مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 7 بهمن

«رسیدن مترو به واحد تهران شمال تا سال 1400،   آغاز ثبت‌نام دوره فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور و نتایج آزمون ملی دانش‌آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 7 بهمن به شرح زیر است:

نشانه‌های واقعی برای حذف کنکور دیده نمی‌شود

این عنوان روزنامه فرهیختگان، به مشخص شدن خط‌مشی ساماندهی آزمون سراسری تا سه ماه آینده می‌پردازد. 2 ساماندهی کنکور به دو مساله طی ماه‌های اخیر تقسیم شد؛ 1- پروژه حذف 6 ماهه کنکور و 2- ساماندهی سهمیه‌ها. اما در این بین اتفاقی که افتاد قابل‌توجه است؛ آبان‌ماه معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره آخرین وضعیت ساماندهی کنکور از حل و فصل 6 ماهه کنکور خبر داد.

او در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها درباره اینکه آیا امکان رسیدن به یک خط‌مشی و سیاست درباره ساماندهی کنکور در عرض 6 ماه وجود دارد، گفت: بله، ما می‌توانیم در عرض 6 ماه به یک خط‌مشی برسیم. بسیاری از کارها انجام شده است و ظرف دو تا سه هفته آینده کارگروه تشکیل می‌شود و بعد از کارگروه چند جلسه فشرده خواهیم داشت تا به سناریویی که می‌خواهیم برسیم سپس آن را برای تصویب به صحن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌بریم.» او حتی از وجود ایده‌هایی ازجمله برگزاری دو کنکور در سال برای کاهش استرس این آزمون گفت.از سوی دیگر عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری درباره ساماندهی کنکور نیز می‌گوید: «مسیری که درباره ساماندهی کنکور دنبال می‌کردیم، ادامه دارد. مطالعات کارشناسی درحال اتمام است و به‌تدریج در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی قرار می‌گیرد که با چه مکانیسمی کنکور را دنبال کنیم. کنکور هم جز مواردی است که در سطح سیاست کلان مصوبه شورا را نیاز دارد و در عوامل جزئی‌تر به تصویب مجلس نیاز است. برهمین اساس با ریاست مجلس و کمیسیون آموزش هماهنگی‌های لازم صورت گرفت تا این موضوع به نتیجه مطلوب برسد.

همچنین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در نظرسنجی «یک روزه» که به نظر می‌رسید مربوط به همین موضوع است، از کاربران «عام» خواسته بود نظرشان را درمورد مساله سربازی و کنکور اعلام کنند، موضوعی که«فرهیختگان» در شماره ۲۹۴۵ با عنوان «نظرسنجی از سر واکنی درباره سربازی!» به نقد آن پرداخت، در آن نظرسنجی براساس ادعای مسئولان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تنها 780 نفر شرکت کرده بودند که قطعا این جامعه آماری نمی‌توانست به ساماندهی کنکور «جهت» دهد.بعد از این نظرسنجی بود که معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور از رونمایی سیاست‌های ساماندهی کنکور تا پایان سال جاری خبر داد و اجرای آن را به شورای سنجش و پذیرش سپرد. از الان می‌توان پیش‌بینی کرد که این ساماندهی در شورای سنجش و پذیرش قطعا با گره‌های کوری همراه خواهد بود.

3 مورد بعدی سهمیه‌هاست که بلافاصله بعد از اعلام رسانه‌ای لایحه وزارتخانه‌های علوم و بهداشت آغاز شد. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که این لایحه ابتدا باید در این شورا ارائه شود و پس از کسب تاییدات لازم به صحن مجلس و «پاستور» خواهد رفت. معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد نقشه جامع علمی کشور در دی‌ماه سال جاری و در گفت‌وگویی با رسانه‌ها گفت: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت که این لایحه را برای سازمان سنجش آموزش کشور تهیه و به دولت ارسال کرده بودند، به این موضوع اشاره داشتند که بهتر است این لایحه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود. بنابراین دولت هم این لایحه را به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داد، ما قبلا روی ساماندهی کنکور کار می‌کردیم که درحال حاضر سهمیه‌های کنکور هم به آن اضافه شده و باید درباره آن «تدبیر» کنیم.» جالب است او در ادامه گفت: «ساماندهی سهمیه‌ها به امسال نمی‌رسد. داوطلبان و دانشجویان نگران امسال نباشند، چیزی تغییر نمی‌کند. ساماندهی سهمیه و کنکور را انجام داده و ابلاغ می‌کنیم.

