توزیع ماسک و ژل ضد عفونی کننده در داروخانه‌ها

 رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ماسک یک لایه، دولایه و پارچه‌ای و ژل ضدعفونی به اندازه کافی در داروخانه‌ها توزیع شده و کمبودی وجود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدرضا شانه ساز در ستاد هدایت و راهبری غذا و دارو در بحران کرونا گفت: تا قبل از بحران کرونا، تولید ماسک و مواد ضدعفونی نیاز کشور را تامین می‌کرد و حتی فرصت و امکان صادرات هم داشتیم، اما با افزایش ناگهانی تقاضا بعد از بحران کرونا با کمبود شدید این اقلام مواجه شدیم و ظرفیت‌های تولیدی پاسخگوی نیاز کشور نبود.

وی گفت: با گذشت حدود چهار هفته از شروع بحران کرونا در کشور اکنون کمبود بسیاری از اقلام مصرفی مانند ماسک و ژل ضدعفونی کننده تا حد زیادی بر طرف شده است و این در حالی است که بی سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه کشور ما اعمال شده است با این حال وضع ایران در تهیه اقلام محافظتی در بحران جهانی کرونا از کشور‌های دیگر به هیچ وجه بدتر نیست.

واردات ۴۸ساعته ماسک و اقلام محافظتی

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بخش عمده نیاز کشور به ماسک و مواد ضدعفونی از ظرفیت تولید داخل تامین شد، اما از ظرفیت واردات نیز غافل نبودیم و به همین علت تعرفه واردات گمرکی این اقلام در حد صفر شد و اکنون با حذف تشریفات زمان ثبت سفارش و ورود این اقلام به کشور گاهی به ۴۸ ساعت رسیده است که یک رکورد بی نظیر است و فقط کنترل‌های لازم برای حفظ سلامت این اقلام در سازمان غذا و دارو انجام می‌شود و وزارت راه، گمرگ و وزارت صنعت نهایت همکاری را در این زمینه دارند.

وی گفت: ظرفیت تولید الکل در کشور اکنون از ۱۷۰ هزار لیتر به ۴۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است البته در این مدت از بخشی از ذخایر استراتژیک هم استفاده شد و به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز تفویض اختیار شد که مجوز تولید الکل و مواد ضدعفونی را در استان صادر کنند، اما توزیع این اقلام به صورت کشوری و با همکاری شرکت‌های پخش رسمی انجام می‌شود تا توزیع متوازنی داشته باشیم.

فرمانده ستاد هدایت و راهبری غذا و دارو در بحران کرونا افزود: در مورد تامین دارو‌های مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا نیز اکنون با بازنگری پروتکل علمی این دارو‌ها ۴ یا ۵ قلم دارو برای این بیماران با تشخیص پزشکان معتمد در داروخانه‌های منتخب سازمان غذا و دارو توزیع می‌شود و در اختیار بیماران سرپایی نیز قرار می‌گیرد.

وی گفت: البته یکی از این دارو‌ها که داروی تامیفلو بود و در گذشته پنج میلیون و ۴۰۰ هزار دوز تولید و واردات داشت و در یک ماه گذشته مصرف آن ۵ برابر شده بود از پروتکل درمان کرونا خارج شد. از آذر تا چند روز گذشته ۵۳۰ هزار بیمار از این دارو استفاده کردند که در بسیاری از موارد تجویز این دارو درست نبود به همین علت از پروتکل درمان کرونا حذف شد.

ماسک تامین شد

ابوالحسن گرجی قائم مقام رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این نشست گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که استفاده از ماسک برای افراد غیر بیمار ضرورت ندارد و فقط کادر درمانی و افراد بیمار باید از ماسک استفاده کنند بنابراین بیشتر تقاضای بازار برای ماسک تقاضای القایی است با این حال ماسک‌های یک لایه و دولایه و ماسک‌های پارچه‌ای قابل شست و شو از دیروز در داروخانه‌های کشور توزیع شده و همه مردم می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها این اقلام را تهیه کنند.

وی افزود: ماسک‌های یک لایه یا دولایه را می‌توان با استفاده از یک دستمال کاغذی استفاده کرد. این ماسک‌ها در بسته‌های ۱۰ تایی و ۲۰ تایی در داروخانه‌ها توزیع شده و حدود یک میلیون بسته توزیع شده است. هدف از توزیع این ماسک‌ها این است که تقاضا برای ماسک‌های سه لایه کم شود. این ماسک‌ها در اختیار بیماران و کادر درمانی قرار گیرد.

گرجی گفت: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک سه لایه نیز در کشور تولید و وارد شده است که در اختیار بیماران و افراد مشکوک به بیماری که در خط مقدم مبارزه با این ویروس هستند قرار می‌گیرد.

وی افزود: ماسک‌های سه لایه برای چند ساعت قابل استفاده است و باید عوض شود، چون خودش می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد. برای کادر درمانی استفاده از ماسک N ۹۵ بهتر است، چون مدت زمان بیشتری قابل استفاده است، تولید این ماسک نیز به تولید روزانه ۱۰۰ هزار قلم رسیده است که با توزیع آن نیاز کادر درمانی تا حد زیادی بر طرف می‌شود.

