تاسیس آزمایشگاه موادغذایی و گیاهان دارویی در واحد یاسوج/ ارائه 15 محصول دانش‌‌‌بنیان دانشگاه در نمایشگاه فناورانه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه‌‌‌‌اندازی یک آزمایشگاه همکار استاندارد با عنوان 17025 ISO/IEC را دستور کار داریم که عنوانی است برای آزمایشگاه‌‌های خاص و در حوزه صنایع غذایی و گیاهان دارویی و بزودی راه‌‌اندازی می‌‌‌‌‌شود.

صمد نجاتیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی که در واحدهای دانشگاهی سطح استان وجود دارد گفت: در حال حاضر، 70 آزمایشگاه تخصصی و 35 کارگاه آموزشی در کلیه واحدهای دانشگاهی سطح استان وجود دارد. یک آزمایشگاه همکار استاندارد و آزمایشگاه دیگری با عنوان ژئوتکنیک و مقاومت مصالح هم در واحد یاسوج داریم.

وی تشریح کرد: تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی در واحدهای یاسوج و گچساران داریم که بسیاری از این دستگاه‌‌‌ها در دیگر مراکز آموزش عالی کشور وجود ندارد. راه‌‌‌‌اندازی یک آزمایشگاه همکار استاندارد با عنوان 17025 ISO/IEC را دستور کار داریم که عنوانی است برای آزمایشگاه‌‌های خاص و در حوزه صنایع غذایی و گیاهان دارویی و بزودی راه‌‌اندازی می‌‌‌‌‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج درباره همکاری آزمایشگاه‌‌‌‌های فعال در سطح استان با ارگان و سازمان‌‌‌‌های مختلف خاطرنشان کرد: آزمایشگاه ژئوتکنیک و مقاومت مصالح واحد یاسوج به صورت تخصصی کار می‌‌‌کنند و با آموزش و پرورش، آزمایشگاه فنی خاک، اداره شهرسازی و برخی شرکت‌‌‌های ساختمان‌‌‌‌سازی همکاری داشتیم که درآمدزایی مناسبی هم برای ما داشت.

نجاتیان تصریح کرد: با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد صنایع چشمگیری ندارد اما با همکاری که با نهادها و ارگان‌‌ها و ارگان‌‌‌‌‌های مختلف برای استفاده از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی خود داشتیم در کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای موفق بودیم و سال گذشته حدود 300 میلیون تومان از این راه درآمدزایی داشتیم.

وی درباره مشکلات پژوهشگران دانشگاه آزاد برای استفاده از امکانات آزمایشگاهی موجود تاکید کرد: پژوهشگران ما برای جلوگیری از بروکراسی اداری و دریافت امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی می‌‌‌توانند به سامانه ساها مراجعه کنند و از کلیه امکانات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه آزاد بهره‌‌‌مند شوند. تخفیف استفاده از این امکانات به دانشجویان دانشگاه آزاد و واحدهای استانی به طور خاص و برمبنای قوانین سازمان مرکزی لحاظ می‌‌‌شود.

نجاتیان درباره چالش‌‌‌های عمده پژوهش در کشور گفت: بی‌‌توجهی و بی‌‌‌اعتمادی مدیران به یافته‌‌‌های پژوهشی و نامشخص بودن و بهره نبردن از نتایج پژوهش از مسائل و چالش‌‌‌های عمده در زمینه پژوهش در ایران است. ضعف ارتباطات که وجه مشخص آن نامطلوب بودن ارتباطات میان بخش تحقیقات با اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه، ضعف ارتباط با دنیای پویای علم و فن‌‌‌آوری، ضعف مفرط پایگاه‌‌های اطلاعات و نظام اطلاع‌‌‌رسانی و مانند آن است را می‌‌‌توان از دیگر مشکلات پژوهش در ایران دانست.

وی یادآور شد: دانشجویان و دانش‌‌‌آموختگان برخی از رشته‌‌ها نمی‌‌‌دانند برای چه سازمانی می‌‌‌توانند پژوهش انجام دهند و تخصص آنها به درد کجا می‌‌‌‌خورد. اینجاست که مدیریت کلان پژوهش باید نقش‌‌آفرینی کند و با اشراف بر رشته‌‌های علمی، نهاد‌‌های مرتبطی را برای تحقق این امر، ایجاد کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج اظهار کرد: مهم‌‌‌ترین معضل پژوهشگران در دانشگاه آزاد، کمبود بودجه و نقدینگی است. با توجه به برنامه محور شدن بودجه در دانشگاه آزاد و مشخص شدن سهم پژوهش در این امر حل مسائل پژوهشگران هم آسان خواهد شد.

نجاتیان درباره محصولات ارائه شده به نمایشگاه فناورانه گفت: امسال؛ 15 محصول دانش‌‌‌‌‌‌‌بنیان را به نمایشگاه فناورانه دانشگاه آزاد می‌‌آوریم و مهم‌‌‌ترین محصولی که در این نمایشگاه عرضه خواهد شد گلخانه آب شور، سنسورهای درون چاهی و کولر خورشیدی است که در این نمایشگاه ارائه می‌‌‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045016

وب گردی

وب گردی