پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در یکسال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه‌ بانکی شرکت‌های دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی صادر شده است. 

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در مورد گزارش یکساله عملکرد دور سوم گفت: در یکسال گذشته از پایان آبان ۹۷ ماه ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده و این امر نشان می‌دهد که تسهیلات پرداختی نسبت به سال‌های قبل بیش از ۱.۵ برابر رشد داشته است.

وی با اشاره به کاهش زمان رسیدگی به طرح‌‌های شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: دفاتر نوآوری چند بانک را در صندوق ایجاد کردیم که تعامل خوبی با شرکت‌ها برقرار کردند. کار صندوق، برگزاری رویداد و پیگیری تفاهم‌نامه‌های رویداد بود.

وحدت افزود: بخشی از پرداخت هزینه کارگزارها به عقد قرارداد موکول شده است به طوری که نزدیک ۸۰۰ شرکت در این رویدادها حضور پیدا کردند. همچنین نزدیک به ۱۳۰۰ شرکت در ۱۵۱ نمایشگاه داخلی و خارجی حضور داشتند. ۱۷ هیات تجاری به خارج از کشور اعزام و ۳۷ پاویون شرکت‌‌های دانش بنیان در خارج از کشور دائر شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: نزدیک به ۸۰ درصد هزینه‌ها بصورت بلاعوض بوده است. صندوق نوآوری و شکوفایی از کسانی که نیازمند آموزش و مشاوره هستند حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: کمک‌های بلاعوض امسال ۵۰ برابر سال‌های قبل بوده است. در یکسال گذشته آیین‌نامه‌ صندوق‌های پژوهش و فناوری و مجوز برخی لغو و برخی توسعه یافتند. در سال ۹۸ به صورت میانگین با احتساب روزهای تعطیل هر دو روز یک رویداد در صندوق برگزار شده است.

وحدت افزود: ظرفیت صندوق‌های پژوهش و فناوری که در حوزه خاص یا جغرافیا خاصی قرار دارند افزایش یافته تا جایی که صف طولانی برای گرفتن تسهیلات با صندوق پژوهش و فناوری از بین رفته است. تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی صادر شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید براینکه میزان معوقات کاهش یافته و به ۸ درصد رسیده است، گفت: جریان زنده ارائه تسهیلات باعث کاهش معوقات شرکت‌های دانش بنیان شده است. شرکت‌های فعال در این اکوسیستم زنده هستند و معوقات برای آنها مهم است به طوری که مقوله سرمایه‌گذاری بصورت مستقیم انجام می‌شود و در دوره‌های گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود.

وی با اشاره به مدل سرمایه‌گذاری گفت: با دو بازیگر ۸ صندوق جسورانه بورسی و صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شد و از این طریق بیش از ۸۵ میلیارد تومان پرداخت شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال نیز همچنان افزایش یابد. هر کدام از این بازیگران از یک چهارم تا چهار برابر صندوق نوآوری در این سرمایه گذاری‌ها مشارکت می‌کند.

وحدت در زمینه توانمندسازی با کمک‌های بلاعوض گفت: در همین راستا تا پایان آبان ۹ رویداد جامع برگزار شد و رویدادها فرصتی برای ارائه نیازهای فناورانه شرکت‌های دانش بنیان و ارائه توانمندی‌های هر حوزه بود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم که صندوق نوآوری را به هاب تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان تبدیل کنیم. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بورسی نیز به فضای صندوق اضافه خواهند شد.

وحدت ادامه داد: بسته همکاری پارک‌های علم و فناوری و حمایت از شتاب‌دهنده‌ها و توسعه حوزه خدمات و مشارکت در حل مسایل و چالش‌های کشور و حمایت از فناوری‌های آینده از محور عمده فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی است. همچنین در حوزه حمایت از شتاب‌دهنده‌ها در چند ماه آینده حرکت جدی انجام خواهد شد.بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی صادر شده است.

وی ادامه داد: بخش مهمی از فعالیت کسب و کار وابسته به اینترنت و پهنای باند است و رشد فعلی ما به خاطر توسعه زیرساخت دولت دوازدهم بود. برای تقویت اینترنت ملی باید اقدامات بیشتر انجام می‌شد. امیدوارم مسولان تدبیری بیاندیشند که چه کاری باید انجام دهند تا مانع بروز اتفاقات تلخ در کشور شوند.

وحدت درباره نمایشگاه ایران ساخت گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی با عاملیت صندوق پژوهش و فناوری نانو با ۸ درصدسود ۳۶ ماهه تسهیلات می‌دهد. نمایشگاه تستا نسبت به نمایشگاه تخصصی حوزه خود اثربخشی بیشتری داشت و قرار است به شکل منظم برگزار شود چراکه اثربخشی آن برای شرکت‌های دانش بنیان بیشتر است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ما به عنوان نهاد مالی برای استاندارد و برای اخذ تاییدیه داخلی و خارجی شرکت‌ها مثلا هواپیمایی و فرودگاهی یا گاز و کمک مالی تا ۸۰ درصد کمک بلاعوض می‌کنیم و امیدواریم باعث افزایش کیفیت و فروش شود.

وحدت تاکید کرد: صندوق به طور مستقیم نمی‌تواند حمایت کند اما مسیر صندوق پژوهش و فناوری برای کمک به این جامعه مخاطب است که با پول نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان می‌توانند کمک کنند.

وحدت با اشاره به موج پرداختی تسهیلات گفت: دسته اول حوزه آی سی تی و تجهیزات پزشکی بود البته در حوزه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی نیز در جایگاه سوم قرار داریم. طرح‌های خاتمه یافته حدود ۷۰ طرح است که در یکسال گذشته به تولید رسیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود سال آینده موج طرح‌های خاتمه یافته بیشتر خواهند شد. در همین یکسال توانستیم خدمات صندوق را توسعه دهیم.

وی با اشاره به تسهیلات قرض الحسنه به شرکت‌ها برای بکارگیری نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی افزود: به ازای هر نفر ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود به طوری که هر شرکت تا سقف ۴۵۰ میلیون تسهیلات می‌گیرد.

وحدت ادامه داد: نوآوری اجتماعی یکی از نیازهای کشور است و نهادهای کشور متولی بحث اجتماعی باید به این سمت حرکت کنند.اگر به صورت ویژه به فناوری آینده مثل هوش مصنوعی نپردازیم از سایر کشورهای دنیا عقب می‌مانیم، بر همین اساس به این منظور بسته حمایتی برای موارد خاص شامل گرنت فناوری در نظر گرفتیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری ۳ میلیارد دلار برنامه ریزی شده بود که نیاز کشور را رفع کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045996

وب گردی

وب گردی