6 استان زیر  سقف اکوسیستم فناوری و نوآوری

دبیر نمایشگاه اینوتکس 2020 گفت: سومین رویداد رقابت استارت‌آپی با هدف جذب سرمایه‌گذاری و توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری و نیز در جهت توسعه کسب و کار استارتاپ‌ها برگزار می‌شود و 6 استان کشور زیر سقف اکوسیستم فناوری و نوآوری قرار دارند.

سجاد عباسی فشمی دبیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری( 2020INOTEX) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه نمایشگاه اینوتکس با هدف سرمایه‌گذاری و معرفی فرصت‌های نوین سرمایه‌گذاری به صاحبان سرمایه و فرهنگ‌سازی در حوزه سرمایه‌گذاری، افزایش همکاری و مشارکت بین بازیگران کلیدی زیست‌بوم فناوری و نوآوری و افزایش شبکه‌سازی و تولید محتوا در زیست‌بوم فناوری و نوآوری برگزار خواهد شد، اظهار کرد: ‌برای رسیدن به این اهداف، رویدادهایی تعریف شده که رقابت اینوتکس‌ پیچ هم یکی از آنهاست. این رقابت ذیل هدف سرمایه‌گذاری طراحی شده است.

فشمی افزود: در این رویداد استارتاپ‌های مختلف از سراسر کشور گرد هم می‌آیند تا با همدیگر رقابت کنند . این رویداد 16 بهمن ماه در 6 استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان‌غربی، اصفهان، خوزستان، مازندران و تهران برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگانی که در رقابت‌های محلی این مسابقات برنده شوند، به شرکت در نمایشگاه اینوتکس و رقابت نهایی در تهران، دعوت می‌شوند.

دبیر اجرایی نمایشگاه اینوتکس 2020 افزود: در مرحله نخست استارتاپ‌ها به صورت آنلاین غربالگری شده و از استارتاپ‌های منتخب برای رقابت حضوری در مقابل سرمایه‌‌گذاران دعوت به عمل می‌آید. در این مرحله از رقابت که در استان‌های منتخب برگزار می‌‌شود، ابتدا تیم‌‌های استارتاپی درخصوص نحوه ارائه به سرمایه‌گذار آموزش دیده و در ادامه در حضور سرمایه‌‌گذاران محلی، به معرفی ایده یا محصول خود می‌‌پردازند.

فشمی تأکید کرد: در ادامه استارتاپ‌های برگزیده در مرحله مقدماتی به منظور حضور در نمایشگاه اینوتکس 2020 و نیز شرکت در رقابت‌‌های نیمه‌ نهایی و نهایی دعوت خواهد شد، در این مرحله، استارتاپ‌‌ها ضمن بهره‌‌مندی از فرصت حضور در دوره پیش‌‌شتاب‌دهی مخصوص اینوتکس، امکان بهره‌‌مندی از خدمات ویژه از قبیل فضای کار اشتراکی رایگان یا خدمات مربوط به سیستم‌‌های پرداخت آنلاین را به منظور توسعه کسب‌ وکار و آمادگی بیشتر برای شرکت در رقابت نهایی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در دو دوره قبلی متوجه شدیم که رقابت در مرحله نهایی بین استارتاپ‌هایی که از استا‌ن‌های کمتر برخوردار و محروم به این مرحله می‌رسند با استارتاپ‌هایی که از استان‌های بزرگتر آمده‌اند، عادلانه نیست؛ چرا که استارتاپ‌هایی که از استان‌های کمتربرخوردار هستند دسترسی کمتری به عواملی که باعث پیشرفت آنها و توسعه کسب و کار آنها می‌شود. مانند سرمایه‌گذار، خدمات مربیگری و… دارند. بنابراین تصمیم گرفتیم در این دوره برای تیم‌هایی که به مرحله نهایی می‌رسند یک دوره شتاب‌دهی برگزار کنیم. این دوره با فاصله یک تا یک ماه و نیم قبل از رقابت نهایی، برگزار خواهد شد.

فشمی تصریح کرد: آموزش، خدمات مربی‌گری و فضای کاری رایگان برای تیم‌ها مهیا خواهد شد. همچنین از شرکت‌هایی که خدمات توسعه کسب و کار ارائه می‌دهند خواستیم که خدمات رایگانی به استارتاپ‌های فینالیست ارائه کنند. سومین نوآوری در سومین دوره رقابت ایتوتکس پیچ هم برگزاری مرحله نهایی در قالب نبرد استارتاپی (Battel) است.

وی اضافه کرد: در دوره‌های گذشته تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله نهایی، به ارائه کار خود می‌پرداختند اما در این دوره آنها در حضور داوران و حضار دو به دو با هم مناظره کرده و منطق تجاری استارتاپ یکدیگر را به چالش خواهند کشید. بعد از آن تیم‌های برتر توسط داوران و حضار انتخاب خواهند شد.

دبیر نمایشگاه اینوتکس، به موضوع تعادل استان‌های توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته اشاره و تاکید کرد: یکی از اهداف مهم ما این است که بتوانیم پراکندگی لازم را در بین استان‌ها داشته باشیم و در این راستا از اکوسیستم بومی استان‌ها و فن‌بازارها کمک گرفته‌ایم‌.

دبیر نمایشگاه اینوتکس 2020 خاطرنشان کرد: در مرحله اول 100 استارتاپ و در دوره دوم 132 و امسال نیز پیش بینی شده که استارتاپ‌ها به 150 مورد برسد.

وی با بیان اینکه استارتا‌پ‌ها پس از شرکت در اینوتکس‌ پیچ در حوزه برندینگ 83 درصد، در حوزه فروش 50درصد و در حوزه جذب سرمایه 60 درصد، رشد داشته‌اند، گفت: ما بعد از برگزاری مسابقات هم با تیم‌های شرکت‌کننده در ارتباط هستیم و روند رشد و پیشرفت آنها را مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058289

وب گردی

وب گردی