جانشین رئیس ستاد مدیریت و راهبری غذا و دارو در بحران کرونا ادامه داد: تولید ژل در کشور نیز به میزان کافی رسیده و بازار در حال اشباع است، شرکت‌های الکل سازی نیز تولید الکل از ۱۶۰ هزار لیتر به ۴۰۰ هزار لیتر رسانده اند و نیاز تولیدکنندگان ژل را تامین کرده اند.

حسین صفوی، مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز در این نشست گفت: میزان تولید ماسک در کشور قبل از بحران کرونا روزانه ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار بود که در‌ی ک شیفت کاری تولید می‌شد این میزان عملا برای رفع نیاز مراکز درمانی کفایت می‌کند. البته اکنون با توجه به نیاز کشور ظرفیت تولید این ماسک‌ها افزایش پیدا کرد و تولید ماسک‌های پارچه‌ای هم به آن اضافه شد.

وی گفت: میزان ماسک‌های سه لایه‌ای که از تولید داخل و منابع اهدایی در اختیار سازمان غذا و داروست به سه میلیون ماسک رسیده است که علاوه بر مراکز درمانی بخشی از آن در داروخانه‌ها نیز تولید می‌شود البته قرار است یک محموله ۲۰ میلیونی از این ماسک در برنامه‌های آتی وارد شود که در این صورت کمبود این ماسک نیز بر طرف می‌شود.

صفوی افزود: واردات ماسک سه لایه با حجم بالا را در برنامه داریم که در این صورت به وفور این ماسک در داروخانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: میزان مکشوفات ماسک هم بین ۳ تا میلیون بوده است که عملا برای مصرف چند روز است. میزان ماسک N ۹۵ اهدایی به کشور نیز حدود ۲۰۶ هزار قلم است که فقط نیاز یک روز مراکز درمانی را پوشش می‌دهد.

توزیع دستکش در مراکز درمانی

وی گفت: در مورد دستکش نیز، چون مواد اولیه دستکش لاتکس وارداتی است به منابع خارجی نیاز داریم. طی یک هفته گذشته ۲۰۰ هزار جفت دستکش لاتکس و دو میلیون جفت دستکش جراحی در مراکز درمانی توزیع شد. برای مصارف عمومی نیز دستکش‌های ساده تری وجود دارد که در داروخانه‌ها در بسته‌های ۱۰ تایی توزیع شده و در اختیار مردم است.

غلامحسین مهرعلیان، مدیر کل دارو و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز گفت: در یک ماه گذشته علاوه بر دارو‌های درمان کرونا، مصرف سرم، مسکن‌ها و دارو‌های ایمنی مثل IVIG چندین برابر شده است و سازمان غذا و دارو این دارو‌ها را متناسب با پروتکل علمی درمان کرونا در بازار تامین می‌کند.

توزیع دارو‌های کرونا در داروخانه‌ها گفت: دارو‌های درمان کرونا که حدود ۴ یا ۵ قلم است در داروخانه‌های منتخب معرفی شده سازمان غذا و دارو برای بیمران خفیف و سرپایی هم موجود است و با نسخه پزشکان معتمد وزارت بهداشت توزیع می‌شود.

مهرعلیان افزود: میزان تولید الکل برای تولید ژل و مواد ضدعفونی نیز در کشور افزایش یافته و به ۲۵۰ هزارلیتر رسیده است. حدود ۱۵۰ هزار لیتر هم ذخیره استراتژیک داریم. ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر از این الکل برای تولید ژل‌های توزیعی در داروخانه‌ها مصرف می‌شود. ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر دیگر برای تولید محلول‌های ضدعفونی مورد استفاده از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است و ۳۰ هزار لیتر هم برای تولدی دارو در اختیار کارخانه‌های داروسازی قرار می‌گیرد.

مدیر کل نظارت بر دارو و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در هفته پایانی اسفند ۲۰مجوز تولید الکل صادر شد و اکنون کمبود الکل برای تولید مواد ضدعفونی نداریم. میزان تولید ژل هم به اندازه اشباع بازار در داروخانه‌ها رسیده است و هر کسی به داروخانه مراجعه کند ۳ یا ۴ نوع ژل برای خرید به او پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد: مراکز درمانی نیز کمبود محلول ضدعفونی ندارند البته میزان صرف این مراکز نسبت به گذشته سه تا پنج برابر شده است و فعلا محول ضدعفونی در داروخانه‌ها زیاد نیست.

مهرعلیان گفت: ورود الکل‌های تولید شده به بازار سیاه صحت ندارد و اگر هم باشد در حد لیتر است و حجم بالایی ندارد. علت گلایه شرکت‌های تولید مواد ضدعفونی از کمبود الکل میزان پایین تولید بود که با افزایش تولید و حتی واردات الکل این کمبود بر طرف شد. تولید ژل و محلول ضدعفونی در کارخانه‌های آب معدنی نیز کذب است و صحت ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064247

وب گردی

وب گردی