منوچهر محمدی: ایران اکنون یک ابرقدرت محسوب می‌شود

استاد دانشگاه و نظریه‌پرداز علوم سیاسی گفت: ایران دیگر ابرقدرت محسوب می‌شود و نیازی نیست آن را ابرقدرت در حال ظهور بنامیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منوچهر محمدی در هم‌اندیشی علمی با موضوع دوگانه اسلام و استکبار (شهادت سردار سپهید قاسم سلیمانی و آینده محور مقاومت) که امروز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه ۹۸ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: عنوان مقاله جدیدم «ایران؛ ابرقدرت منحصربه‌فرد» است. بعد از فتنه ۸۸ پیشنهاد انجام دو پروژه تحقیقاتی دادم؛ یکی «آمریکا، ابرقدرت در حال افول» و دیگری «ایران، ابرقدرت در حال ظهور» بود. مشغله من و نبود تامین اعتبار باعث شد خودم بعدها روی آن کار کنم. سه حادثه مهم در نبرد با آمریکا، سال گذشته در خلیج فارس رخ داد؛ پهپاد آمریکایی، توقیف نفتکش انگلیسی و آرامکو.

وی ادامه داد: ایران دیگر ابرقدرت محسوب می‌شود و نیازی نیست آن را ابرقدرت در حال ظهور بنامیم. البته اتفاقات دیگری مانند ترور سردار سلیمانی و بعد پایگاه عین‌الاسد، درگیری‌ها را وارد فاز تازه‌ای کرد. با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی، دریایی از اقدامات تئوریک پیش روی ماست و باید موضوعات با نگاه اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه و نظریه‌پرداز علوم سیاسی خاطرنشان کرد: بعد از دستیابی آمریکا و شوروی به بمب هسته‌ای، جهان پذیرفت این دو ابرقدرت بر جهان مسلط هستند و هیچ کشوری یارای مقابله با آنها را ندارد. هر اتفاقی در دنیا رخ می‌داد، یکی از این دو کشور در آن نقش داشت. دول غیرمتعهد هم نتوانستند استثنایی ایجاد کنند.

محمدی بیان کرد: پایان این دو قطبی به دست امام خمینی (ره) رقم خورد و برای نخستین‌بار، مقابله‌ای با نظام سلطه اتفاق افتاد. امام، مبارزه را محدود به شاه نکرد و قدرت پوشالی غرب و شرق را به دنیا نشان داد. روزی حاج سید احمد خمینی گفت: آمریکا و شوروی، دو ابرقدرت هستند؛ اما امام صحبت او را قطع کرد و گفت: نه، ایران هم دیگر ابرقدرت است.

وی افزود: غرب همچنان به‌دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی است. دیدیم که شوروی فروپاشید و رئیس جمهور آمریکا هم اعتراف کرده این کشور هم در حال فروپاشی است. در واقع ایران، خود را به‌عنوان یک ابرقدرت معرفی کرده است. به اقرار تحلیلگران خارجی، ایران با قدرت فرهنگی در حال تاثیرگذاری بر دنیاست.

محمدی تاکید کرد: ۱۰ ویژگی را برای «ایران؛ ابرقدرت منحصربه‌فرد» ارائه داده‌ام؛ منبع قدرت منحصربه‌فرد، رهبری منحصر‌به‌فرد، مکتب و ایدئولوژی منحصربه‌فرد، امت منحصربه‌فرد، اهداف منحصربه‌فرد، موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد، راهبرد منحصربه‌فرد، ائتلاف‌ها و پیمان‌های نظامی منحصربه‌فرد، نظام بین‌الملل منحصربه‌فرد و تامین امنیت منحصربه‌فرد.

وی یادآور شد: منبع قدرت ما الهی بود که بر منابع مالی قدرت‌های غربی چربید. ولایت فقیه ما نیز نایب امام زمان (عج) است و هیچ‌کجای دنیا چنین رهبری را نداشته و ندارد که عادل و عالم بوده و متصل به غیب باشد. ولادیمیر پوتین هر روز تاکید می‌کند مطالب مقام معظم رهبری را برای او ترجمه کنند؛ چون می‌داند ایشان آینده‌نگر هستند و پیش‌بینی‌های درستی انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: انقلاب ما طبقاتی نبود و تشییع پیکر سردار سلیمانی بعد از گذشت 40 سال نشان داد انقلاب اسلامی منحصربه‌فرد بوده و هست. چنین امتی را در کجای دنیا می‌توان پیدا کرد؟ قدرت‌های دیگر به‌دنبال گسترش امپراتوری بوده‌اند؛ اما انقلاب اسلامی هدف منحصربه‌فردی داشت و می‌خواست مستضعفان ایران را نجات دهد و الهام‌بخش چنین اتفاقی در دیگر کشورها نیز باشد.

محمدی ادامه داد: راهبرد ما همچنان مقاومت است و برخلاف غرب به‌دنبال ائتلاف‌های نظامی مانند ناتو نیستیم؛ بلکه پیمان‌های ما با ملت‌ها بسته می‌شود. هم‌پیمانان ما حزب‌الله، انصارالله و... هستند که جبهه مقاومت را تشکیل می‌دهند و سردار سلیمانی به‌عنوان سیدالشهدای مقاومت، مورد قبول تمام آنهاست. ما به‌دنبال ائتلاف ملت‌ها هستیم، نه ائتلاف دولت‌ها.

وی افزود: بعد از فروپاشی شوروی، جرج بوش پدر، دکترینی مبنی بر نظام تک‌قطبی ارائه کرد؛ اما جواب نداد و مورد پذیرش دنیا قرار نگرفت. در ادامه فوکویاما نظریه پایان تاریخ را مطرح کرد که دنیا به آن خندید؛ سپس به این نتیجه رسیدند که بدون دشمن نمی‌توانند پابرجا بمانند، در واقع وقتی دیدند بربرها دیگر نیستند، تصمیم به خلق بربرها گرفتند.

پژوهشگر انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: نظام سلطه تصمیم گرفت برخورد تمدن‌ها را رقم بزند؛ برخوردی که به اعتقاد من، افقی نیست؛ بلکه عمودی است. نظام جمهوری اسلامی برای تامین امنیت هیچ‌گاه به نیروی نظامی تکیه نکرده، بلکه تکیه‌اش به مردم و مقابله مردمی با ضدانقلاب‌ها و دشمنان بوده است. امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند انقلاب اسلامی متعلق به مردم است و به همین دلایل ایران، ابرقدرت منحصربه‌فردی است و هیچ‌کدام از فتنه‌ها و توطئه‌ها نیز به سرانجام نرسیده است. مردم تاکنون ۱۷ توطئه را خنثی کرده‌اند.

وی بیان کرد: توطئه‌های دشمنان همچنان ادامه خواهد داشت؛ مگر اینکه آمریکا مانند شوروی فروبپاشد و دیگر کشوری به‌نام ایالت متحده وجود نداشته باشد. ما باید همیشه آماده باشیم. تاکنون سه دوره جنگ سخت، جنگ نرم و نفوذ با آمریکا را پشت سر گذاشته‌ایم و البته همچنان با آن درگیر هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058263

وب گردی

وب گردی