دستفروشی روی نقطه مرزی!/ ترفند تازه‌ فروشندگان دوره‌گرد  سه راه آذری

دستفروشی در شب، از شغل‌های غیر‌رسمی رایج در برخی محله‌های منطقه است که اغلب در محله‌های برخوردار از بازارچه‌های محلی یا گذرگاه‌های پر‌ تردد دیده می‌شود. ساماندهی فعالیت‌های افراد شاغل در این بخش هم معمولاً از سوی مسئولان شهری صورت می‌گیرد اما در برخی موارد نوع رویکرد فروشندگان دوره‌گرد باعث می‌شود آن‌طور که باید و شاید، نشود بر فعالیت این افراد نظارت داشت و آنها از این مسئله بهره‌‌برده و به فعالیت‌های غیر‌رسمی خود ادامه می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از همشهری محله نمونه روشن این مسئله، فعالیت فروشندگان دوره‌گرد محله آذری در میدان شمشیری است که برای گریز از مدار قانون به نقطه‌ای که وضع قانونی دقیق و مشخصی ندارد هجوم می‌برند تا به این شکل برای مدتی هم که شده دور از دایره ضوابط و قوانین به فعالیت خود ادامه دهند آنها دقیقاً روی خط مرزی ۲ منطقه ۱۷ و ۹ دستفروشی می‌کنند تا شامل ساماندهی مشاغل در هیچ‌کدام از این ۲ منطقه نشوند.

جمعیت وسوسه‌انگیز برای دستفروش‌ها
محله آذری از بخش‌های قدیمی منطقه است که تراکم جمعیتی بالایی دارد. در این محله بسیاری از مناسبات اجتماعی وامدار سنت‌های قدیمی است که در آن ضوابط جدید زندگی شهری چندان جدی گرفته نمی‌شود. نمونه‌اش حضور نسبتاً دائمی فروشندگان دوره‌گرد در کوچه‌ها و خیابان‌های این محله است که با وجود هشدارهای مسئولان شهری که خواستار ساماندهی انواع مشاغل غیر‌رسمی مانند دستفروشی هستند، اما افرادی زیادی به همان شیوه قدیمی که سال‌ها پیش مرسوم بوده به دستفروشی در مکان‌های عمومی از جمله معابر پر‌‌ تردد و میدان‌های مرکزی محله اقدام می‌کنند و از جمله دستفروشی روی خط مرزی مناطق که حالت سیار دارد و تا حدودی آنها را از ساماندهی مشاغل غیر‌رسمی دور نگه می‌دارد. عزت‌الله‌بیگدلی، از اهالی قدیمی میدان شمشیری که در یکی از گاراژهای نزدیک میدان شمشیری به مکانیکی مشغول است در این‌باره می‌گوید: «حضور دستفروش‌ها در این میدان به سال‌ها دور برمی‌گردد که البته آن موقع تعدادشان کم بود اما حالا زیاد شده است. مأموران شهرداری معمولاً برای ساماندهی این افراد می‌آیند و تا به حال هم عده زیادی از دستفروش‌ها را به بازارهای محلی راهنمایی و ساماندهی کرده‌اند اما برخی از این دستفروش‌ها سماجت می‌کنند که در این محل حضور داشته باشند، شاید به خاطر جمعیت بالایی که در طول شبانه‌روز در این محل‌‌ تردد می‌کنند.»

چرخ‌های سیال بین 2 منطقه
اوج حضور فروشندگان دوره‌گرد در میدان شمشیری در ساعات پایانی شب است. آنها در این ساعات از میدان شمشیری که همچنان شاهد حضور رهگذران است برای کاسبی خود سود می‌برند. بیگدلی می‌گوید: «میدان شمشیری به خاطر اینکه گذرگاه مهمی در جنوب غرب تهران است و بسیاری از شهروندان برای رسیدن به منزل یا محل کار خود از آن عبور می‌کنند برای فروشندگان دوره‌گرد که حاضر می‌شوند در ساعات پایانی شب نیز همچنان به فعالیت خود ادامه دهند محل کسب مناسبی است که آنها می‌خواهند تا آنجا که امکان دارد از این موقعیت استفاده کنند. برای همین به‌ترفندهایی روی می‌آورند که مانع از جمع‌آوری و ساماندهی آنها از طرف شهرداری می‌شود.» به گفته این هم‌محله‌ای قدیمی، فروشندگان دوره‌گرد میدان شمشیری هر کدام یک چرخ‌دستی دارند که همین چرخ‌های روان! به سیال بودن شغل آنها کمک می‌کند. به محض آمدن مأموران شهرداری منطقه 17، فروشندگان دوره‌گرد چرخ‌های دستی خود را به سمت محدوده منطقه 9 که هم مرز منطقه 17 است هل می‌دهند و موقع آمدن مأموران شهرداری منطقه 9 بر عکس این کار را انجام می‌دهند.»