به موازات این اظهارات، منصور کبگانیان عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادعای دیگری را مطرح می‌کند، او می‌گوید: این لایحه از سوی هیات‌دولت به دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شد، وی نیز آن را به من ارجاع داده است. به‌زودی نحوه ورود و بررسی شورا درباره لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی اعلام می‌شود. موضعی که اظهارات یک عضو دیگر در این شورا را نقض می‌کند که همین مساله با ابهامات زیادی همراه می‌شود و حتی وزیر علوم از اجرایی شدن ساماندهی سهمیه‌ها برای کنکور امسال خبر می‌دهد. منصور غلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه بیست‌ویکمین جشنواره جوان خوارزمی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر زمان اجرای لایحه‌ای که درخصوص ساماندهی سهمیه کنکور تدوین شده، گفت: این لایحه امسال به دولت ارائه شده و امیدواریم به سرعت از دولت به مجلس منتقل شود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امیدواریم این موضوع برای سال ۹۹ اجرایی شود، گفت: «اگر این لایحه تا قبل از ثبت‌نام کنکور 99 برسد، اجرایی می‌شود

البته این سردرگمی هنوز هم ادامه دارد، سعیدرضا عاملی اخیرا در یک نشست خبری گفته است که شاید طرح ساماندهی سهمیه‌ها تا کنکور 1400 هم نرسد! او در آن نشست در پاسخ به سوالی مبنی‌بر لغو مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در لایحه اخیر وزارت علوم و بهداشت که درخصوص ساماندهی سهمیه‌های مختلف آموزش عالی بود، گفت: درمتن این لایحه نوشته شده است که پیشنهاد می‌شود این لایحه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود. ولی در حوزه رسانه‌ای این‌گونه مطرح شد که لایحه به مجلس می‌رود. به‌طور حتم اگر این لایحه به مجلس برود، به کنکور ۹۹ که نمی‌رسد، به کنکور ۱۴۰۰ هم نخواهد رسید. به‌طور متوسط لایحه‌هایی به مجلس داده می‌شود که دو فوریت بگیرد، اگر دو فوریت نگیرد، می‌ماند. برخی مصوبات مربوط به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و برخی مربوط به مجلس است.

به هر حال آنچه از مواضع مسئولان آموزش عالی کشور برداشت می‌شود، یک نوع سردرگمی در ارائه یک راهکار اساسی برای غول کنکور و سهمیه‌ها وجود دارد. باید نشست و دید تا روزهای ‌باقی‌مانده سال آیا اتفاقی خاصی خواهد افتاد.

مترو تا سال 1400 به واحد تهران شمال می‌رسد

سرپرست سابق مرکز عمرانی املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی در این عنوان روزنامه فرهیختگان، از رسیدن مترو به واحد تهران شمال تا سال 1400 خبر داد. شاکری ابتدا با اشاره به اینکه در هفته جاری جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو درخصوص راه‌اندازی خطوط جدید مترو در برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است، افزود: الحمدلله در این جلسه دومین واحد بزرگ دانشگاهی سطح شهر تهران به خطوط مترو افزوده شد و ما در مذاکره‌ای که داشتیم، بحث توسعه خط4 مترو تهران را نیز با توجه به امکانات و جایگاه علمی دانشگاه آزاد اسلامی تا حدودی برعهده گرفتیم.

وی گفت: انتهای خط 4 مترو فعلا در ایستگاه شهید کلاهدوز قرار گرفته است. این خط از ایستگاه شهید کلاهدوز با طراحی‌های مختلف و با توجه به کریدوری که پیش‌بینی شده بود، از بین پنج گزینه‌ای که برای توسعه در اختیار شهرداری و شرکت بهره‌برداری مترو قرار داشت گزینه وصل شدن به واحد تهران شمال را برگزیده و در جلسه تصویب شد که ادامه خط4 از ایستگاه شهید کلاهدوز به‌سمت واحد تهران شمال ادامه پیدا کند.

سرپرست سابق مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی عنوان می‌کند: ادامه خط4 حدود 21 کیلومتر است و شامل سه فاز خواهد بود که فاز نخست 4.7 دهم کیلومتر از ایستگاه شهید کلاهدوز تا تقاطع با بزرگراه شهید باقری، فاز دوم از تقاطع شهید باقری تا فلکه سوم تهرانپارس و فاز سوم از فلکه سوم تهرانپارس تا چهار کیلومتر بعد به واحد تهران شمال می‌رسد. از سوی دیگر توسعه خط4 در این 21 کیلومتر با دو خط مترو تهران یعنی خط 10 در فلکه سوم تهرانپارس و خط سریع پرند - ورامین هم تقاطع خواهد داشت و علاوه‌بر خط4 با این دو خط نیز در زمان احداث قابل‌اتصال است که استفاده‌کنندگان از آن شرایط بهتری را برای جابه‌جایی خواهند داشت.

شاکری در ادامه گفت: پیش‌بینی شده این 21 کیلومتر تا سال 1400 به بهره‌برداری برسد و علاوه‌بر پوشش مردمی در منطقه شمال شرق تهران دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال را نیز شامل می‌شود.

