دانشجویان روی فهم درست مسائل کشور تمرکز کنند/ از افراط و تفریط در بیان بپرهیزید

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی سال 98 با تأکید بر پرهیز از افراط و تفریط در بیان، تأکید کردند نهضت کتاب‌خوانی بین مجموعه‌های دانشجویی، رواج مطلوبی نداشته و دانشجویان باید مطالعات بیشتری انجام دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه از نظر مقام معظم رهبری محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور است؛ جریان علم و تحقیق و همچنین جریان آرمان‌گرایی‌ها، آرمان‌خواهی‌ها و هدف‌گذاری‌های سیاسی و اجتماعی. ایشان با اعتقاد ویژه به دانشجویان، خواستار عبور از مرزهای دانش با تولید علم و کار و تلاش شده‌اند.

تعدادی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی هر ساله در ماه مبارک رمضان میهمان افطاری رهبر معظم انقلاب هستند و انتقادات، پیشنهادات و گلایه‌های خود را بی‌پرده و بی‌واسطه با ایشان مطرح می‌کنند.

ایسکانیوز در نظر دارد به مناسبت روز دانشجو سلسله گزارش‌هایی از جلسات 10 سال اخیر مقام معظم رهبری با دانشجویان را منتشر کرده و مطالبات ایشان از جریان دانشجویی را روایت کند.

دانشجویان، خود را در صف مقدم مبارزه حس کنند

17 تیرماه 1396 مصادف با 12 ماه رمضان، به فتح دانشگاه و لانه جاسوسی توسط دانشجوی انقلابی مسلمان اشاره کردند؛ اما در ادامه متذکر شدند دانشجوی مسلمان به‌دلیل ضعف در تحلیل محتوا، از درون مغلوب شد. البته رهبری با یادآوری تلاش برای خارج کردن دانشگاه از صحنه مبارزه، به تأثیرگذاری دانشجوی انقلابی بر محیط اجتماعی اشاره کرده و از دانشجویان خواستند خود را در صف مقدم مبارزه حس کنند.

ایشان با تأیید صددرصدی نگاه نقادانه، دغدغه‌مند و آرمان‌گرایانه دانشجویان، تأکید کردند چنین نگاهی نباید از دانشجو و محیط دانشگاه گرفته شود. رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند دانشجو باید کاستی‌ها، کجی‌ها و عیوب را ببیند و سؤال کند. رهبری متذکر شدند روحیه سؤال کردن، امربه‌معروف، نهی‌ازمنکر، مطالبه جدی آرمان‌ها و ارزش‌ها در دانشجو، روحیه قابل قبول است.

رهبری به دانشجویان توصیه کردند هیچ‌گاه از شکست‌های مقطعی مأیوس نشود. ایشان تأکید کردند دانشجویان مطلقاً نباید اجازه دهند یأس و ناامیدی بر آنها غالب شود. رهبری یادآور شدند رکن اساسی دانشگاه، دانش است و نباید به محل فعالیت سیاسی صرف تبدیل شود. رهبر معظم انقلاب تأکید کردند در دانشگاه باید سه نکته اساسی مد نظر قرار بگیرد؛ هم عالم و هم علم تولید شود و همچنین عالم و علم، جهت درست پیدا کنند.

مقام معظم رهبری خطاب به تشکل‌های انقلابی یادآور شدند آرمان‌گرایی را فراموش نکنند و تا زمان رسیدن به جامعه عادل، آزاد، پیشرفته، مؤمن، متعبد، مرفه، متحد، مستحکم و مستقل از پا نشنینند. همچنین رهبری توصیه کردند تلاش جدی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه صورت بگیرد. ایشان همچنین دانشجویان را در آنجا که احساس می‌کنند دستگاه مرکزی، اختلالی دارد و نمی‌تواند درست مدیریت کند، آتش‌به‌اختیار نامیدند؛ یعنی باید خودشان تصمیم بگیرند، فکر کرده، پیدا، حرکت و اقدام کنند.

امید، عزم و برنامه‌ریزی سه عنصر مورد توجه قشر دانشجو

رهبر معظم انقلاب هفتم خردادماه 1397 مصادف با 12 ماه مبارک رمضان، در دیدار جمعی از دانشجویان، به تلاش بیگانگان برای نمایش تصویری افسرده و مأیوس از دانشگاه، به وجود جریان زنده، فعال و پرتپش در محیط دانشجویی اشاره کردند. ایشان با اشاره به تأثیرگذاری قشرهای علمی و اجتماعی اعم از دانشگاهی و حوزه‌ای و همچنین دانشمندان و هنرمندان، نیروهای جوان را پیشران دانسته و به لوکوموتیو در حال حرکت تشبیه کردند.

