ازدواج دانشجویی آگاهانه و به‌هنگام است/ ارائه بسته دانشگاهی قانون تسهیل ازدواج جوانان

رئیس ستاد ازدواج دانشجویی کشور گفت: در تلاش هستیم با همکاری کمیته ملی کاهش طلاق و تسهیل ازدواج در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بسته دانشگاهی از قانون تسهیل ازدواج ارائه دهیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «نیم نگاه» رادیو سلامت، به تبیین ابعاد مختلف ازدواج دانشجویی پرداخت و اظهار کرد: ازدواج دانشجویی، برنامه‌ها و ابعاد متنوعی دارد که طرح ملی «همسفر تا بهشت»، به عنوان برنامه فرهنگی زیارتی و به‌نوعی ماه عسل زوجین، صرفا بخشی از این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

وی، مهارت‌های ارتباطی همسران، تربیت فرزند، سواد رسانه، هنر معیشت در زندگی و سایر مباحث مؤثر در استحکام بنیان خانواده را از محورهای آموزشی طرح «همسفر تا بهشت» معرفی و تصریح کرد: طرح ملی همسفر تا بهشت، ۲۳ سال پیش از دانشگاه‌های تهران آغاز شد و هر سال طی بازه‌ای چهارماهه، همه دانشجویانی که در زمان اشتغال به تحصیل، عقد کرده و در سامانه ثبت‌نام کردند، به مشهد مقدس مشرف شدند که تعداد آنها تاکنون به حدود ۵۰۰هزار زوج رسیده است.

آمار جدایی همسران در ازدواج‌های دانشجویی کمتر از ۶ درصد است

صالحی با اشاره به اینکه آمار و ارقام دو دهه برگزاری طرح همسفر تا بهشت، قابل پژوهش و استفاده دستگاه‌های مرتبط است، افزود: آمار طلاق ۳۰۰ هزار زوج دانشجویی که طی 10 سال گذشته ازدواج کرده‌اند را از ثبت احوال بررسی کردیم که با اختلافی قابل توجه نسبت به ازدواج‌های غیردانشجویی، زیر ۶درصد بود.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن انتقاد از برخی آمارسازی‌های غیرمستند مبنی بر ناموفق بودن ازدواج‌های دانشجویی، بیان کرد: این در حالی است که افزون بر آمار استعلام شده از ثبت احوال، دلایل متعددی وجود دارد که ازدواج در بازه زمانی تحصیل در دانشگاه، موفق‌تر است، از جمله اینکه قابلیت سازگاری با شریک زندگی در این سن بیش از سنین بالا بوده و آمارها نشان می‌دهد اغلب طلاق‌ها در ازدواج‌ها با سن بالا اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اگر ازدواج به‌موقع نباشد، در هر سنی چه پایین‌تر و چه بالاتر، آسیب‌زننده است؛ بنابراین بخش دیگری از برنامه‌های ازدواج دانشجویی بر آموزش مجردان متمرکز بوده و در آن حتی از نقش والدین در تکمیل این فرایند غفلت نشده است.

نظام تعامل خانه و دانشگاه در دست تکمیل است

صالحی اضافه کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با همکاری مراکز مشاوره و معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در حال تکمیل نظام تعامل خانه و دانشگاه است که امیدواریم امسال تکمیل و ابلاغ شود.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: یکی از بحران‌های جدی پیش روی جامعه، بحران جمعیت است که طبق آمار وزارت بهداشت، در میان همه مؤلفه‌های مؤثر در افزایش جمعیت، هیچ مؤلفه‌ای به اندازه افزایش ازدواج در جامعه، جبران کننده خلأ کاهش رشد جمعیتی نیست.

وی ضمن ابراز تأسف از عملیاتی نشدن قانون تسهیل ازدواج، ادامه داد: البته قطعاً مسائل اقتصادی و معیشتی نیز در این زمینه اثرگذار است که در تلاش هستیم با همکاری کمیته ملی کاهش طلاق و تسهیل ازدواج در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بسته دانشگاهی از قانون تسهیل ازدواج ارائه دهیم.

بی‌مهری خیرین به حوزه ازدواج

صالحی افزود: در این زمینه باید با دستگاه‌هایی که می‌توانند در حوزه سخت‌افزاری به ما کمک کنند، وارد تعامل شویم که این تعامل، از قوانین تسهیل‌گر ازدواج در آموزش عالی تا تأمین خوابگاه‌های متأهلان و مسائل معیشتی زوجین دانشجو را شامل می‌شود، در عین حال خیرین نیز در کنار زمینه‌های درمانی و آموزشی، باید توجه جدی به حوزه ازدواج داشته باشند.

در ادامه این گفت‌وگو، حمید پورشریفی، روانشناس و استاد دانشگاه گفت: تسهیل ازدواج، فی‌نفسه ارزشمند است؛ اما اگر تسهیل، بیش از حد باشد باعث کاهش دقت نظر جوانان نسبت به سایر ملاک‌های ازدواج مانند بلوغ اجتماعی، مهارت‌های زندگی و اولویت‌بندی معیارها می‌شود که خود آسیب‌زا خواهد بود.

صالحی در ادامه این برنامه رادیویی با اشاره به اینکه شعار ما در ازدواج دانشجویی، «ازدواج آگاهانه، به‌هنگام، آسان و پایدار» است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در نظام آموزش عالی، متولی مستقیم و قانونی برای لحاظ شدن معیارهای ازدواج به‌صورت جامع، نداریم و کارهایی هم که انجام شده از سر احساس نیاز و اضطرار در این حوزه بوده است.

رئیس ستاد ازدواج دانشجویی کشور افزود: در عین حال آموزش‌های ارائه شده در برنامه‌های ازدواج دانشجویی برگرفته از نظرات کمیته علمی متشکل از جمعی از روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و کارشناسان مذهبی و متمرکز بر به‌حداقل رساندن حاشیه‌ها و آسیب‌های مورد اشاره است.

نظام واسطه‌گری در ازدواج و انتخاب همسر دچار اختلال شده است

وی با بیان اینکه نظام واسطه‌گری در ازدواج و انتخاب همسر دچار اختلال شده است، یادآور شد: در گذشته فرایند سنتی معرفی دختران و پسران برای ازدواج کفایت می‌کرد. امروز نیز شیوه‌های متنوعی در این زمینه داریم که نمی‌شود آن‌ها را نادیده گرفت،؛ اما حتماً باید آسیب‌شناسی شود.

صالحی، تلفیق تعامل والدین و دانشجو در انتخاب همسر را از موفق‌ترین شیوه‌ها دانست و تصریح کرد: این تلفیق، نیازمند لوازم جدیدی متناسب با شرایط و نیازهای جامعه امروز است.

در پایان این برنامه شریفی بر ضرورت بهره‌مندی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از ظرفیت سایر نهادهای مرتبط با ازدواج جوانان از جمله دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم تأکید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1044610

وب گردی

وب گردی