وی درباره وضعیت مترو در مسیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات افزود: ما غیر از واحد تهران شمال پیگیر وضعیت رسیدن مترو به واحد علوم‌وتحقیقات نیز هستیم که در ادامه خط7 از میدان کتاب و جنت‌آباد، واحد علوم‌وتحقیقات و مجتمع نیایش نیز در بحث توسعه خط7 قرار دارند و از آن بهره‌مند می‌شوند که در آنجا حدود چهار کیلومتر توسعه نیاز است تا به واحد علوم‌وتحقیقات برسد که در جلسات مشترک با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو عنوان شد کار اجرایی آن با مترو باشد و ما نیز مشغول جانمایی برای ایستگاه در آن نقطه هستیم.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 7 بهمن به شرح زیر است:

آغاز ثبت‌نام دوره فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، ثبت‌نام پذیرفته شدگان در آزمون دوره های فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور از امروز دوشنبه 7 بهمن ماه 98 آغاز و تا 13 بهمن ادامه خواهد داشت.

ثبت‌نام داوطلبانی که اسامی آنان به عنوان پذیرفته شده نهایی آزمون ورودی دوره‌های فراگیر تحصیلات تکمیلی (دانش پذیری کارشناسی ارشد) دانشگاه پیام‌نور بهمن ماه (نوبت بیستم) اعلام شده، از امروز دوشنبه 7 بهمن تا یکشنبه 13 بهمن 98 فرصت دارند از طریق سامانه آموزشی گلستان ثبت‌نام کنند.

پذیرفته شدگان باید تصویر مدارک ذیل را با فرم jpg یا jpeg و حجم هر تصویر حداکثر 250 کیلوبایت تهیه و در روز ثبت نام در سامانه گلستان بارگذاری کنند. مدارک مورد شامل اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه (دو برگ)، اصل و تصویر کارت ملی، 6 قطعه عکس 4×3 جدید تمام رخ با زمینه روشن تهیه شده در سال جاری و پشت نویسی شده، اصل مدرک کارشناسی و ارائه اصل مدرک کارشناسی ناپیوسته است.

پذیرفته شدگانی که به دلایلی قادر به ارائه اصل مدرک کارشناسی (لیسانس) نیستند؛ لازم است اصل گواهی دانش‌آموختگی تأیید شده توسط دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل اخذ کارشناسی (لیسانس) را ارائه کنند که در آن عبارت زیر قید شده باشد.

اشتغال به تحصیل نامبرده مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ویا شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، طلاب و فضلاء حوزه علمی که بر اساس مدارک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قم و مشهد دوره سطح دو را با موفقیت گذرانده‌اند، همانند دارندگان مدارک کارشناسی می‌توانند در رشته‌های علوم انسانی این دوره تحصیل کنند. همچنین مدرک مشخص کننده وضعیت نظام وظیفه (ویژه آقایان) و تاییدیه سهمیه فقط برای استفاده کنندگان از سهمیه نیز باید ارائه شود.

لینک کارنامه تمام داوطلبان شرکت کننده در آزمون در ذیل این خبر درج شده لذا داوطلبان پس از رؤیت کارنامه نتیجه خود و در صورت هر گونه سوال می‌بایست منحصراً از طریق سیستم ارسال درخواست الکترونیکی سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کرده و از مراجعه حضوری جداً خودداری کنند.

نتایج آزمون ملی دانش‌آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور اعلام شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، نتایج مرحله نظری دوازدهمین آزمون ملی دانش‌آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور منتشر شد.، پذیرفته شدگان مرحله اول (نظری) برای شرکت در مرحله دوم آزمون (عملی) باید از شنبه 12 بهمن ماه به سایت اینترنتی پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کنند. آزمون دروس اختصاصی دوازدهمین آزمون ملی دانش‌آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور پنجم دی ماه برگزار شد.

مرحله نظری آزمون شامل دو بخش علوم پایه و دروس اختصاصی است که سهم نمره علوم پایه 25 درصد و سهم نمره دروس اختصاصی 75 درصد از نمره کل است. مرحله نظری آزمون دو نوبت در سال برگزار می شود. یک نوبت همزمان با آزمون پذیرش دستیار داخل و نوبت دوم در سه ماهه سوم همان سال بر اساس جدول زمان بندی اعلام شده توسط مرکز سنجش است.

مرحله عملی آزمون نیز شامل بخش های پره کلینیک، کلینیک و درمان جامع (ارائه خدمات) است.طرح سؤالات مرحله نظری آزمون به صورت متمرکز و برگزاری آزمون ها در دانشگاه های علوم پزشکی منتخب و با نظارت مستقیم مدیریت های معاونت آموزشی (دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، مرکز خدمات آموزشی و مرکز سنجش آموزش پزشکی) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059342

وب گردی

وب گردی