسمان باشد که این اکوسیستم بر پایه بخش خصوصی باید ایجاد شود. حمایت‌های بخش دولت تنها در جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی است و نباید فراموش کنیم که هیچ گاه با پول دولتی از پژوهش "محصول" خارج نمی‌شود.

وی تاکید کرد: محصول حاصل از سرمایه گذاری بخش خصوصی است که منجر به توسعه صنعت می‌شود و این همان کاری است که در فن بازارها به دنبال آن هستند.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان این که اختراعی می‌تواند منجر به سرمایه گذاری شود که بخش خصوصی وارد آن شده باشد و گفت: این همان امری است که ما در اکوسیستم دانش بنیان سعی در پیاده سازی آن داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044512

وب گردی

وب گردی