اشرفی اصفهانی: نباید نگران رد صلاحیت‌ها بود/آقای روحانی محکم ایستاده است

محمد اشرفی اصفهانی گفت: آقای روحانی بسیار محکم برای حل و فصل ماجرای رد صلاحیت‌ها ایستاده و تا آنجایی که اطلاع دارم فهرستی از برخی اسامی را خدمت مقام معظم رهبری برده‌اند تا حکم حکومتی بگیرند واین مساله را حل کنند، از همین رو نباید خیلی نگران بود.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه اعتماد نوشت:نشست شورای‌ عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آذری زبان روز گذشته با حضور و سخنرانی اعضای این شورا برگزار شد. محمد اشرفی اصفهانی و ابوالفضل شکوری طی سخنانی از عملکرد هیات‌های نظارت شورای نگهبان درباره رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان انتقاد کرده و خواستار بازنگری در این موضوع شدند.

پس از پایان این نشست حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی کوتاه از تهیه فهرستی از رد صلاحیت شده‌ها توسط حسن روحانی برای رایزنی با مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: با خوش‌بینی تمام امیدواریم شورای نگهبان اقدام هیات‌های نظارت را بازبینی کند و وضعیت کاندیداهای انتخابات این‌گونه باقی نماند. وی افزود: قطعا فقهای شورای نگهبان به این مساله رسیدگی خواهند کرد چرا که اتفاق فوق با تدبیر مقام معظم رهبری برای زمینه‌سازی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات در تضاد است.

اشرفی اصفهانی در ادامه گفت: آقای روحانی بسیار محکم برای حل و فصل ماجرای رد صلاحیت‌ها ایستاده و تا آنجایی که اطلاع دارم فهرستی از برخی اسامی را خدمت مقام معظم رهبری برده‌اند تا حکم حکومتی بگیرند واین مساله را حل کنند، از همین رو نباید خیلی نگران بود.

وی در توضیح چگونگی فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت اظهار کرد: بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت چند مرحله دارد. افرادی را که هیات نظارت استان‌ها رد صلاحیت کرده به هیات نظارت مرکزی برای بررسی خواهند رفت، از آنجا به شورای نگهبان می‌رود و قطعا وضعیت ردصلاحیت‌ها این‌گونه باقی نخواهد ماند. وی افزود: به هر حال در هر دوره‌ای اصلاح‌طلبان با مساله ردصلاحیت‌ها مواجه بودند و نهایتا در آخر خط که حقوقدانان و فقها هستند مسائل را حل می‌کنند.

اشرفی اصفهانی اعلام کرد: ٩٠ درصد کاندیداهای اصلاح‌طلب را به اتهام عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت کرده‌اند.

محمد اشرفی اصفهانی، رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری طی سخنانی در نشست شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آذری زبان با انتقاد از رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان گفت، اتفاقی که در ماجرای بررسی صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب افتاده بسیار نادر و غم‌انگیز است.

وی با تاکید بر اینکه اگر مردم نتوانند نامزدهای خود را در انتخابات ببینند برای حضور در پای صندوق‌های رای با تردید مواجه خواهند شد، تصریح کرد: متاسفانه امروز می‌بینیم به بسیاری از اصلاح‌طلبان انگ زده شده که اعتقادی به اسلام ندارند.

اشرفی اصفهانی با تاکید بر اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم تقریبا نیمی از کشور اصلاح‌طلب هستند، اظهار کرد: متاسفانه ٩٩درصد کاندیداهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده‌اند و در میان این ٣٠ نفری هم که صلاحیت‌شان تایید شده چهره‌های شاخص بسیار کم است.

