برای رزرو  تورهای تهران گردی  با 137 تماس بگیرید/ظرفیت‌های گردشگری تهران بررسی شد

اولین نشست از سلسله نشست‌های دانشجویی ستاد گردشگری شهرداری تهران با حضور فعالان، مدیران و اساتید برجسته حوزه گردشگری و با استقبال خوب دانشجویان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از نخستین نشست گردشگری شهری پایدار در تهران، این نشست که در دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران برگزار شد نیز بازشناسی و آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری شهری، ارائه راه کارها و پیشنهادات در حوزه گردشگری شهری، بهره‌مندی مدیریت شهری از نظرات کارشناسانه اساتید از اهداف این نبرنامه قرار گرفت.

فرزاد هوشیار پارسیان، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با بیان اینکه این نشست به منظور ایجاد تعامل فکری و عملی و استفاده از نظرات اساتید و دانشجویان در جهت گسترش گردشگری پایدار شهری تهران برگزار شد، افزود: تهران در بین ۸۰ کلانشهر جهان رتبه هشتم در توسعه گردشگری را به خود اختصاص داده است و به عنوان دروازه ورودی گردشگری کشور به حساب می‌آید. باید از تمدن ۷ هزار ساله تهران و تمدن ۴۵۰ ساله شهری آن در این حوزه بهره برد. مردم و علاقه‌مندان می‌توانند با شماره ۱۳۷ یا مراجعه به سایت visit.tehran.ir نسبت به رزرو تورهای تهران گردی اقدام کنند.

در ادامه برنامه رهنمایی، عضو هیات علمی و مدیر گروه جغرافیای دانشگاه تهران بیان کرد: چرخ اصلی تحولات اجتماعی کشور ما در تهران می چرخد و گردشگری تهران باید به گونه‌ای حرکت کند که الگوی خوبی برای دیگر شهرهای کشور باشد.

وی ادامه داد: از ابتدا تاکنون گردشگری بخش کلنگی جامعه بوده و هست و جمع کردن آن نیازمند یک مدیریت کارآمد، مقتدر، قانون مدار و مردمی است. هیچ نهادی در این کشور، مثل شهرداری ماهیت مردمی ندارد و شهرداری به عنوان نماینده مردم باید ابتکار عمل در گردشگری را به دست بگیرد، نه هیچ سازمان و نهاد دیگری.

در این برنامه همچنین مهدی کروبی، عضو هیات علمی و مدیر گروه جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: زیر ساخت های گردشگری فراهم است ولی سرعت حرکتمان در حوزه گردشگری کند است. در تمام دنیا، کشورهای توریسم پذیر و جوامع میزبان و مدرن، شهرداری‌ها بیش‌ترین کارکرد در توسعه گردشگری را دارند ولی متاسفانه در کشور ما، در هیچ کدام از شهرها، شهرداری‌ها دخیل نیستند.

در ادامه محمود ضیائی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: گردشگری زیر مجموعه ای از برنامه های فراغتی است و در سند چشم انداز شهر تهران بحث شهر سالم مطرح شده است که در آن بحث تفریح و فراغت که گردشگری هم زیرمجموعه آن محسوب می شود وظیفه شهرداری است. تجارب جهانی نشان می دهد گردشگری می تواند یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری و خودگردانی آن باشد. بنابراین دخالت، برنامه ریزی و مدیریت گردشگری شهری توسط شهرداری به عنوان مدیریت شهر جای شک و تردید ندارد.

محمدرضا رضوانی نایب رییس انجمن علمی گردشگری ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز ادامه داد: برنامه ریزی و توسعه پایدار گردشگری شهری منوط است به مشارکت تمامی ذی نفعان و دست اندرکاران و همچنین مدیریتی یکپارچه و اگر هماهنگی بین این اجزا صورت نگیرد، کارکرد صحیح شکل نخواهد گرفت. شهرداری تهران به عنوان مسئول مدیریت شهری مالکیت و مدیریت بخش اعظمی از جاذبه های گردشگری شهر را به عهده دارد و بخشی دیگر در اختیار نهاد های دیگر است. برای توسعه پایدار گردشگری به هماهنگی یکپارچه این مجموعه‌ها نیازمندیم.

در انتهای برنامه دانشجویان و مخاطبان این نشست همراه با تورهای گردشگری شهرداری از برج میلاد تهران و باغ موزه قصر بازدید کردند.

402/105

کد خبر: 689654

وب گردی

وب گردی