برنامه اصلی دانشگاه آزاد، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه اصلی دانشگاه آزاد، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه ها است، حرکتی که در دانشگاه آزاد برای تبدیل به یک دانشگاه فناور شروع شده، یک حرکت نمادین نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روح‌‌‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در همایش اولین نمایشگاه شتاب‌دهنده‌های آزاد که در محل نمایشگاه دائمی اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: امروز شاهد آغاز اتفاقی متفاوت در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم؛ دانشگاه آزاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت های آموزش عالی کشور، اکوسیستم کاملی از نظام جامع آموزش عالی در کشور فعالیت دارد و ظرفیتی ملی محسوب می شود.

وی افزود: برنامه اصلی دانشگاه آزاد، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است؛ در واقع حرکتی که در دانشگاه آزاد برای تبدیل به یک دانشگاه فناور شروع شده، یک حرکت نمادین نیست.

فیروزآبادی ادامه داد: در تمام دنیا، مدارس، بیمارستان و بانک های خصوصی به دلیل چابکی که دارند، نسبت به نهادهای دولتی برتری دارند.‌ دانشگاه آزاد نیز به عنوان یک دانشگاه غیردولتی برنامه دارد تا سال ۱۴۰۴ انتخاب اول داوطلبان ورود به دانشگاه باشد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حرکت جدی به سمت دانشگاه فناور یکی از رویکردهای اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است؛ گستردگی واحدهای دانشگاهی در کل کشور، وجود ۱۵۰هزار تجهیز آزمایشگاهی بالقوه و زیرساخت های سرزمینی در حوزه های کشاورزی و دامداری، بخشی از ظرفیت های عظیم دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می شود.

وی گفت: بیشتر استادان دانشگاه آزاد در کنار تدریس، دارای یک کسب و کار هستند؛ در واقع افراد کارآفرینی در دانشگاه آزاد وجود دارند که علاقه مند به همکاری با دانشگاه هستند به همین دلیل، دانشجویان باید به حوزه کسب و کار وارد شوند و به درس خواندن آکادمیک محدود نشوند.

فیروزآبادی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید دانشگاهی برای حل نیازهای فناورانه مردم باشد؛ مردم باید تحولِ حوزه فناوری را در کسب و کار خود لمس کنند و دانشگاه آزاد به عنوان یک دانشگاه مردمی، می خواهد به سمت حل مشکلات مردم حرکت کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: تشکیل سراهای نوآوری با توجه به زیست بوم فناوری هر استان، اولین گام به سمت حل مشکلات مردم است؛ همچنین تاسیس بازار فناوری در کنار سرای نوآوری گام دیگری در این راستا محسوب می شود که با توجه به نیازهای هر استان به عنوان یکی از المان های سراهای نوآوری فعالیت خواهد داشت.

وی تاکید کرد: سرای نوآوری مانند یک دانشکده است که دارای دوره های شتاب دهی، رشد و پارک علم و فناوری، معادل با مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه نسل دوم است. هر سرای نوآوری دارای شتاب دهنده، مرکز رشد و پارک علم و فناوری مختص به خود خواهد بود.

فیروزآبادی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد به دنبال چابک سازی است و می خواهیم مراکز رشد با کمترین هزینه فعالیت داشته باشند؛ ما نمی خواهیم با بنگاه داری کسب درآمد کنیم بلکه می خواهیم دانشگاه آزاد به برندی در حوزه فناوری تبدیل شود. امیدواریم در دهه فجر سال آینده، نمایشگاه محصولات شتاب دهنده ها را برگزار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058934

وب گردی

وب گردی