وی افزود: علت ردصلاحیت من را عدم پایبندی به اسلام مطرح می‌کنند. در حالی که حداقل ٥٠ سال بنده امام جماعت بوده‌ام و این عمامه را آیت‌الله بروجردی در سال ٣٨ بر سر من گذاشته است. وی تصریح کرد: بنده به فشار رییس دولت اصلاحات و آقای هاشمی به عرصه انتخابات مجلس آمدم و از نتیجه آن بسیار متعجب شده‌ام.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه "در گزارش آژانس همه مسایل باقیمانده گذشته پایان یافته اعلام و گفته شد طی 12 سال به مدرکی که بتواند ثابت کند ایران از مواد هسته‌ای در مسیر نظامی استفاده کرده، بدست نیامده است"، خاطر نشان کرد: در تاریخ سازمان ملل متحد پرونده هیچ کشوری را در چارچوب موارد 41 و 42 فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد به شورای امنیت نبرده‌اند، مگر آنکه یا آن حکومت و کشور را سرنگون و یا جنگی را بر آن تحمیل کرده و در نهایت وادار به تسلیم کرده باشند. جمهوری اسلامی ایران در این عرصه تنها نمونه استثنایی است.
دکتر روحانی با بیان اینکه امروز در آغاز مسیری دشوار قرار داریم، گفت: اقتصاد ایران همانند جوان و انسان بی‌گناهی است که 12 سال در زندان، با غل و زنجیر نابحق و نابجا نگه داشته شده است.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه با تلاش‌هایی که تا امروز به انجام رسیده، زنجیرها گسسته و درهای این زندان گشوده شده است، افزود: کارسخت و دشواری از امروز آغاز شده است چرا که ما از اقتصادی که 12 سال تحرک نداشته انتظار داریم در میدان رقابت حاضر شده و با آنهایی که هیچوقت زندان و زنجیر ندیده‌اند، رقابت کند.
دکتر روحانی با بیان اینکه مطمئناً اگر همه به وظیفه خودمان عمل کنیم، این زندان برای همیشه ویران شده و آن زنجیرها به چاهی عمیق افکنده شده و در دسترس نخواهد بود، اظهار داشت: اقتصاد ایران به زودی می‌تواند به صحنه رقابت بیاید و به عنوان یک اقتصاد نوظهور در دنیای امروز در جمع باشگاه ها و لیگ اقتصادهای نوظهور حضور یابد.
رییس جمهوری با بیان اینکه" امروز تحریم ها رفته و تا رسیدن به توسعه مسیری طولانی در پیش داریم و باید برای ساختن و آبادانی ایران عزیز همه دست در دست هم دهیم"، ادامه داد: دولت به تنهایی نمی تواند در این مسیر حرکت کند بلکه برای رسیدن به توسعه باید همه آحاد ملت به صحنه بیایند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز در همه ارکان کشور بر اینکه ساماندهی اقتصاد، مهمترین هدف ملی است، تردیدی وجود ندارد، گفت: اینکه رهبری معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تأکید مداوم دارند و مجلس بر آن اصرار می‌کند و دولت برای اجرای آن ستاد تشکیل می دهد، به این معنا است که امروز اقتصاد مساله بسیار مهم است چراکه رونق اقتصاد، قدرت، استقلال و اشتغال به همراه دارد و امروز مساله اصلی ما در کشور رفع کامل رکود، رونق و اشتغال است.
رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات ناشی از تحریم ها برای بانک های کشور و برطرف شدن مسایل مربوط به بدهکاران و طلبکاران ، افزود: امروز دولت خود در سرلیست بدهکاران است در حالی که دولت بدهکار بدحساب، باید به دولت خوش حساب تبدیل شود.
دکتر روحانی یکی از برنامه‌های دولت در برنامه 5 ساله را در راستای حل مسأله بدهکاری و طلبکاری دولت با بخش خصوصی و پیمانکارها و بانکها برشمرد و خاطرنشان کرد: این معضل باید از پیش پا برداشته شود و پیش بینی‌ها واقدامات لازم برای این کار در بودجه سال 95 لحاظ شده است.
