چشم ها چگونه خود را تمیز می‌کنند؟

تحقیقات جدید دانشمندان روی موش‌ها نشان داد که چشم‌ها به همان روش مغز خود را تمیز می‌کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان دریافته‌اند که به نظر می‌رسد چشم‌ها و مغز موجود در جوندگان از سیستم‌های زهکشی مشابهی برای تمیز کردن خود استفاده می‌کنند و ممکن است این مورد برای بدن انسان نیز صادق باشد.

می‌دانیم که مغزها از شبکه ریز لوله‌هایی موسوم به سیستم گلیماتیک مانند سیستم لنفاوی (که زباله‌ها را از بقیه بدن پاک می‌کند) استفاده می‌کنند.

آزمایش‌های جدید روی موش‌ها نشان می‌دهد که ساختارهای پشت چشمشان مانند عصب بینایی و شبکیه مانند سیستم گلیماتیک عمل می‌کنند. در غیاب رگ‌های لنفاوی استاندارد، آنها زباله را از طریق شبکه شبیه به شبکه مغز دور می‌کنند.

محققان در مقاله خود می نویسند: «ساختارهای داخلی چشم مشابه مغز داخل جمجمه و در یک فضای محدود قرار دارند و این امر مستلزم کنترل شدید هموستاز مایع است. تجزیه و تحلیل ما شواهدی از وجود یک سیستم در چشم است که پیامدهایی برای درک ما از سلامت چشم و بیماری دارد.»

یکی از مشاغل مهم سیستم دفع زباله مغز پاک کردن پروتئین های سمی آمیلوئید بتا است که با پیشرفت بیماری آلزایمر همراه بوده است.

محققان برای دیدن اینکه چشم چطور زباله‌ها را از بین می برد به چشم موش‌های آزمایشگاهی پروتئین‌های بتا آمیلوئید تزریق کردند. ردیابی بعدی خاموش کردن این پروتئین‌ها از طریق کانال‌های تخصصی در عصب بینایی (که وظیفه انتقال داده های بصری به مغز را داشت) نشان می‌دهد. چند ساعت پس از تزریق، اثری از پروتئین ها مشاهده نشد.

بسیاری از ما نسبتاً با سیستم لنفاوی آشنا هستیم. این سیستم تعدادی نقش را بر عهده دارد. یکی از آنها پاک کردن زباله‌های متابولیکی از شکاف بین سلول‌ها است که به آن فضای بینابینی یا میان نهاده گفته می‌شود.

سیستم گلیماتیک مغز در شب کار می کند و به همین دلیل خواب بسیار مهم است. اصطلاح گلیمفاتیک توسط مارکن ندرگارد، یک متخصص علوم اعصاب دانمارکی کشف شد که توانست این سیستم را کشف کند. این نام به سلول‌های گلیال ارجاع می‌شود که برای این سیستم دفع زباله ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1067966

وب گردی

وب گردی