هزینه آزمایش‌ ژنتیک برای افراد تحت پوشش رایگان است

بر اساس برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی و کمیته امداد موظف هستند که هزینه آزمایش‌های ژنتیک افراد تحت پوشش خود را بپردازند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وحید قبادی دانا در حاشیه هشتمین همایش ملی مشاوره ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: طرحی در سازمان بهزیستی در دست اجراست که برای خانوار‌های دارای فرد معلول بررسی ژنتیک و غربالگری اجرا و شجره نامه ژنتیکی برای آن‌ها طراحی شود و اگر لازم باشد آزمایش‌های پیش از ازدواج و تولد صورت گیرد.

اکنون ۲۷ هزار فرد دارای معلولیت ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و سالانه ۲ هراز نفر به این تعداد افزوده می‌شود


وی افزود: اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد معلول تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی در سطح کشور است که ۳۹ درصد آن‌ها دارای معلولیت‌ها جسمی حرکتی، حدود ۱۱ درصد این افراد دارای مشکلات نابینایی و کم بینایی، ۱۳ درصد مشکلات شنوایی یا کم شنوایی، حدود ۲۴ درصد دارای معلولیت‌های ذهنی و ۵ درصد هم دارای مشکلات صوت و گفتار هستند.
آقای قبادی دانا با بیان اینکه هدف سازمان بهزیستی پیشگیری از وقوع معلولیت هاست گفت: بسیاری از این معلولیت‌ها اکتسابی است که در اثر حوادث رانندگی حادث می‌شود به گونه که اکنون ۲۷ هزار فرد دارای معلولیت ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و سالانه ۲ هراز نفر به این تعداد افزوده می‌شود.
وی افزود: معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های مادرزادی باید بررسی و آن‌هایی که در اثر مشکلات ژنتیک است بررسی و پیشگیری شود به صورتی که از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مورد اختلالات ژنتیکی در جنین تشخیص داده شده است که سقط درمانی برای آن‌ها با مجوز‌های لازم صادر و انجام شد که از وقوع قطعی تولد ۴ هزار و ۵۰۰ نوزاد معلول پیشگیری شد.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: طی سال‌های متمادی فعالیت سازمان بهزیستی در بخش پیشگیری از معلولیت ها، برای مشاوره ژنتیک و غربالگری شنوایی و غربالگری بینایی در مجموع حدود ۳۵۰ هزار معلولیتی که می‌توانسته اتفاق بیفتد پیشگیری شد و در بخش غربالگری شنوایی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد تازه متولد شده از نظر شنوایی غربال می‌شوند.

از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مورد اختلالات ژنتیکی در جنین تشخیص داده شده است که سقط درمانی برای آن‌ها با مجوز‌های لازم صادر و انجام شد که از وقوع قطعی تولد ۴ هزار و ۵۰۰ نوزاد معلول پیشگیری شد

همچنین در بخش بینایی، برای پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله، کودکان در مهد کودک‌ها و پایگاه‌های سازمان بهزیستی معاینه می‌شوند که تعداد آن‌ها حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ صد هزار نفر است که اگر شناسایی نشوند و مداخله بهنگام صورت نگیرد می‌تواند منجر به اختلالات معلولیت‌های بینایی یا شنوایی برای آن‌ها شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045000

وب گردی

وب گردی