رییس جمهوری با بیان اینکه کشور ما با مشکلات فراوانی از جمله مشکل زیست محیطی مواجه است که با شعار دادن و تنها دعا کردن حل نمی‌شود، اظهار داشت: خداوند دعا را زمانی مستجاب می‌کند که ما تمامی تلاشمان را بکارگرفته باشیم؛ حل مشکلات زیست محیطی در گرو اصلاح صنعت و بکار گیری سوخت استاندارد است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه "تا زمانی که اقتصاد در دست دولت است و بخش خصوصی رقابتی و غیررانتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم مسایل اقتصادی را حل و فصل کنیم"، گفت: امروز درشرایطی هستیم که امکانات داخلی برای ایجاد تقاضای کافی، حرکت سریع اقتصادی و رونق اقتصادی در سال جاری و سال های نزدیک پیش روی ما با امکانات داخلی وجود ندارد و نمی‌توانیم حرکت را به وجود بیاوریم.
رییس جمهوری ادامه داد: متأسفانه در سالهای آخر دهه هشتاد که بیشترین درآمد ارزی را در تاریخ ایران داشتیم میزان واردات افزایش یافت در حالی که در همین دوران اشتغال خالص ما صفر بوده است.
رییس جمهوری در ادامه مشکل بیکاری و تلاش برای اشتغال پایدار را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز یکی از بزرگترین مسایل کشور اشتغال جوانان است و ارقام بیکاری جوانان تحصیلکرده تکان دهنده است و برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری راهی جز رونق اقتصادی نیست.
دکتر روحانی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم برای جوان بیکار اشتغال ایجاد کنیم به یک رشد اقتصادی 8 درصدی نیاز داریم و اگر بخواهیم رشد 8 درصدی داشته باشیم و تمام امکانات داخلی به میدان بیایند به سالانه حدود 50 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی نیاز داریم و کارآفرینان و بخش خصوصی کشور باید سرمایه خارجی را جذب کند و دولت هم باید به سهم خود، سرمایه و تکنولوژی بیاورد.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: باید برای محصولات تولیدی ایران اسلامی، بازارهای جدید جستجو کنیم و اگر می‌خواهیم با دنیا رقابت کنیم باید تکنولوژی جدید را به کشور منتقل کنیم و تکنولوژی نو هم بدون سرمایه امکان پذیر نیست.
دکتر روحانی گقت در برنامه توسعه پیش بینی کرده‌ایم که دولت در اموری مثل بهداشت و آموزش باید به جای تصدی‌گری، خرید خدمت کند زیرا مردم بهتر از دولت می‌توانند مدرسه درست کنند و دانش آموزان را آموزش دهند. در بهداشت و درمان هم باید بخش خصوصی به میدان بیاید. به غیر از این راهی نداریم دولت باید قدم به قدم از اقتصاد به نفع بخش غیردولتی عقب نشینی کند.
رییس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد همواره به بخش سیاست خارجی یارانه داده است، گفت: این دولت می خواهد کاری کند که سیاست خارجی به اقتصاد یارانه بدهد و امروز آن روزی است که تحقق پیدا کرده است. امروز شرایط را برای حمل و نقل و بیمه آماده کرده ایم و شرایط با دیروز متفاوت است. بانک‌های ما امروز می‌توانند فعال شوند و همه باید تلاش کنیم تا صادرات غیر نفتی کشور حداقل 15 درصد در سال‌های پیش رو افزایش یابد و اگر بتوان، صادرات غیرنفتی را افزایش داد، تقاضا به معنای حقیقی تحقق می یابد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید تمام پروژه‌های عمرانی ناتمام ، به قیمت مناسب به بخش خصوصی واگذار شوند.
دکتر روحانی برجام را آغاز حرکت اقتصادی در کشور دانست و تصریح کرد: امروز روزی است که وظیفه سنگین کارآفرینان برای احیاء کشور و اشتغالزایی برای جوانان آغاز شده است و دولت در این مسیر حامی و در خدمت کارآفرینان خواهد بود.
رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک میلاد با سعادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت اظهار داشت: امام یازدهم امامی است که تمام دوران زندگی ایشان در حصر و محاصره بود و با درخشش نور فرزندش که جاوید تاریخ و زمان تا روز ظهور خواهد بود راه امید دائمی را پیش پای مردم عزیز و بزرگی گشود که همواره افتخارشان انتظار گشایش ها و فرج است.
همچنین در این مراسم یک تابلو فرش که با نماد صلح و دوستی و توسط یک هنرمند ناشنوا بافته شده بود ، به رییس جمهوری اهدا شد.