لطفاً عکس نگیرید!
فروشندگان دوره‌گرد میدان شمشیری احساس خوبی نسبت به حضور خبرنگاران ندارند. چند بار تمرین می‌کنم به نوعی سر صحبت را با یکی از آنها باز کنم و از چند و چون کارشان بپرسم اما هر بار سعی می‌کنند طفره بروند و راجع به کارشان حرفی نزنند. نمی‌خواهند کسی درباره شغل‌شان از آنها بپرسد. شاید به این دلیل که می‌دانند کارشان غیر‌رسمی است و اگر جایی مطرح شود پای ضوابط و قوانین هم به وسط کشیده می‌شود، آن وقت باید پاسخگوی‌کاری باشند که در دایره ضوابط و قوانین نمی‌گنجد. برای همین سکوت را ترجیح می‌دهند. با استفاده از تاریکی شب، در گوشه‌ای می‌ایستم تا عکسی از یک بساط دستفروشی تهیه کنم که ضمیمه گزارشم باشد اما به محض اینکه فلاش دوربین نور را به سمت بساط فروشنده دوره‌گرد پرتاب می‌کند، مرد دستفروش متوجه دوربین و حضورم در گوشه میدان می‌شود. بلافاصله با گام‌های بلند که شبیه دویدن است به سمتم می‌آید. می‌گوید: «لطفاً عکس نگیر! ‌» بعد به سمت دوربین سرک می‌کشد و می‌گوید: «‌اونی را هم که گرفتی لطفاً پاک‌کن.» می‌خواهم به او توضیح دهم که عکس گرفتن من مشکلی برایش درست نمی‌کند اما نمی‌گویم.
می‌گویم: «‌باشد، اگر راضی نباشی پاک می‌کنم.»رفتارش نشان می‌دهد که هنوز اضطراب دارد.
می گوید: «‌من می‌دانم کارم غیر‌قانونی است اما چاره‌ای ندارم. اگر این عکس را پاک نکنی برای من دردسر می‌شود! خواهش می‌کنم پاک‌کن.» احساس می‌کنم در این ساعت از شب که مرد جوان به خاطر تهیه یک عکس از بساط دستفروشی شبانه‌اش، آینده شغلی خود را در خطر می‌بیند، اگر بیش از این در پاک کردن عکسی که از چرخ‌دستی او گرفته‌ام مقاومت کنم ممکن است او رفتارهای به مراتب خشن‌تری از خود نشان دهد، کوتاه می‌آیم و در مقابل چشم‌های مضطربش عکس را پاک می‌کنم. مرد جوان دستفروش که انگار نفس راحتی کشیده باشد تشکر می‌کند و به سمت چرخ‌دستی‌اش می‌رود.

پاسخ مسئول شهردار ناحیه یک:
مالکیت پلاکی جنوب میدان شمشیری با شهرداری منطقه 17 است

برای پیگیری موضوع سراغ ایمان بهاری، شهردار ناحیه یک رفتیم و از او پرسیدیم، با توجه به فعالیت فروشندگان دوره‌گرد در میدان شمشیری که تا پاسی از شب هم در این محل حضور دارند، تا به حال چه اقداماتی برای ساماندهی آنها از سوی شهرداری ناحیه یک صورت گرفته است. بهاری در پاسخ می‌گوید: «با توجه به موقعیت جغرافیایی میدان شمشیری که مرز 2 منطقه 17 و 9 محسوب می‌شود و اینکه فقط مالکیت پلاکی ضلع جنوبی این میدان با شهرداری منطقه 17 است، شهرداری منطقه مجاز به فعالیت در محدوده خود است و در این زمینه اقدامات ساماندهی انجام می‌شود اما در خارج از محدوده منطقه ما فعالیت نداریم.»

105105

کد خبر: 563410

وب گردی

وب گردی