امید، عزم و برنامه‌ریزی سه عنصر لازم از نظر رهبر انقلاب بودند که باید مورد توجه قشر دانشجو قرار بگیرند. رهبری با اشاره به نقش پررنگ آمریکا و انگلیس در ایجاد مشکلات کشور، بیشترین اشکالات را متوجه داخل دانسته و بر سوءاستفاده دشمنان از موانع درونی تأکید کردند. ایشان، دانشجویان و عناصر فکری را موظف کردند روی فهم درست مسائل کشور تمرکز کنند و به شناخت درستی از محیط دست یابند.

مقام معظم رهبری به موانع دیگری همچون بی‌ارادگی، تنبلی و بی‌صبری اشاره کردند و صبوری را یکی از خصلت‌های انقلابی قلمداد کردند. یادآوری آرمان‌ها با زبان ویژه جوان مؤمن انقلابی، دیگر نکته مورد توجه مقام معظم رهبری در سال 1397 بود؛ جوانی که خصوصیات بارزی مانند صراحت و شجاعت دارد و باید ارزش‌ها را صریح و هوشیارانه مطالب کند.

دانشجویان از افراط و تفریط در بیان بپرهیزند

دیدارهای دانشجویی مقام معظم رهبری در سال جاری نیز ادامه پیدا کرد و نمایندگان دانشجویان اول خردادماه 1398 مصادف با 16 ماه رمضان در ضیافت افطاری رهبر معظم انقلاب حاضر شدند. ایشان با تأکید بر پرهیز از افراط و تفریط در بیان، توصیه‌ای را مجدداً خطاب به دانشجویان بیان کردند. رهبری تأکید کردند نهضت کتاب‌خوانی بین مجموعه‌های دانشجویی، رواج مطلوبی نداشته و دانشجویان باید مطالعات بیشتری انجام دهند. ایشان از هیئت‌های اندیشه‌ورز دانشجویی خواستند فهرست و برنامه مطالعات برای قشرهای مختلف طراحی و تعریف کنند.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به بیانیه گام دوم، عظمت نقش نیروی جوان متعهد را یکی از نقاط اصلی بیانیه دانستند؛ جوانی که احساس تعهد و مسئولیت کرده و در مسیر رسیدن به چشم‌انداز مورد نظر حرکت کند. ایشان با اشاره به لزوم تفکیک فعالیت‌های سیاسی از حزب‌بازی، یادآور شدند تشکیل میزگردها و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها پیشرفتی نداشته است. رهبری از دانشجویان خواستند منتظر رئیس دانشکده یا معاون فرهنگی دانشگاه نباشند و خودشان برای تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی دست‌به‌کار شوند.

مقام معظم رهبری متذکر شدند دانشجویی که متعهد نبوده یا سرگرم کارهای بی‌ربط باشد، نه‌تنها تأثیر مثبتی در پیشرفت کشور ندارد؛ بلکه می‌تواند تأثیر منفی هم بگذارد. همچنین ایشان به تشکیل گروه‌های نهضتی در ارتباط با مسائل بین‌الملل در دانشگاه‌ها اشاره کرده و یکی از مسائل قابل بحث در محیط‌های فعال دانشجویی را مسلمان‌های اروپا دانستند.

رهبر معظم انقلاب، تشکیل گروه‌های علمی و همکاری با مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان را راهکاری دیگر قلمداد کرده و فعالیت گروه‌های جهادی در مناطق مختلف را نیز یکی از بهترین کارهای دانشجویی دانستند. ایشان متذکر شدند تحرکات جوان‌های متعهد حزب‌اللهی در میدان حرکت عمومی نباید به کار علمی دانشجوی جوان لطمه بزند.

همچنین رهبری تأکید کردند افراد فعال در نشریات دانشجویی باید مجموعه‌هایی تشکیل داده و حرکت خود را بعد از پایان دوره دانشجویی نیز ادامه دهند. ایشان ایجاد شبکه‌ای از نویسندگان دانشجوی فعال در نشریات دانشجویی برای تداوم فعالیت‌ها در حوزه نشر را پیشنهاد کردند و در ادامه از تشکل‌های گوناگون دانشجویی خواستند در هر بخشی که توانایی دارند، خودجوش و خودکار باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045104

وب گردی

وب گردی