پیش از سخنرانی رییس جمهوری روسای اتاق‌های ایران، تعاون و اصناف کشور نیز نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.
محسن جلال‌پور رییس اتاق ایران با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران اکنون به استراتژی توسعه اقتصادی نیاز دارد، گفت: آنچه در پیروزی برجام اتفاق افتاد، تنها یک موفقیت چشمگیر در عرصه سیاسی نبود بلکه در ایجاد رفاه، امید، انگیزه و افزایش سرمایه اجتماعی نیز موفقیت‌هایی به دست آمد و به دنیا ثابت کرد که ایران اهل گفتمان و منطق است.
وی افزود: برجام را باید قدم آغازین و بسترساز در اصلاح صحیح اقتصاد ایران دانست و تجربه ذی قیمت و پرهزینه سال‌های اخیر را از یاد نبرد، چراکه این تجربه نقاط ضعف آسیب پذیر اقتصاد ایران را نشان داد و برجام امروز آوارهای ریخته شده بر روی پیست اقتصاد ایران را برداشته و مسیر را هموار کرده است.
جلال پور تاکید کرد: خصوصی سازی و رقابت پذیری اقتصادی در پیش است و در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که شاهراه فصل نو اقتصاد ایران است، دولت باید با مردمی و رقابتی کردن اقتصاد ایران کوشش کند تا اولویت اصلی کشور همچنان فعالیت اقتصادی باقی بماند.
بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون کشور نیز با تشکر از زحمات دولت و حمایت‌ها و هدایت‌های مدبرانه مقام معظم رهبری در به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای گفت: نزدیک به 110هزار شرکت تعاونی، 1000 اتحادیه استانی، 60 اتحادیه سراسری و ملی و 31 اتاق تعاونی استانی با عضویت بالغ بر 40 میلیون نفر در کشور مشغول فعالیت هستند که توانسته‌اند یک میلیون و 700 هزار شغل ایجاد کنند.
وی در ادامه توجه جدی به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد غیردولتی در این راستا، تشکیل شورای اقتصاد غیردولتی، نوسازی ناوگان و تقویت شبکه حمل و نقل کشور، افزایش سهم بخش تعاون از بازار سرمایه پول بیمه و منابع صندوق توسعه ملی را بعنوان پیشنهادات بخش تعاون کشور برای رونق بخشی به اقتصاد کشور مطرح کرد و اظهار داشت: به نمایندگی از بخش تعاون از همه زحمات شما برای بهبود فضای کسب و کار کشور در کشور تشکر می‌کنم.
علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران نیز در این همایش با بیان این که این جلسه به منظور قدردانی و اعلام حمایت فعالان اقتصادی از دولتی برگزار شده که در شرایطی ویژه سکان اداره کشور را به دست گرفت، گفت: در آن شرایط سخت شما به عنوان مدیری کارآزموده در بحران‌های داخلی و بین‌المللی و از مبارزین و سرداران دفاع مقدس به میدان آمدید و مردم با درک درست وضعیت کشور شما را به ریاست جمهوری برگزیدند.
وی افزود: شما به پشتوانه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و به مدد باور عمومی ملت بزرگ ایران شیرینی توقف روند نزولی اقتصادی ایران و موفقیت در توافقات هسته‌ای را به کام ملت بزرگ ایران چشانده و فرصت‌های مناسبی برای توسعه و احیای اقتصاد ایران ایجاد کردید. ما امروز را روز سپاس از مقام معظم رهبری، رییس جمهوری محبوب و کابینه خدوم دولت تدبیر و امید می‌نامیم و یقین داریم تاریخ این نقطه عطف گرانبها را از یاد نخواهد برد.
رییس اتاق اصناف کشور با اشاره به این که بیش از سه میلیون واحد صنفی در چهار گروه تولیدی خدمات فنی، توزیعی و خدماتی در بیش از 1850 رسته صنفی در کشور فعال بوده که در بعد خانوار بیش از 23 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل شده و حدود 17.5 درصد تولید ناخالص داخلی را در دست دارد، اظهار داشت: فعالان بخش اقتصاد غیردولتی به عنوان سربازان اقتصادی نظام در شرایط بعد از تحریم صمیمانه در کنار دولت خواهند بود.
فاضلی با ارائه شش پیشنهاد برای اصلاح قوانین و مقررات کسب و کار و مبارزه با قاچاق و فساد تصریح کرد: به نمایندگی از فعالان اقتصادی بخش غیردولتی تأکید می‌کنم که ملت بزرگ ایران قدردان دستاوردهای دو سال گذشته هستند و می‌دانند برای عبور از شرایط کنونی اقتصادی باید همه با همدلی و فعالانه ایفای نقش کنند.

201/201

کد خبر: 573731

وب گردی

وب گردی