تحلیل نماینده مردم تهران از عملکرد فراکسیون اصلاح طلبان و حامیان دولت در مجلس /جلودارزاده: عده ای علیه «امید» جنگ روانی به راه انداختند اما موفق نشدند

نماینده مردم تهران در مجلس دهم می گوید: فراکسیون امید نباید به جوسازی هایی که علیه آن در فضای سیاسی می شود، توجه کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، پیش از انتخابات هیئت رئیسه دائم فراکسیون امید انتقادها از عملکرد این فراکسیون در رسانه های اصلاح طلب و از سوی شخصیت های سیاسی این جریان بیشتر شد به طوری که این موضوع پس از انتخاب حقوقدانان جدید شورای نگهبان و انتخاب عباسعلی کدخدایی با 203 رای از میان 263 رای اخذ شده به عنوان اولین حقوقدان راه یافته به شورای نگهبان شدت بیشتری پیدا کرد و باعث شد برخی فعالان سیاسی اعضای این فراکسیون را به بی‌تجربه‌گی و بدعهدی متهم کنند و بگویند "نمایندگان فراکسیون امید دکمه‌های موافق و مخالف را اشتباهی می‌زنند"

این در حالی است که سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید که هفته گذشته مهمان «ایسکانیوز» بود در گفت و گو با این رسانه به این انتقادات پاسخ داد.

در ادامه قسمتی از این گفت و گو را در زیر بخوانید:

به نظر می رسد عملکرد فراکسیون امید از ابتدای مجلس تا کنون آنگونه که انتظار می رفت نبوده و به همین دلیل برخی انتقادات تندی به این فراکسیون وارد می کنند که اخیرا بر سر انتخاب آقای کدخدایی می گویند مجلس دهم در حالی به ایشان رای داد که مجلس نهم این کار را نکرد، چقدر این انتقادات را بجا می دانید؟

آرای ماخوذه 263 رای بود که ایشان 203 رای بدست آورد.60 نفری که به ایشان رای ندادند همه اعضای فراکسیون امید بودند. پس ما رای ندادیم. چرا برخی دوستان این مسئله را به حساب ما می گذارند؟!

اما نقدی که اصلاح طلبان به عملکرد فراکسیون امید داشته اند این است که چرا فراکسیون تلاشی برای متقاعد کردند نمایندگان دیگر از جمله مستقلین و معتدل ها نکرده و در تصمیماتی که باید ورود کند، لابی نمی کند؟

اینگونه نیست. چیزی که به نظر من می رسید این بود که حرکتی علیه فراکسیون امید در حال شکل گیری بود که البته خوشبختانه به سرانجام نرسید.این حرکت به گونه ای بود که به محض اینکه دو نفر از آقایان، طرح استیضاح وزیر را مطرح کردند موجی راه افتاده که اعضای امید چرا کاری نکردید که به اینجا بکشد و از این بحث ها اما من همان موقع نیز این حرف ها را نوعی جنگ روانی علیه فراکسیون می دانستم و معتقد بودم که فراکسیون نباید به این جوسازی ها توجه کند.

در این ایام، از جاهای نامشخص و با شماره های ناشناسی پیامک هایی به دست ما می رسید که همه آن ها فضاسازی علیه فراکسیون امید بود و تلاش می کردند این فراکسیون را منحل کنند که خوشبختانه با برگزاری انتخابات هیئت رئیسه دائم و انتخاب مجدد آقای عارف به عنوان رئیس این تلاش ها بی ثمر باقی ماند.

ما معتقدیم فراکسیون امید شعارهایی داشته که باید روی شعارهای خودش ایستادگی کند و مجلس را تبدیل به یک مجلس کارشناسی کند، فارغ از قدرت طلبی هایی که بعضی ها ممکن است داشته باشند.ما به هیچ وجه نباید دنبال رو جوسازی ها و حرکت های پوچ و توخالی باشیم بلکه باید همین راهی را که شروع کرده ایم ادامه دهیم و با دولت تعامل کنیم و بر سر پیمانی که با مردم بستیم باشیم. اینکه هر دو نایب رئیس مجلس از فراکسیون امید است، اتفاق خوبی است و ما باید به این ها هم توجه کنیم.

ضمن اینکه فراکسیون امید در جریان انتخاب هیات رییسه مجلس توانست 5 کرسی را در برابر 7 کرسی که اصول‌گرایان بدست آوردند را به خود اختصاص دهد و رسیدن آقایان پزشکیان و مطهری به نایب رئیسی حاصل رایزنی فراکسیون امید با نمایندگان مجلس بود و قدرت لابی‌گری فراکسیون را نشان داد.از این رو من معتقدم که فراکسیون امید می‌تواند با توجه به ظرفیتی که در مجلس دارد در صحن علنی تاثیرگذار باشد.

انتقادی که به بی تجربگی اعضای فراکسیون امید می شود را چگونه می توان برطرف کرد تا در تصمیمات مهمی که در مجلس اتخاذ می شود، منسجم تر عمل کنند؟

وظیفه نمایندگان باتجربه‌تراست که به افراد مستعد و باظرفیت اما کم تجربه کمک کنند. آن ها باید که اعتبارشان را برای کسانی که به تازگی و برای اولین دوره وارد پارلمان شده اند هزینه کنند و در واقع می توان گفت که راه پرورش نخبگان سیاسی همین است وگرنه از ابتدا کسی ذاتا اصلاح‌طلب آفریده نشده است؛ همه کسانی که الان چهره سیاسی هستند، روزی چهره نبوده اند بلکه انگیزه خدمت داشته اند چراکه باید واقعا چرخش نخبگان باشد و فضای سیاسی کشور همیشه به روز باشد.بنابراین اصلاح طلبی، انحصاری نیست بلکه همه این امکان را دارند که تجربه کسب کنند و نباید این راه بسته باشد، بنابراین با جلسات مستمری که فراکسیون امید پس از انتخاب هیئت رئیسه دائم خواهد شد دوستان جوان تر نیز تجربه لازم کار جمعی و فعالیت فراکسیونی را کسب خواهند کرد.

مشروح این گفت و گو را در روزهای آینده در ایسکانیوز بخوانید.

204/201

کد خبر: 665308

وب گردی

وب گردی