به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن حاجی میرزایی در نشست با نمایندگان انجمنهای اولیا و مربیان برتر کشور که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: حضور من در این جلسه و شنیدن دغدغههای اولیا و مربیان الهامبخش بود، خوشحالم که نظام تعلیم و تربیت شرکایی پای کار، علاقهمند و وفاداری مانند اولیا و مربیان دارد. امیدوارم بتوانیم شاکر این نعمت بزرگ باشیم.
وی با بیان اینکه تربیت فرزندان ماموریت مشترک آموزش و پرورش و اولیا است، افزود: این امر به عنوان مسئولیت اصلی خانوادهها بهشمار میرود، آموزش و پرورش در کنار خانواده به پیشبرد تعلیم و تربیت کمک میکند، هیچ نهادی نمیتواند جایگزین تربیت خانواده باشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از یک تا ۷ سالگی بهترین زمان برای تربیت فرزندان است و بخشی از تربیت پس از ۷ سالگی به آموزش و پرورش سپرده میشود، بخشی توسط خانواده و بخشی دیگر توسط جامعه صورت میگیرد.
حاجیمیرزایی بیان کرد: موفقیت در تربیت مستلزم مشارکت، همگرایی و همراستایی اولیا و مربیان است، هیچ ماموریتی در جامعه خطیرتر از ماموریت تربیت دانشآموزان در جامعه نیست.
وی افزود: آینده جامعه را چگونگی، کیفیت و اثربخشی تربیت دانشآموزان میسازد، محققانی که در زمینه تربیت اجتماعی پژوهش کردهاند، تمامی تحولات را محصول یادگیری جامعه در نظر میگیرند، اگر تصویری از آینده جامعه داشته باشید، باید به خانهها و مدارس سر زد و مواردی که توسط معلمان آموخته و توسط دانشآموزان فراگرفته میشود نیز باید بررسی شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: زمانی که از مشارکت صحبت میکنیم، متاسفانه در بسیاری موارد فهم ناقصی از مشارکت شکل گرفته است، مشارکت ضرورتی راهبردی به شمار میرود، اگر نتوانیم با یکدیگر تلفیق شویم و چشم انداز مشترک نداشته باشیم، هدف مشترکمان نیز تحقق پیدا نمیکند، در صورت شکل نگرفتن ارتباط میان آموزش و پرورش و خانواده مشکلات آموزش و پرورش حل نخواهد شد.
حاجیمیرزایی کرد: همه ماموریتهای آموزش و پرورش به کارکردها، مشارکت و همراستایی خانواده نیازمند است، سرعت تحولات و تغییرات در جوامع بشری بسیار بالاست و منجر به تغییر اولویتها و دگرگونی مسائل میشود و بر ماموریت مشترک ما نیز تاثیر میگذارد. در همینراستا باید نسل فردای خود را متناسب با تغییرات نسل فردا تربیت کنیم، اگر این امر به درستی مدیریت نشود، جامعه را بهسمت درماندگی و انزوا حرکت داده و نظام تعلیم و تربیت را با شکست مواجه میکند.
وی با بیان اینکه تحولات قدرت را جابهجا میکند، گفت: به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که به عنوان والدین دارای پتانسیل و ظرفیتهای خاصی است؛ زمانی که این فرد به سراغ فرزندانش برود باید توجه کند که آهنگ تغییرات زیاد است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ممکن است والدین نتوانند همپا با این اقدامات تغییر کنند. در این راستا باید خانوادهها و انجمن اولیا و مربیان همگام با تغییرات ظرفیت خود را افزایش دهند. در حال حاضر باید دائما یادگیریها، مهارتها و قابلیتهای والدین نو شود. برای نقش آفرینی خانوادهها باید مهارت آفرینی آنها در شرایط فعلی در آنان ایجاد کرد.
حاجیمیرزایی اظهار کرد: اگر در جریان یادگیری یک جامعه توافقی ایجاد شود، در نقشآفرینی و کارکردهای این جامعه با خلأهایی مواجه خواهیم شد، در این راستا نیازمند مشارکت اولیا و مربیان در این زمینه هستیم.
وی با بیان اینکه ظرفیتها و یادگیریهای والدین باید بهروز رسانی شود، افزود: انجمنهای اولیا مربیان باید کمک کنند تا خانوادهها بتوانند با فرزندشان تعامل بیشتری داشته باشد، در چنین شرایطی آن فرزند مصونیت بیشتری نسبت به آسیب های اجتماعی خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: خانواده محکم و موثر به فرزند خود در برابر آسیب مصونیت میدهد. در سالهای متمادی تصور شده است که آموختن دانش کفایت میکنند و دیگر نیازی به افزایش قابلیتهای دانشآموزان و والدین نیست. امروز سند تحول به دنبال این است که تربیت را در کنار آموزش پررنگ کند. اکنون نظام تربیت و تعلیم کشور بر مداری حرکت میکند که در انتها به سدی به نام کنکور میرسد. در تمام سالها دانشآموز را برای تست زنی اماده میکنیم.
حاجیمیرزایی گفت: آموزش و پرورش به دنبال الگویی است که بتواند با کمک آن با اولیا و مربیان ترکیب شود، اولیا و مربیان متن اموزش و پرورش هستند، نباید در حاشیه قرار گیرند. اولیا و مربیان باید در دل تمام اتفاقات مدارس بوده و در این میدان حضور داشته باشند. از انجمن اولیا و مربیان دعوت میکنم تا برای هموار ساختن مسیر با آموزش و پرورش همراه شوند.
وی افزود: باید تصویر روشنی از آینده متناسب با تحولات آینده ایجاد کنیم؛ چرا که این همکاری برکات زیادی خواهد داشت. یکی از این برکات داوطلبانه بودن خدمات اولیا و مربیان است. در نظر داریم تمام ضعف ها را بررسی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در نظر داریم مدارس هیئت امنایی را با کمک انجمن اولیا و مربیان توسعه دهیم. مدرسه باید عنصر زندهای از محیط باشد و بتواند با مسائل محله خود ارتباط داشته باشد.
حاجیمیرزایی بیان کرد: در مورد مهارتآموزی درصدد تصویب یک مهارت برای هر دانشآموز در مدارس هستیم و در نظر داریم بر این هدف متمرکز شویم؛ چرا که معتقدیم کسی که به مهارت دست پیدا میکند، قدرت نفوذ و اشتغالآفرینی بهتری در جامعه خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اخیرا طرحی با هدف آشنایی دانش آموزان با محله خود و طرح مشکلات و مطرح کردن آن در مدارس به شکل پایلوت آغاز کرده ایم و امیدواریم با تلاش انجمن اولیا به اهداف خود دست پیدا کنیم و فضای مشارکت جمعی پیش از گذشته رونق پیدا کند.
انتهای پیام/