دهقانی فیروزآبادی: نظام بین‌الملل چندقطبی درحال شکل‌گیری است

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: تحولات اخیر نشان می‌دهد که در آینده شاهد نظام «چندقطبی» باشیم و تحلیل‌ها ایران را هم در کنار ابرقدرت‌ها در چنین نظامی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید جلال دهقانی فیروزآبادی در هم‌اندیشی علمی با موضوع دوگانه اسلام و استکبار (شهادت سردار سپهید قاسم سلیمانی و آینده محور مقاومت) که امروز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه ۹۸ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: سردار سلیمانی، شخصیتی بسیار بزرگ و غیر قابل تکرار است؛ اما اینگونه نیست که جبهه مقاومت بعد از او تضعیف شود و چه بسا پرقدرت‌تر از گذشته به فعالیت ادامه دهد. از زمان وقوع انقلاب اسلامی به‌ویژه بعد از فروپاشی شوروی، گفتمان جدیدی در دنیا شکل گرفت.

وی ادامه داد: تحولات اخیر منطقه و شرایط آمریکا در مقابل چین، اینگونه نشان می‌دهد که در آینده شاهد نظام «چندقطبی» باشیم. تحلیل‌ها ایران را هم درکنار ابرقدرت‌ها در چنین نظامی قرار می‌دهد. در این شرایط باید به ترویج و گسترش گفتمان و نظریه مقاومت توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی چنین تفکری را در جهان پایه‌ریزی کرد که می‌توان با استکبار به‌ویژه آمریکا مقابله کرد. انقلاب اسلامی ایران الهام‌بخش تمام جنبش‌های مقاومت بوده و حتی جریان‌های افراطی مانند داعش نیز بعد از انقلاب ایران، جرئت استکبارستیزی پیدا کردند. اسلام در ذات، سیاسی است و نباید از عبارت اسلامِ سیاسی استفاده کنیم؛ چون اسلام در خود، سیاست را دارد.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند شهید سلیمانی، چهره بین‌المللی جبهه مقاومت است؛ بدین معنا که راه او نه‌تنها در ایران، بلکه در دنیا ادامه خواهد یافت. ایران در حال حاضر در رأس گفتمان انقلاب اسلامی است و به همین دلیل آمریکا، ما را هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین راهبرد شهادت سلیمانی، حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع او بود؛ چون آمریکا انتظار اعتراضات خیابانی علیه حکومت را داشت؛ اما دید مردم علیه آمریکا شورش کردند.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: موج چهارم شورش علیه غرب، شورش گفتمانی است. اکنون نظریه‌های غیر غربی در حوزه‌ای مثل بین‌الملل را هم بررسی می‌کنند که نشانگر موج چهارم شورش علیه غرب است.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای مهم شهادت سردار سلیمانی، تثبیت قدرت بازدارندگی ایران در منطقه بود. آمریکا بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیاست و پاسخ ما لازم و درست بود. اتفاقا بعد از تهدید دونالد ترامپ نیز پایگاه عین‌السد را زدیم و قدرت خود را تثبیت کردیم.

وی افزود: مهم‌ترین مولفه بازدارندگی ما مردم‌پایه بودن قدرت ایران است، در واقع حضور مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی پاسخ مهم‌تر و کاری‌تری بود. برخی مقاومت را نقطه مقابل دیپلماسی می‌دانند، در حالی که این دو هم‌راستا هستند و پاسخ ایران نیز پاسخ دیپلماتیکی بود.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نباید اجازه دهیم دشمن بین مردم و حاکمیت، شکاف ایجاد کند. نباید بازی بُرده را ببازیم. آمریکا در موضع ضعف قرار گرفته و می‌بینیم که حتی به زبان فارسی توئیت می‌کند. این تفکر که قدرت نظامی منسوخ شده و به موشک چه نیازی داریم در روابط بین‌الملل است و مختص ایران نیست؛ اما نیاز به عمق راهبردی داریم؛ چون ایران از نظر ژئوپلیتیک بسیار بزرگ است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: افزایش عمق راهبردی نیاز به هزینه دارد. عده‌ای فکر می‌کنند دنباله‌روی بی‌هزینه است، مگر دنباله‌روتر از حکومت پهلوی داشتیم؛ اما دیدیم چه اتفاقی رخ داد. از طرفی مگر دکتر مصدق حزب‌اللهی بود؛ اما آمریکا تحملش نمی‌کرد؛ چون نمی‌تواند حکومتی ملی و مستقل را در ایران شاهد باشد.

وی یادآور شد: دیپلماسی به‌معنای اعمال قدرت مسالمت‌آمیز در روابط بین‌الملل است؛ اما اگر قدرت نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم قدرت خود را اعمال کنیم؟ اگر هزینه‌های آمریکا در منطقه بالا برود، امکان کوتاه شدن دستش وجود دارد و ما باید هزینه‌های آمریکا را بالا ببریم تا از منطقه برود. از طرفی اتحاد ایران، چین و روسیه نظم هژمونیک در منطقه ایجاد خواهد کرد.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: همین برجام هم ناشی از قدرت ما بود و اگر سانتریفیوژی نداشتیم، اصلا کار به مذاکره نمی‌رسید؛ پس برای دیپلماسی و مذاکره نیازمند قدرت هستیم. از سوی دیگر تغییر فازی در سیاست‌های آمریکا شاهد هستیم و می‌بینیم تهاجمی‌تر شده است. پیش‌بینی می‌کنم کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان به‌سمت تنش‌زدایی با ایران حرکت کنند. ایران محور جبهه مقاومت است؛ اما نیازی نیست در دیپلماسی عمومی، این موضوع را اعلام کرده و هزینه‌زایی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058273

وب گردی

وب گردی